Trwa ładowanie...
d2t44ih

Według UKNF rozważenia wymaga zasadność wprowadzenia i wysokość podatku bankowego

21.02. Warszawa (PAP) - Urząd Komisji Nadzoru Finansowego ocenia, że rozważenia wymaga zasadność wprowadzenia i wysokość tzw. "podatku bankowego". Zdaniem UKNF opłata wyliczana w...

d2t44ih
d2t44ih

21.02. Warszawa (PAP) - Urząd Komisji Nadzoru Finansowego ocenia, że rozważenia wymaga zasadność wprowadzenia i wysokość tzw. "podatku bankowego". Zdaniem UKNF opłata wyliczana w oparciu o zaproponowaną w projekcie podstawę pozostaje w sprzeczności z nową strategią nadzorczą urzędu wobec banków.

UKNF w uwagach do projektu ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym ocenił, że priorytetem powinno być wzmocnienie bezpieczeństwa pojedynczych banków, aby zminimalizować ryzyko zarażenia systemu.

"W pewnym stopniu zapewniają to rozwiązania funkcjonujące obecnie w Polsce, tj. m.in. składki wnoszone przez banki z przeznaczeniem na fundusz pomocowy w BFG. W związku z tym rozważenia wymaga zasadność wprowadzenia dodatkowego, czy też w proponowanej wielkości, obciążenia z tytułu opłaty na fundusz stabilizacyjny" - napisał UKNF w uwagach.

Zdaniem UKNF opłata wyliczana w oparciu o zaproponowaną w projekcie podstawę pozostaje w sprzeczności z nową strategią nadzorczą urzędu wobec banków.

d2t44ih

"W 2012 r. nadzór koncentrować się będzie na kwestiach związanych z płynnością sektora bankowego" - napisano w uwagach.

Urząd podał, że w wyniku planowanych działań nadzorczych w perspektywie pięciu najbliższych lat finansowanie banków za pomocą emisji długoterminowych papierów dłużnych osiągnie poziom minimum 20 proc. łącznej wartości źródeł finansowania oraz nastąpi zwiększenie udziału w portfelach papierów wartościowych o niskim ryzyku (emitowanych przez banki komercyjne obligacji zabezpieczonych, w tym listów zastawnych), posiadających ratingi i o odpowiedniej płynności.

"Przyjęcie rozwiązań zawartych w Projekcie skutkować będzie nałożeniem dodatkowych opłat na banki prowadzące rozsądną politykę płynnościową, a które ostatecznie poprzez dywersyfikację struktury finansowania byłyby w gorszej sytuacji niż te, dla których podstawą rozwoju działalności są krótkoterminowe depozyty" - napisał UKNF w uwagach.

UKNF proponuje zwolnić z obowiązku opłaty banki, które m.in. realizują program postępowania naprawczego, czy wykazujących stratę w sprawozdaniu finansowym za rok poprzedzający rok uiszczenia opłaty lub też w przypadku, gdy wartość wyliczonej opłaty przekracza zysk netto wykazany w tym sprawozdaniu finansowym.

d2t44ih

Z przeprowadzonej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny symulacji wynika, że opłata ostrożnościowa w największym stopniu obciąży banki, które jednocześnie posiadają wysoki udział finansowania niepodlegającego gwarancjom BFG oraz których całkowity wymóg kapitałowy kształtuje się na wysokim poziomie.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami opłata bankowa ma być rodzajem opłaty ostrożnościowej uiszczanej przez niektóre instytucje prowadzące działalność bankową. Trafiałaby ona na specjalny fundusz stabilizacyjny działającego w BFG.

Zgodnie z projektem ustawy podstawa, od której naliczana będzie opłata ostrożnościowa zostanie ustalona w odmienny sposób w bankach krajowych i w oddziałach banków zagranicznych.

d2t44ih

W przypadku banku krajowego punktem wyjścia do obliczenia opłaty ostrożnościowej jest wielkość pasywów wykazana w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym banku za rok poprzedzający rok, w którym uiszczana jest opłata pomniejszona o wysokość funduszy podstawowych banku oraz sumę środków gwarantowanych.

Opłata ostrożnościowa ma być uiszczana dwa razy w każdym roku - do 1 lica oraz 31 grudnia. (PAP)

seb/ osz/

d2t44ih
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2t44ih