Wybór prezydenta kosztował miliony

15,4 miliona złotych wydał na kampanię prezydencką komitet Bronisława Komorowskiego. Milion mniej wyłożył komitet Jarosława Kaczyńskiego. Najwięcej wydano na reklamy - donosi "Rzeczpospolita".

Bronisław Komorowski i Jarosław Kaczyński
Źródło zdjęć: © PAP

Kandydaci, którzy walczyli o urząd prezydenta w drugiej turze wydali kilka razy więcej niż trzeci Grzegorz Napieralski z SLD i ponad tysiąc razy więcej niż Andrzej Lepper. Wszystkie pieniądze wydane na kampanię przez Bronisława Komorowskiego i Jarosława Kaczyńskiego pochodziły z środków funduszy wyborczych ich partii. Ze względu na przejrzystość finansową zrezygnowali oni ze zbierania wpłat od osób prywatnych - podkreśla "Rzeczpospolita".

Najwięcej pieniędzy pochłonęły reklamy. Kaczyński wydał na nie aż 6,2 mln zł, Komorowski pół miliona mniej. Obecny prezydent zaryzykował i blisko połowę środków na reklamę przeznaczył na kampanię w internecie - sama strona internetowa kosztowała blisko milion złotych. Jak podkreśla Grzegorz Wójtowicz, były pracownik sztabu wyborczego obecnego prezydenta, chodziło o nieepatowanie na ulicach billboardami po katastrofie smoleńskiej.

Zupełnie inaczej podeszli do kampanii w sztabie Jarosława Kaczyńskiego. Na billboardy i plakaty poszło ponad 2 mln zł, podczas gdy na kampanię w internecie już tylko ok. miliona. Najwięcej pochłonęły podróże i wiece wyborcze - aż 2,7 mln zł. Komorowski przeznaczył na to aż milion złotych mniej.

Dużo mniejszymi budżetami dysponowali pozostali kandydaci. Trzeci w pierwszej turze Grzegorz Napieralski wydał na kampanię "zaledwie" 3,1 mln zł - 33 tys. zł to wpłaty od osób prywatnych, ale na razie PKW nie przekazał informacji kim były te osoby.

Najhojniej obdarowany przez osoby prywatne - kwotą 279 tys. zł - został największy przegrany wyborów prezydenckich - Waldemar Pawlak. W sumie na całą kampanię kandydat ludowców wydał 3,6 mln zł.

Dużo mniej wydali pozostali kandydaci: Janusz Korwin- Mikke - ok. 200 tys. zł, Marek Jurek - 179,5 tys. zł, a Andrzej Lepper zaledwie 13,1 tys. zł. W sumie cała kampania pochłonęła około 40 milionów złotych.

Wirtualna Polska / Rzeczpospolita

Wybrane dla Ciebie

Była kasjerką w Kauflandzie. Taką dostaje emeryturę
Była kasjerką w Kauflandzie. Taką dostaje emeryturę
Zakaz wstępu dla SUV-ów. Decyzja zarządcy parkingu wywołała burzę
Zakaz wstępu dla SUV-ów. Decyzja zarządcy parkingu wywołała burzę
Zamykają kąpieliska na Pomorzu. Kontakt z wodą groźny dla zdrowia
Zamykają kąpieliska na Pomorzu. Kontakt z wodą groźny dla zdrowia
Sprzedają jedzenie i zastrzyki na odchudzanie. Sieć w ogniu krytyki
Sprzedają jedzenie i zastrzyki na odchudzanie. Sieć w ogniu krytyki
Całkowicie zrezygnowali z gotówki. Teraz oceniają efekty
Całkowicie zrezygnowali z gotówki. Teraz oceniają efekty
Przełom na rynku nieruchomości. Wskazali datę. To będzie duża zmiana
Przełom na rynku nieruchomości. Wskazali datę. To będzie duża zmiana
Nie chcieli segregować śmieci. Miasto wprowadza kamery i karty dostępu
Nie chcieli segregować śmieci. Miasto wprowadza kamery i karty dostępu
"Grzybów nie ma". Ceny dochodzą do 70 zł za kilogram
"Grzybów nie ma". Ceny dochodzą do 70 zł za kilogram
Kolejny pomysł na biznes niemieckiej sieci. W tym kraju też ubezpiecza
Kolejny pomysł na biznes niemieckiej sieci. W tym kraju też ubezpiecza
Będzie protest na granicy z Polską. Niemcy chcą zniesienia kontroli
Będzie protest na granicy z Polską. Niemcy chcą zniesienia kontroli
Sprzedali za złotówkę, a odkupili za 2,8 mln. Wydadzą kolejne 30 mln
Sprzedali za złotówkę, a odkupili za 2,8 mln. Wydadzą kolejne 30 mln
Rosjanie wpadli na granicy. Przemycali błyskotki z obwodu
Rosjanie wpadli na granicy. Przemycali błyskotki z obwodu