Zakaz handlu w niedzielę. Handel przenosi się do sieci
10.09.2019 14:48
Po wprowadzeniu trzech niehandlowych niedziel w miesiącu niemal połowa Polaków najczęściej robi zakupy — inne niż spożywcze — w dni powszednie, prawie co trzeci w sobotę (29 proc.), a co piąty przez internet (20 proc.) - wynika z badań. Przenoszenie się z zakupami do sieci jest coraz bardziej widocznym trendem, przodują w tym szczególnie ludzie młodzi.
- Wzrost popularności zakupów online obserwujemy już od kilku lat, ale ograniczenie handlu w niedzielę niewątpliwie go zdynamizował - mówi Piotr Zimolzak, dyrektor ds. badań i analiz SW Research, cytowany przez portal dlahandlu.pl.
- Najliczniejszą grupą wiekową, która przeniosła zakupy do sieci są osoby młodsze, poniżej 34 roku życia. To naturalne, ponieważ dla nich świat wirtualny jest środowiskiem doskonale rozpoznanym, a tym samym czują się w nim bezpiecznie. Osoby starsze zaś, te które ukończyły 50. rok życia, chętniej wybierają tradycyjny model zakupów, ale co ciekawe decydują się na wizyty z sklepach w dni inne niż sobota – dodaje.
Natomiast w internecie chętnie kupują osoby, które nie odnajdują się w galeriach handlowych lub ci, którzy nie mają czasu na robienie zakupów w tygodniu, a tłumy w sobotę za bardzo ich przytłaczają.
Aktualnie zakupy zrobimy najczęściej jedynie w ostatni weekend miesiąca. Wyjątkiem są miesiące, w których wypadają ważne święta (m.in. Boże Narodzenie i Wielkanoc), wówczas liczba niedziel handlowych jest większa.
Niedziela handlowa w Polsce to coraz większa rzadkość. Wszystko z powodu zaostrzenia ustawy o zakazie handlu w niedziele, która obowiązuje w Polsce od marca 2018 r.