Z jak zespół

Praca zespołowa to podstawa, zarówno podczas studiów, jak i w karierze zawodowej. Partnerstwo, zbiorowa odpowiedzialność czy też wzajemna pomoc to tylko niektóre z jej elementów. Jednak czym dokładnie jest?

Z jak zespół
Źródło zdjęć: © © karelnoppe - Fotolia.com

10.01.2014 | aktual.: 10.01.2014 12:19

Praca zespołowa to podstawa, zarówno podczas studiów, jak i w karierze zawodowej. Partnerstwo, zbiorowa odpowiedzialność czy też wzajemna pomoc to tylko niektóre z jej elementów. Jednak czym dokładnie jest?

Według Słownika Współczesnego Języka Polskiego zespół to "grupa ludzi wspólnie coś realizująca, pracująca". Pamiętajmy jednak, że nie każda zbiorowość może zostać nazwana zespołem. Poszczególni członkowie muszą odznaczać się konkretnymi kompetencjami, a także ściśle trzymać się wyznaczonych wcześniej ról. Idąc tym tropem myślenia, zespołem nie nazwiemy np. kilku nauczycieli języka niemieckiego, którzy posiadają analogiczne do siebie umiejętności. Głównym celem teamu jest znalezienie rozwiązań, na które nie wpadłyby jednostki. Dodatkowo praca w grupie powinna pobudzać kreatywność, a także niwelować poczucie stresu, które niejednokrotnie dokucza w przypadku zadań wykonywanych w pojedynkę.

Podział ról kluczem do sukcesu

Podział ról w zespole powinien odbywać się zgodnie z kompetencjami jego członków. Pomaga to nie tylko uniknąć konfliktów, ale i zwiększa wydajność. Wskazane jest, aby rozdzielenie zadań odbywało się w jasny i klarowny sposób, aby nie dopuścić do rywalizacji czy niezrozumienia zakresu swoich obowiązków. - Podział ról w sposób zdecydowany podnosi efektywność pracy. Nie tylko umożliwia maksymalne wykorzystanie indywidualnych umiejętności, ale i dostosowanie ilości obowiązków do możliwości pracownika. Podział zadań to także sprecyzowanie celu, który realizowany jest wspólne z innymi członkami zespołu. Skupiając się na konkretnym zakresie obowiązków, działamy po prostu efektywniej w ramach, które dobrze znamy - mówi Marcin Nawrocki, redaktor naczelny magazynu studenckiego Podaj Dalej. Kierownik tworzący drużynę powinien także pamiętać o zasadzie optymalnej liczby uczestników, która mówi, że im większy zespół, tym więcej problemów wynikających z różnic poglądowych czy odmiennych postaw. Choć oczywiście wszystko
zależy od organizacji pracy. Ważne, aby członkowie grupy byli zróżnicowani, bowiem pozwala to na wzajemne uzupełnianie się.. Możemy tu mówić o tzw. efekcie synergii, który w pracy zespołowej nie jest wyłącznie sumą dwóch części, ale raczej szerokim połączeniem umiejętności, pomysłowości i punktów widzenia poszczególnych osób. Efekt synergii generuje nowe koncepcje oraz twórcze rozwiązania, które nie mogłyby powstać poza teamem.

Akcja integracja

Aby zespół odnosił sukcesy, niezbędna jest integracja. Dzięki niej członkowie budują pozytywne relacje, a także zaczynają wzajemnie sobie ufać. Istnieje nieskończona gama ćwiczeń, które służą lepszemu poznaniu się. Wśród nich znajduje się, m.in. „łańcuch jedności” – jedna z najprostszych zabaw integracyjnych. Uczestnicy wycinają cienkie paski z gazet, a następnie sklejają je w łańcuch. Team, który wykona najdłuższe pasmo, wygrywa. Inną metodą może być fikcyjny projekt, który nie ma znaczenia rynkowego, bowiem stanowi jedynie motywację do wzajemnego zrozumienia.

Zwalczaj spory

Nieporozumienia uniemożliwiają dobrą współpracę i niejednokrotnie prowadzą do zmniejszenia efektywności wykonywanych przez nas zadań. Co jednak, gdy nie uda nam się uchronić przed konfliktem? Przede wszystkim należy zorientować się w sytuacji i rozpoznać przyczynę sporu. Bezstronność jest niezbędnym elementem umożliwiającym zniwelowanie skutków sprzeczki. Zatem dążymy do zrozumienia punktu widzenia każdej ze stron. Warto spróbować rozwiązać nieporozumienie bez angażowania z zewnątrz. Jeśli jednak nie jest to możliwe, warto skorzystać z pomocy mediatora. Zadawanie pytań wyjaśniających i sprawdzających oraz konstruktywna krytyka mogą okazać się dobrym rozwiązaniem. Choć nie lubimy spięć, osoby pracujące w zespole są na nie narażone. Należy wówczas pamiętać o profesjonalizmie, który nie idzie w parze z konfliktowością.

Zalety pracy w zespole wydają się być oczywiste. Szeroka wiedza i doświadczenie członków ekipy niejednokrotnie generuje nowe pomysły. Często firmy zorientowane na współpracę działają efektywniej i w skuteczny sposób realizują swoje cele. Wspomnianych umiejętności można nauczyć się już na studiach, np. poprzez zaangażowanie w działalność koła naukowego czy organizacji zrzeszającej studentów. Zachęcam więc do sprawdzenia się w praktyce!

Olga Kalecińska

[

Obraz

]( http://karieraplus.pl/ )

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)