Wielkopolska/ W 2016 r. koniec budowy ronda Kaponiera i fabryki VW
W 2016 roku poznaniacy mają wreszcie w pełni korzystać z przebudowanego ronda Kaponiera, w Poznaniu ruszy też miejska spalarnia śmieci. W regionie pracę rozpocznie nowa fabryka Volkswagena.
Wyczekiwana przez mieszkańców stolicy Wielkopolski przebudowa ronda Kaponiera, które jest jednym z głównych miejskich węzłów komunikacyjnych, zakończyć ma się we wrześniu. Inwestycja rozpoczęła się w sierpniu 2011 r., termin zakończenia prac wielokrotnie przekładano. Razem z rondem budowana jest nowa konstrukcja mostu Uniwersyteckiego - w trakcie prac okazało się, że przechodzący nad torami kolejowymi obiekt jest w złym stanie technicznym i trzeba go zburzyć.
Przez węzeł w ograniczonym zakresie przejeżdżają samochody, w połowie grudnia na rondzie przywrócono przejazdy tramwajów w kierunku ul. Św. Marcin.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka Urzędu Miasta Poznania Hanna Surma, podpisane w listopadzie z wykonawcą inwestycji aneksy do umów wpłynęły na "znaczące przyspieszenie robót, w szczególności na moście Uniwersyteckim".
"Zgodnie z ustaleniami terminy zakończenia robót budowlanych to 31 sierpnia 2016 r., a oddanie obiektu do użytkowania 30 września 2016 r. Istotnym czynnikiem mogącym mieć wpływ na powyższe terminy są warunki atmosferyczne" - dodała Surma.
W listopadzie 2016 r. pracę rozpocznie poznańska spalarnia śmieci. Budowa kosztującego 725 mln zł obiektu rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Stan zaawansowania prac na początku grudnia 2015 r. wynosił 93 procent. Surma poinformowała, że obecnie nie ma realnych zagrożeń, które mogłyby skutkować niedotrzymaniem założonego terminu rozpoczęcia eksploatacji spalarni.
W kwietniu rozpocząć się ma faza tzw. gorących rozruchów instalacji, dlatego też wszystkie roboty budowlane i montażowe zostaną ukończone na początku tego roku. Spalarnia będzie przetwarzać rocznie 210 tys. ton odpadów.
W Białężycach pod Wrześnią na terenie 220 ha dobiega końca budowa nowej fabryki Volkswagena. W drugiej połowie 2016 r. zakład ma rozpocząć produkcję nowej wersji samochodu dostawczego VW Crafter. Wartość inwestycji szacowana jest na 3,3 mld zł, a w fabryce zatrudnionych zostanie ok. 3 tys. osób.
Rzeczniczka spółki VW Poznań Dagmara Prystacka poinformowała PAP, że prace przebiegają zgodnie z planem, inwestycja nie jest zagrożona, nie jest również zagrożone jej finansowanie.
"Za rok z Zakładu Volkswagen Crafter wyjeżdżać będą nowe samochody w kilkudziesięciu wersjach dostosowanych do potrzeb i oczekiwań klientów. Docelowo fabryka produkować będzie 100 tys. aut rocznie" - podała Prystacka. Kamień węgielny pod budowę nowej fabryki wmurowano w listopadzie 2014 r.
W drugiej połowie 2016 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończy modernizację trasy E 59 Wrocław - Poznań na odcinku Poznań - Czempiń. W 2015 r. kończony był odcinek dolnośląski Wrocław - Rawicz.
Rzecznik prasowy spółki Mirosław Siemieniec podał, że między Poznaniem a Czempiniem dokończona zostanie modernizacja stacji Czempiń. Wykonane będą także prace na szlakach Czempiń - Mosina i Luboń - Poznań. Dokończona zostanie budowa trzech wiaduktów: w Łęczycy, w Mosinie, oraz na ul. Czechosłowackiej w Poznaniu. Wykonana będzie także modernizacja szlaku Luboń - Mosina.
Wszystkie prace zakończą się w drugiej połowie 2016 r. Wówczas rozpocznie się modernizacja ostatniego odcinka kolejowej trasy E 59 z Czempinia do Rawicza. Koszt prac szacowany jest na 1,6 mld zł.
Po zakończeniu wszystkich prac w 2020 r. podróż najszybszym pociągiem między stolicą województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego zajmie 1 godzinę i 20 minut.