Zamiast na mleko wolimy wydać na alkohol. Takich danych jeszcze nie było

Od kilku lat konsumenci mówią o wysokich cenach produktów spożywczych, trudnej sytuacji materialnej, a co za tym idzie - o oszczędzaniu. Jednak z najnowszych danych firmy NielsenIQ wynika, że największa część naszych pieniędzy trafia na alkohole. Co to oznacza?

alkohol wino sklep alkoholoweNajwiększy udział w wydatkach spożywczych mają alkohole
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac.  NST

Według danych, przytoczonych przez "Rzeczpospolitą" tzw. koszyk podstawowych wydatków spożywczych i chemicznych w zakupach Polaków w 2023 r. wart był 275,3 mld zł. Oznacza to wzrost o 11,8 proc. w stosunku do 2022 r.

"Choć od kilku lat konsumenci mówią o oszczędzaniu, to jednak struktura wydatków zmienia się nieznacznie i zdecydowanie największa ich część trafia na alkohole. Według firmy NielsenIQ, na wódkę wydano w 2023 r. 16,8 mld zł, a 22,8 mld zł na piwo. Na produkty takie jak mleko, czy masło i margaryna wyłącznie 5,1 mld zł." - donosi dziennik.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ryanair będzie torpedować CPK - Maciej Wilk #17

Na wódkę wydajemy trzy razy więcej niż na mleko

Dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (Katedra Marketingu), w rozmowie z "Rz" wyjaśnił, że konsumenci najczęściej zmniejszają wydatki związane m.in. z rozrywką, gdyż "są one relatywnie najczęstsze i najprostsze do ograniczenia w obliczu wzrastających wydatków na podstawowe potrzeby, jak żywność, opłaty, zdrowie - w ujęciu procentowym względem osiąganych dochodów".

W odniesieniu do tego zakup alkoholu i jego konsumpcja w domowym zaciszu, połączona także ze spotkaniami w gronie bliskich, może być swoistym substytutem różnych form rozrywki niezwiązanych z konsumpcją alkoholu - dodał Woźniakowski.

Gazeta zwróciła także uwagę, że przyzwyczajenia konsumentów ulegają zmianom. Wśród piw najszybciej rosną te bezalkoholowe, a wśród alkoholi mocnych z kolei najwięcej zyskują trunki takie jak gin, rum czy whisky.

"Dodatkowo, według analityków NielsenIQ, największe kategorie alkoholowe są jednocześnie tymi najmocniej tracącymi. W ujęciu ilościowym obie skurczyły się w 2023 r. po ponad 6 proc. każda, co pokazuje, że spowolnienie gospodarcze obserwowane także w wydatkach konsumpcyjnych ma jednak swój efekt. Wśród topowych kategorii spożywczych to liderzy spadków. Poza tym tylko nieznacznie (o 0,5 proc.) spadła sprzedaż kawy, czy napojów gazowanych (o 1,3 proc.) - wskazał dziennik.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord