Wygoniony na otwartą przestrzeń
Właśnie się na czymś skupiasz, gdy nagle na sąsiednim biurku dzwoni telefon
Właśnie się na czymś skupiasz, gdy nagle na sąsiednim biurku dzwoni telefon. Nawet, jeśli nie jesteś tego świadom, twój mózg się dekoncentruje. Z czasem zaczynają pojawiać się choroby - brak odporności na choroby, nerwica. Tak właśnie działa na pracowników open space.
Jak wiele innych rzeczy, moda na open space przyszła do nas z Ameryki. Trend zapoczątkowano jeszcze w latach 50. XX wieku. W założeniu miał doprowadzić do poprawy komunikacji między pracownikami. Ale co ze zdrowiem? Badania naukowców z Queensland University of Technology wskazują, że zgiełk w biurze może wpływać na wzrost ciśnienia krwi u pracowników, oraz prowadzić do stresu i zmęczenia. Ciągły hałas i brak intymności zakłócają aktywność mózgu, powodują zaburzenia koncentracji i osłabiają odporność. Jak sobie radzić w biurze o powierzchni typu open space radzi Agnieszka Esterhuizen, Konsultant Kariery z Zespołu Architekci Kariery.
- Pojawienie się powierzchni biurowych typu open space w Polsce jest zjawiskiem wciąż dość nowym, choć coraz częściej spotykanym. Pracodawcy wykorzystują nowoczesną architekturę, aby móc czerpać z korzyści, jakie przynosi praca na dużej powierzchni: wspieranie pracy zespołowej, ułatwienie obiegu wiedzy i informacji, rozwój kreatywności oraz oczywiście zmniejszenie kosztów wynajmu. I choć podstawy psychologiczne oraz szereg badań wskazują na to, iż open space w biurze to przede wszystkim korzyści, dla pracowników przyzwyczajonych do własnych pokoi, zmiana biura stanowi nie lada wyzwanie w zmianie przyzwyczajeń oraz sposobów pracy.
Co zrobić, aby moc szybko i efektywnie odnaleźć się w nowej sytuacji oraz nie tracić na jakości wykonywanej pracy?
Brak prywatności: postaraj się zagospodarować swoją przestrzeń. Ulubiony kwiatek, zdjęcie czy obrazek namalowany przez dziecko z pewnością pozwoli ci poczuć się komfortowo i zwiększy poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy.
*Polecamy: * Nowa fala zwolnień
*Hałas: * słuchaj muzyki. Badania wskazują, iż maskowanie szumów biura poprzez słuchanie muzyki pozwala znacznie zmniejszyć stres spowodowany zbyt wieloma bodźcami słuchowymi. Jeżeli to nie pomoże nie bój się rozmowy z przełożonym: poproś o biurko w innym miejscu, pod ścianą, w rogu przestrzeni biurowej.
Trzymaj się reguł: stosowanie zasad savoir-vivre w miejscu pracy pozwoli ci uniknąć niepotrzebnych napięć, a tym samym spowoduje zmianę sposobu zachowania innych. W tłumie jednostka dostosowuje się do większości, jeżeli przekonasz innych do zachowania zgodnego z etykietą w miejscu pracy, pozostali, bardziej kapryśni pracownicy, szybko dostosują się do nich.
*Rozmawiaj, wypowiadaj sądy: *stanowczo komunikuj brak akceptacji zachowań niedopuszczalnych, nie unikaj konfrontacji w skrajnych przypadkach. Biura open space zostały przygotowane, aby zwiększyć możliwości komunikacji pośród pracowników, podejmując temat z pewnością do rozmowy włączą się inni pracownicy, którym również przeszkadzają dane zachowania.
*Polecamy: * Nowa fala zwolnień
*Nie poddawaj się presji: *regułą staje się siedzenie po godzinach w biurach typu open space z powodu braku odwagi wyjścia jako pierwszy. Nie poddawaj się presji, pamiętaj o swoich obowiązkach, odpowiedzialnościach i celach. Jeżeli je wykonałeś, nie ma powodu do oglądania się na innych. Praca w nowoczesnych biurach powinna być dla ciebie wyróżnieniem, szansą na dalszy, intensywny rozwój. Pamiętaj, że twój sukces zależy od twojego nastawienia. Czerp z korzyści jakie niesie za sobą możliwość popatrywania innych, bardziej doświadczonych pracowników, ucz się od nich. Umiejętne wykorzystywanie możliwości biur o charakterze open – space oraz pozytywne nastawienie pozwoli zarówno tobie, jak i twojemu pracodawcy osiągnąć założone cele.
ml,MA,WP.PL