Trwa ładowanie...

Z kiosków znikną "Tele Tydzień", "Tina", "Życie na gorąco", "Pani"

Od pierwszego czerwca na półkach w kioskach Ruchu nie znajdziemy popularnych pism wydawnictwa Bauer. W sumie znikną 33 pisma, oprócz wymienionych w tytule będą to m.in. „Bravo”, „Twój Styl, „CD Action” i wiele innych.

Share
Z kiosków znikną "Tele Tydzień", "Tina", "Życie na gorąco", "Pani"
Źródło: AFP
dbhjolt

Wszystko przez konflikt na linii RUCH SA – wydawnictwo Bauer. Jeden z największych dystrybutorów prasy (40,27 proc. udziału w rynku kolportażu) odmówił sprzedaży tytułów największego wydawcy czasopism w Polsce.

Nie jest to pierwszy konflikt między gigantami. Możliwe, że i ten konflikt zakończy się tak jak w kwietniu 2009 roku. Wówczas na początku roku to Bauer wypowiedział Ruchowi umowy dystrybucji swoich tytułów. Była to zagrywka mająca na celu jedną rzecz. Wzmocnienie pozycji negocjacyjnej. Po ponad trzech miesiącach wydawca i dystrybutor podpisali umowę na dwa lata.

Teraz umowę wypowiedział Ruch. A Bauer jest oburzony.
- Strategia negocjacji z pozycji siły realizowana przez firmę Ruch SA może doprowadzić do destabilizacji rynku dystrybucji w Polsce - powiedział Witold Woźniak, prezes wydawnictwa Bauer.

dbhjolt

Rynek to odczuje

Gdyby konflikt ostatecznie skończył się wycofaniem tytułów z kiosków, rynek rzeczywiście by to odczuł. Wydawnictwo Bauer sprzedaje około 311 milionów egzemplarzy rocznie (ZKDP: sprzedaż egzemplarzowa, listopad 2009 - październik 2010). Ruch jest drugim największym dystrybutorem, w 2009 roku spółka sprzedała ok. 545,8 mln egzemplarzy prasy. Biorąc pod uwagę powyższe dane, nawet 1/4 sprzedawanych czasopism w sieci Ruch może pochodzić z wydawnictwa Bauer.

W 2009 roku wartość wszystkich wypowiedzianych umów w okresie 5 lat szacowana była na 50 mln zł.

Gdy w lutym 2009 roku rynki obiegła informacja o wycofaniu z kiosków popularnych pism, notowany wówczas na giełdzie Ruch stracił 15 proc. Dziś w giełdowym obrocie nie ma już akcji spółki. 7 stycznia 2011 r. zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie wykluczył je z obrotu na głównym rynku GPW.

Na konflikcie mogą stracić obie spółki. Ruch traci dostęp do najbardziej poczytnych tytułów w Polsce – m.in. rekordzista „Tele Tydzień”, którego nakład wynosi ponad 1 mln egzemplarzy. Także w innych segmentach czasopisma Bauera są liderami rynku (m.in. „Życie na gorąco”). W czasie gdy na rynku prasy toczy się wojna cenowa, do kasy dystrybutorów trafia mniej pieniędzy. Pozbycie się głównego dostawcy tytułów może spowodować, że straty mogą być znaczne.

dbhjolt

Traci także Bauer. Jak najszersza dystrybucja leży w interesie wydawcy. Wiele z jego tytułów kierowanych jest to czytelników spoza dużych miast. Na tych terenach Ruch (ograniczający sieć sprzedaży) wciąż jest głównym dostawcą prasy.

Czy 1 czerwca z kiosków rzeczywiście znikną popularne gazety? Jest szansa, że podobnie jak dwa lata temu Ruch dogada się z Bauerem.
W przesłanym Wirtualnej Polsce komunikacie dystrybutor potwierdza, że kończy się umowa na kolportaż tytułów wydawnictwa Bauer.

- Jako że jesteśmy w trakcie negocjacji, nie możemy komentować naszych ustaleń. Mamy nadzieję na wypracowanie satysfakcjonującej obie strony porozumienia - informuje Wirtualną Polskę Ruch.

dbhjolt

Podziel się opinią

Share
dbhjolt
dbhjolt