Wojewoda ma wydać zgodę na gliwicki odcinek "średnicówki"

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach (RDOŚ) uzgodniła warunki budowy zasadniczej części śródmiejskiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. Sprawa wróciła do wojewody, który podjął procedurę wydania zgody na budowę.

28.05.2012 | aktual.: 28.05.2012 17:15

W poniedziałek w regionalnych mediach ukazało się obwieszczenie wojewody śląskiego o podjęciu wstrzymanej wcześniej procedury wydania zgody na budowę tego odcinka. Budowa śródmiejskiego fragmentu "średnicówki" napotyka na opór części mieszkańców Gliwic.

Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Istnieje liczący ok. 20 km odcinek trasy - od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza. Do zbudowania pozostaje jeszcze ok. 11,3 km - przez Zabrze i Gliwice. Brakujący kawałek podzielono na odcinki objęte trzema przetargami.

Dwa z tych przetargów są w toku. Trzeci - na tzw. odcinek G2, przecinający m.in. ścisłe centrum Gliwic - ma być ogłoszony około połowy roku. W procedurze środowiskowej odcinek G2, który połączy ul. Kujawską z węzłem drogi krajowej nr 88 oraz ul. Portowej został dodatkowo podzielony na fragmenty - od ul. Kujawskiej do ul. Baildona oraz od ul. Baildona do krajowej 88.

Postanowienie konieczne do uzyskania zgody wojewody na budowę części od ul. Kujawskiej do ul. Baildona RDOŚ wydała już w lutym. W pierwszej procedurze dotyczącej drugiego fragmentu od - ul. Baildona do drogi krajowej nr 88 - decyzja Dyrekcji zawierała szereg zaleceń do uwzględnienia w projekcie budowlanym. Procedura ponownej oceny m.in. weryfikowała czy zmiany zostały wprowadzone.

Jak poinformował PAP w poniedziałek szef wydziału infrastruktury w śląskim urzędzie wojewódzkim Igor Śmietański, w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko RDOŚ wydała już postanowienie o uzgodnieniu warunków realizacji inwestycji. W oparciu o to wojewoda podjął zawieszone wcześniej postępowanie dotyczące wydania zgody na budowę.

Według Śmietańskiego, ponieważ postanowienie Dyrekcji jest pozytywne, a nałożone warunki realizacji inwestycji nie są sprzeczne z głównym zadaniem inwestora, czyli budową drogi, to decyzja wojewody "najprawdopodobniej (...) będzie pozytywna".

Jak wyjaśnił, wojewoda - zgodnie z prawem - ma na wydanie zgody dla G2 jeszcze znacznie ponad miesiąc czasu. Decyzja jednak - najprawdopodobniej - zapadnie do połowy czerwca. Jeśli będzie pozytywna, ujmie zalecenia RDOŚ odnośnie minimalizowania skutków środowiskowych budowy i użytkowania przyszłej drogi.

Przeciw planom budowy "średnicówki" przez centrum miasta protestowali m.in. w ostatnich latach mieszkańcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Gliwiczanie dla Gliwic. Aby uwzględnić ich zdanie, a także opinię niektórych instytucji położonych w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej drogi, np. Politechniki Śląskiej czy Centrum Onkologii, w powtórnej procedurze środowiskowej wojewoda przeprowadził otwartą rozprawą administracyjną.

Jak informowali w jej trakcie przedstawiciele wojewody i inwestora - spółki DTŚ SA - w ponownej procedurze analizowano m.in. możliwe zagrożenia związane np. z emisją hałasu czy zapylenia powietrza. Specjaliści uzgodnili, że - prócz dotychczasowych badań - zagrożenia będą monitorowane i eliminowane na etapie tzw. oceny porealizacyjnej.

Wstępna analiza akustyczna potwierdziła już np., że planowane ekrany akustyczne powinny wystarczająco chronić przed hałasem większość budynków w okolicach drogi. Ponieważ jednak nie ma możliwości ich zastosowania w niektórych miejscach, założono już, że niektóre budynki przy ulicach Franciszkańskiej, Jagiellońskiej, Hutniczej, św. Katarzyny czy Nasyp zostaną objęte strefą ograniczonego użytkowania.

Fragment G2 od ul. Kujawskiej do ul. Królewskiej Tamy będzie dwujezdniową drogą dwupasmową, a od Królewskiej Tamy do drogi krajowej nr 88 - jednojezdniową drogą z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. W ścisłym centrum Gliwic trasa pobiegnie w ok. 500-metrowym tunelu. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, cały odcinek ma być gotowy do początku 2015 r. Koszt tego fragmentu trasy inwestor wstępnie oszacował na 768 mln zł.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)