W sklepie tłok, a przy kasie nic nie działa

Tłok w sklepach. Przy kasie okazuje się, że nie można zapłacić kartą, bo terminal nie działa. Skąd my to znamy... Czy taka sytuacja jest normalna i czy możemy cokolwiek na nią poradzić? Kto jest temu winny?

W sklepie tłok, a przy kasie nic nie działa
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Pani Agata chciała zrobić przedświąteczne zakupy w herbaciarni. Problemy zaczęły się przy kasie. Okazało się, że terminal, który obsługuje karty płatnicze, odmówił posłuszeństwa.
- To normalne, że w okresie przedświątecznym, szczególnie w weekendy, linie są zbyt obciążone - stwierdziła sprzedawczyni.
Poradziła pani Agacie, by poszła do bankomatu i zapłaciła gotówką.
- Rzeczywiście tak było szybciej, jak wróciłam po 15 minutach, pan, który próbował zapłacić kartą, wciąż nie odszedł od kasy - mówi nasza rozmówczyni.

A taka herbaciarnia to jeden z mniejszych punktów na przedświątecznej mapie zakupowej.

Sieć Empik w grudniu odnotowuje średnio 120 tys. transakcji dziennie.
- Na przykład 15 grudnia obsłużyliśmy blisko 123 tys. osób. W grudniu liczba klientów w salonach Empik wzrasta średnio 2,5-krotnie - w porównaniu do normalnego miesiąca. Prognozujemy, że rekordowy może być najbliższy weekend - mówi Monika Marianowicz z sieci Empik.

Autoryzacja kart odbywa się w centrum autoryzacyjnym. Według Moniki Marianowicz wydłużony czas autoryzacji kart, częsty w okresie przedświątecznym, wynika z ilości transakcji, jakie musi obsłużyć centra autoryzacyjne i tam należy szukać odpowiedzi na pytania dotyczące "świątecznego obciążenia łączy".
- Ta sytuacja nie jest w żaden sposób zależna od Empiku - podkreśla.

Szukamy dalej

W takim razie szukamy odpowiedzi w First Data Polska, właściciela marki POLCARD - firmy obsługującej płatności kartą.
- Rzeczywiście w okresach przed ważnymi świętami notujemy zdecydowane nasilenie w obrocie kartami. Nasze systemy są jednak przystosowane do obsługi największego w roku ruchu autoryzacyjnego. W każdej chwili są gotowe do obsługi nawet dużo większej niż zwykle liczby transakcji - odpowiada Janusz Diemko, prezes zarządu First Data Polska. A problemy z płatnościami kartami? - Występują raczej sporadycznie - uważa Diemko.

Według informacji Polcardu wynika, że w dniach bezpośrednio poprzedzających ważne święta liczba transakcji wzrasta o ok. 30–40 proc. Janusz Diemko potwierdza, że największy szczyt związany z liczbą transakcji jest w weekend poprzedzający Święta Bożego Narodzenia.

- Natomiast najwięcej transakcji na sekundę notujemy w Wigilię i Sylwestra. W tych dniach w ciągu „najgorętszych” 2-3 godzin padają prawdziwe rekordy - zaznacza Janusz Diemko.

W tych dniach do dużej liczby transakcji dochodzi jeszcze znacznie zwiększony ruch na łączach telekomunikacyjnych spowodowanych np. składaniem sobie życzeń.

W takim razie, w czym jest problem?

Skoro problemy nie powinny występować, to dlaczego jednak się zdarzają?
- Należy pamiętać, że cały system obsługi płatności kartami jest dość skomplikowany i oparty na zależnościach systemów wielu instytucji, nie tylko First Data Polska, w tym również łączy telekomunikacyjnych różnych operatorów, szczególnie GSM - wyjaśnia Janusz Diemko.

Dla nas płacenie kartą to tylko przeciągnięcie jej przez czytnik i wpisanie PIN-u lub złożenie podpisu. Jednak by pieniądze z naszej karty powędrowały na konto sprzedającego, angażowanych jest wiele instytucji na całym świecie.

Wiele transakcji potwierdzanych jest poprzez systemy autoryzacyjne emitentów kart, np. VISA i MasterCard. Stamtąd wysyłana jest do innych instytucji finansowych, by autoryzować je w banku - wydawcy danej karty. Do tych wszystkich czynności angażowani są m.in. operatorzy komórkowi.
Jak widać, winnych kolejek przy kasach często trzeba szukać poza granicami Polski.

Problem w jednym punkcie tego skomplikowanego systemu może wywołać efekt kuli śniegowej.
- Wynika to z zupełnie naturalnego zachowania klientów w sklepach, którzy gdy nie otrzymali zgody na transakcję za pierwszym razem, próbują ją zrealizować po raz kolejny - czasami kilka razy. W ten sposób gwałtownie rośnie ruch związany zarówno z autoryzacją transakcji, jak i jej odwołaniem - tłumaczy Janusz Diemko.

Można liczyć na poprawę

Na szczęście firmy obsługujące transakcję usprawniają pracę systemu. A problemy powinny być w przyszłości coraz rzadsze.
- Bądźmy dobrej myśli co do przyszłości procesu obsługi transakcji. Dzisiejsze systemy są systemami o bardzo wysokiej dostępności, posiadającymi coraz lepsze dodatkowe zabezpieczenia w postaci całych systemów automatycznie obsługujących awarie różnych komponentów, z uwzględnieniem zapasowych ośrodków danych i zapasowych łączy - zapewnia Janusz Diemko.

Jeśli jednak w najbliższy weekend po raz kolejny staniemy w gigantycznej kolejce, spróbujmy zacisnąć zęby i bądźmy wyrozumiali dla obsługi. Bo w sumie to nie ich wina.

- Klienci w dniach szczytu przedświątecznego są wyrozumiali, ale pod jednym warunkiem: muszą widzieć, że ze swojej strony staramy się zminimalizować uciążliwości, że mamy więcej stanowisk kasowych, że wszystkie kasy są czynne - zauważa Monika Marianowicz.

Według niej irytacja klientów i brak wyrozumiałości w tego rodzaju sytuacjach najczęściej wiążą się z brakiem informacji - klienci nie wiedzą, co się stało, dlaczego i jak długo potrwa.

- Dlatego w razie ewentualnego wydłużenia transakcji z płatnością kartą nie pozostawiamy klientów bez żadnej informacji - mówi Monika Marianowicz. - Przepraszamy za problemy techniczne, wyjaśniamy im tę sytuację i staramy się określić, jak długo może ona potrwać.

Jan Kaliński Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie

Na Opolszczyźnie chcą podnieść opłaty. Miastu brakuje 800 tys. zł
Na Opolszczyźnie chcą podnieść opłaty. Miastu brakuje 800 tys. zł
Coraz więcej Polaków tak żyje. Kosztuje ich to tylko tysiąc zł na rok
Coraz więcej Polaków tak żyje. Kosztuje ich to tylko tysiąc zł na rok
Tu od roku pracują przez 7 godzin dziennie. Tak wypada krótsza dniówka
Tu od roku pracują przez 7 godzin dziennie. Tak wypada krótsza dniówka
Utrudnienia w Warszawie. Nieszczęśliwy wypadek na stacji drugiej linii
Utrudnienia w Warszawie. Nieszczęśliwy wypadek na stacji drugiej linii
Duża zmiana w Stanach. Podróżni zwolnieni z jednego obowiązku
Duża zmiana w Stanach. Podróżni zwolnieni z jednego obowiązku
PIN od tyłu to sposób na wezwanie pomocy? To stanie się po wpisaniu
PIN od tyłu to sposób na wezwanie pomocy? To stanie się po wpisaniu
Nowy hit na patyku. Nad polskim morzem pojawił się nietypowy przysmak
Nowy hit na patyku. Nad polskim morzem pojawił się nietypowy przysmak
Kryzys dopadł gigantów górnictwa. Zatrudnieni mogą nie dostać wypłat
Kryzys dopadł gigantów górnictwa. Zatrudnieni mogą nie dostać wypłat
Tąpnięcie na rynku. W tym roku przybyło tylko tych sklepów
Tąpnięcie na rynku. W tym roku przybyło tylko tych sklepów
Kolejny region z bonem. Samorząd zdecydował, kiedy rusza pilotaż
Kolejny region z bonem. Samorząd zdecydował, kiedy rusza pilotaż
150 tys. zł na dobrostan zwierząt. Czas na wnioski tylko do 11 lipca
150 tys. zł na dobrostan zwierząt. Czas na wnioski tylko do 11 lipca
"Kultowy dół" zniknie po 13 latach. Oto co powstanie pod Wysoką Bramą
"Kultowy dół" zniknie po 13 latach. Oto co powstanie pod Wysoką Bramą