Trwa ładowanie...
d27cor5
16-04-2015 17:35

Większe przeładunki w portach Szczecina i Świnoujścia

Porty w Szczecinie i Świnoujściu w pierwszym kwartale tego roku przeładowały o 3,1 proc. więcej towarów niż w analogicznym okresie 2015 r., mimo mniejszych przeładunków węgla - poinformowały w czwartek służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

d27cor5
d27cor5

O 4,4 proc. wzrosły przeładunki w zespole portowym Szczecin-Świnoujście w marcu br. oraz o 3,1 proc. w pierwszym kwartale 2015 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku - napisano w przesłanym PAP komunikacie.

W marcu br. wzrosty przeładunków odnotowano w niemal wszystkich grupach towarowych. Największy wzrost - o 204,7 proc. nastąpił w przypadku rudy, co jest efektem wyższych przeładunków tego surowca w Świnoujściu.

O 47,4 proc. wzrosły przeładunki w grupie "inne masowe", w tym kruszyw, kwasu siarkowego oraz nawozów. Przeładunki zbóż wzrosły o 70,5 proc., drobnicy o 3,8 proc. (dzięki większym obrotom drobnicy promowej w Świnoujściu i kontenerowej w Szczecinie). Przeładunki samych kontenerów wzrosły o 6,7 proc.

Tendencje spadkowe utrzymały się w trzech grupach towarowych: węgla -48,5 proc; drewnie -33,3 proc; ropie -7,3 proc.

d27cor5

Po trzech miesiącach tego roku w portach Szczecina i Świnoujścia odnotowano większe przeładunki rudy o 11,5 proc., "innych masowych" o 21 proc., zboża o 65,2 proc, drobnicy o 5,9 proc. oraz ropy o 17,3 proc.

Zachował się trend rosnący w przeładunkach kontenerów, który po pierwszym kwartale wyniósł 29,5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Na minusie utrzymują się przeładunki węgla - jest ich o 38,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 r., oraz drzewa - 22,2 proc. mniej.

Jak podawało w lutym br. szefostwo portów, w całym ub.r. przeładowały one o 3 proc. więcej towarów niż w 2013 r., osiągając zysk netto przekraczający 45 mln zł. To był najlepszy wynik spółki od 35 lat, a osiągnięty zysk okazał się rekordowy w historii portów.

Zespół portowy realizuje od 2008 r. plan modernizacji o łącznej wartości blisko 600 mln zł. Poprawiona i unowocześniona została infrastruktura portowa, co w efekcie podniosło konkurencyjność portu. Inwestycje poprawiają też dostęp do portów od strony lądu.

d27cor5

Na dalsze inwestycje w latach 2015-2022 spółka planuje przeznaczyć około 1,3 mld zł, z tego w samym 2015 r. ponad 123 mln zł.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

d27cor5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27cor5