Wskaźnik klimatu konsumenckiego w III spadł mdm o 0,6 pkt do -15,5 pkt. - TNS Polska
24.04. Warszawa (PAP) - Wskaźnik klimatu konsumenckiego TNS Consumer Index spadł w marcu o 0,6 pkt. mdm do minus 15,5 pkt. - wynika z badania Zespołu Badań Społecznych w TNS...
24.04.2014 | aktual.: 24.04.2014 13:08
24.04. Warszawa (PAP) - Wskaźnik klimatu konsumenckiego TNS Consumer Index spadł w marcu o 0,6 pkt. mdm do minus 15,5 pkt. - wynika z badania Zespołu Badań Społecznych w TNS Polska.
"W kwietniu zarówno ocena stanu finansowego gospodarstw domowych, jak i ocena stanu gospodarki w Polsce nieznacznie spadła. W efekcie TNS Consumer Index odnotował niewielki spadek. Jest to jednak raczej drobna korekta, a nie odwrócenie wzrostowego trendu. W porównaniu z wynikiem ubiegłorocznym mamy do czynienia z dużym wzrostem - wskaźnik, choć nadal jest na minusie, wzrósł o blisko 15 pkt." - napisano w komentarzu.
"Tegoroczną sytuację można nazwać lekkim ociepleniem nastrojów - odsetek optymistów w porównaniu z ubiegłym rokiem się nie zmienił, ale spora grupa pesymistów przeszła ze zdecydowanie negatywnej postawy do ostrożnego sceptycyzmu. Zgodnie z oczekiwaniami, największy optymizm panuje wśród wykształconych osób zajmujących wyższe stanowiska oraz wśród młodszych Polaków, a najgorszy nastrój mają ludzie w wieku przedemerytalnym oraz bezrobotni. Tradycyjnie również im większe miejsce zamieszkania - tym większy optymizm" - dodano.
Poniżej dane szczegółowe:
pkt. zmiana mdm
stan gospodarki -26 -1
stan gospodarki - prognoza -12 -4
stan gosp. domowych - 7 -1
stan gosp. domowych - prognoza - 4 -2
"Podsumowując można powiedzieć, że ocena aktualnej sytuacji nie jest zła, problem tkwi w pesymistycznej prognozie na przyszłość, która odpowiada za niezbyt wysoką wartość indeksu. Jest to zapewne pochodna niepewności zarówno na arenie międzynarodowej jak i ostrożności ekonomistów, którzy obserwują pierwsze oznaki ożywienia gospodarczego po długim okresie kryzysu" - dodano. (PAP)
nik/ asa/