Wszyscy wrogowie Allegro
O polski e-handel wart 20 mld zł zaczynają rywalizować kolejni gracze. Allegro przybywa konkurentów.
Allegro z 11 mln użytkowników wciąż jest hegemonem na rynku e-commerce jednak kolejne firmy starają się odebrać choć część ze społeczności polskiego giganta. Aby przyciągnąć klientów, używają nowych chwytów.
Drugim największym graczem na rynku jest Groupon. Z 5 mln klientów w 32 miastach i atrakcyjnymi rabatami opartymi o zakupy grupowe stanowi obecnie silną markę. Jednak chcąc wzbogacić swoją ofertę także o towary, Groupon będzie musiał zmierzyć się z ograniczoną możliwością obniżania cen przez dystrybutorów, którzy sami ściągają obecnie bardzo niskie marże.
Nowi gracze, aby zachęcić kupujących, stosują nowe strategie. ClicXS.com proponuje klientom zakup klików, dzięki którym mogą obniżać ceny wybranych produktów. Firma zarabia na różnicy między opłatą za klik klienta, a opłacie, jaką za ten sam klik obniżający cenę, clicXS musi zapłacić dostawcy.
Innym pomysłem na sprzedaż przez internet są aukcje groszowe, które polegają na podbijaniu przez klientów ceny towaru o 1 grosz. W tym przypadku sprzedawca zarabia także między różnicą między opłatą za klik klienta a rzeczywistym podbiciem wartości towaru. Liderem w tego typu aukcjach jest Podbij.pl, lecz z 220 tys. użytkownikami dla największych nie jest zagrożeniem.
Rzeczywistą konkurencją dla Allegro może być serwis typu Sprzedajemy.pl. Nie pobiera on od sprzedających żadnych opłat. W Szwecji czy we Francji tego typu aukcje przegoniły portale płatne.
Jest o co konkurować. Wart 20 mld zł rynek dynamicznie rośnie. W Polsce segment handlu elektronicznego stanowi zaledwie 2,2 proc całej branży. W USA czy w Norwegii stanowi on ok 6 proc.