Trwa ładowanie...
open space
03-06-2013 08:39

Wygoniony na otwartą przestrzeń

Właśnie się na czymś skupiasz, gdy nagle na sąsiednim biurku dzwoni telefon

Share
Wygoniony na otwartą przestrzeńŹródło: Thinkstock
d1rllm1

Właśnie się na czymś skupiasz, gdy nagle na sąsiednim biurku dzwoni telefon. Nawet, jeśli nie jesteś tego świadom, twój mózg się dekoncentruje. Z czasem zaczynają pojawiać się choroby - brak odporności na choroby, nerwica. Tak właśnie działa na pracowników open space.

Jak wiele innych rzeczy, moda na open space przyszła do nas z Ameryki. Trend zapoczątkowano jeszcze w latach 50. XX wieku. W założeniu miał doprowadzić do poprawy komunikacji między pracownikami. Ale co ze zdrowiem? Badania naukowców z Queensland University of Technology wskazują, że zgiełk w biurze może wpływać na wzrost ciśnienia krwi u pracowników, oraz prowadzić do stresu i zmęczenia. Ciągły hałas i brak intymności zakłócają aktywność mózgu, powodują zaburzenia koncentracji i osłabiają odporność. Jak sobie radzić w biurze o powierzchni typu open space radzi Agnieszka Esterhuizen, Konsultant Kariery z Zespołu Architekci Kariery.

- Pojawienie się powierzchni biurowych typu open space w Polsce jest zjawiskiem wciąż dość nowym, choć coraz częściej spotykanym. Pracodawcy wykorzystują nowoczesną architekturę, aby móc czerpać z korzyści, jakie przynosi praca na dużej powierzchni: wspieranie pracy zespołowej, ułatwienie obiegu wiedzy i informacji, rozwój kreatywności oraz oczywiście zmniejszenie kosztów wynajmu. I choć podstawy psychologiczne oraz szereg badań wskazują na to, iż open space w biurze to przede wszystkim korzyści, dla pracowników przyzwyczajonych do własnych pokoi, zmiana biura stanowi nie lada wyzwanie w zmianie przyzwyczajeń oraz sposobów pracy.

d1rllm1

Co zrobić, aby moc szybko i efektywnie odnaleźć się w nowej sytuacji oraz nie tracić na jakości wykonywanej pracy?

Brak prywatności: postaraj się zagospodarować swoją przestrzeń. Ulubiony kwiatek, zdjęcie czy obrazek namalowany przez dziecko z pewnością pozwoli ci poczuć się komfortowo i zwiększy poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy.

*Polecamy: * Nowa fala zwolnień

d1rllm1

*Hałas: * słuchaj muzyki. Badania wskazują, iż maskowanie szumów biura poprzez słuchanie muzyki pozwala znacznie zmniejszyć stres spowodowany zbyt wieloma bodźcami słuchowymi. Jeżeli to nie pomoże nie bój się rozmowy z przełożonym: poproś o biurko w innym miejscu, pod ścianą, w rogu przestrzeni biurowej.

Trzymaj się reguł: stosowanie zasad savoir-vivre w miejscu pracy pozwoli ci uniknąć niepotrzebnych napięć, a tym samym spowoduje zmianę sposobu zachowania innych. W tłumie jednostka dostosowuje się do większości, jeżeli przekonasz innych do zachowania zgodnego z etykietą w miejscu pracy, pozostali, bardziej kapryśni pracownicy, szybko dostosują się do nich.

*Rozmawiaj, wypowiadaj sądy: *stanowczo komunikuj brak akceptacji zachowań niedopuszczalnych, nie unikaj konfrontacji w skrajnych przypadkach. Biura open space zostały przygotowane, aby zwiększyć możliwości komunikacji pośród pracowników, podejmując temat z pewnością do rozmowy włączą się inni pracownicy, którym również przeszkadzają dane zachowania.

*Polecamy: * Nowa fala zwolnień

d1rllm1

*Nie poddawaj się presji: *regułą staje się siedzenie po godzinach w biurach typu open space z powodu braku odwagi wyjścia jako pierwszy. Nie poddawaj się presji, pamiętaj o swoich obowiązkach, odpowiedzialnościach i celach. Jeżeli je wykonałeś, nie ma powodu do oglądania się na innych. Praca w nowoczesnych biurach powinna być dla ciebie wyróżnieniem, szansą na dalszy, intensywny rozwój. Pamiętaj, że twój sukces zależy od twojego nastawienia. Czerp z korzyści jakie niesie za sobą możliwość popatrywania innych, bardziej doświadczonych pracowników, ucz się od nich. Umiejętne wykorzystywanie możliwości biur o charakterze open – space oraz pozytywne nastawienie pozwoli zarówno tobie, jak i twojemu pracodawcy osiągnąć założone cele.

ml,MA,WP.PL

d1rllm1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rllm1
d1rllm1