Zwyczaje zakupowe Polaków. Starzejemy się, ale jesteśmy otwarci na nowości
Polacy na zakupach najchętniej płacą gotówką, chociaż coraz częściej wykorzystują płatności zbliżeniowe i mobilne - wynika z raportu "The World Shopper", przygotowanego przez ekspertów ds. nieruchomości handlowych Colliers International. Badanie odnosi się do zwyczajów zakupowych Polaków oraz prognozuje zmiany, w związku ze starzeniem się społeczeństwa.
21.11.2016 | aktual.: 21.11.2016 13:11
Polacy na zakupach najchętniej płacą gotówką, chociaż coraz częściej wykorzystują płatności zbliżeniowe i mobilne - wynika z raportu "The World Shopper", przygotowanego przez ekspertów ds. nieruchomości handlowych Colliers International. Badanie dotyczy zwyczajów zakupowych Polaków.
W Polsce tylko 24 proc. klientów dokonuje zakupów w zagranicznych e-sklepach. Ci, którzy to robią, wybierają głównie portale z siedzibą w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych oraz w Chinach. Polski klient chce, by jego zamówienia dostarczane były do domu lub miejsca pracy, wśród e-nabywców dużą popularnością cieszą się także paczkomaty.
Polacy kupują wiele produktów podstawowych oraz tych do domu, ale niewiele wydają na rozrywkę. Produkty codziennego użytku kupują w super i hipermarketach, jedynie 5 proc. klientów przyznaje się do kupowania żywności online.
Polski nabywca jest "wrażliwy" na ceny - przy codziennych zakupach ponad połowa konsumentów "poluje" na tańsze produkty, a niemal jedna trzecia ograniczyła w ostatnich latach zakup produktów premium.
Chociaż siła nabywcza w Polsce jest znacznie niższa niż na pozostałych analizowanych w raporcie rynkach europejskich, charakteryzuje się ona jedną z najwyższych stóp wzrostu w ostatnich latach (do 25 proc. pomiędzy 2010 i 2015 rokiem).
- Wraz ze wzrostem siły nabywczej zmieniają się oczekiwania konsumentów w stosunku do centrów handlowych, które zmuszone są uatrakcyjniać swoją ofertę, modernizować powierzchnie oraz wprowadzać nowe technologie w obsłudze klienta. Na rynku dokonuje się zmiana jakościowa, a nowoczesne systemy płatności, aplikacje mobilne, interaktywne systemy informacji i komunikacji są jej składowymi – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.
Polacy otwarci na nowinki technologiczne
Polski konsument niechętnie używa karty kredytowej, choć jednocześnie jest bardzo otwarty na wszelkiego rodzaju nowinki technologiczne. Niezależnie od szybko rosnącej popularności płatności zbliżeniowych, obserwuje się w Polsce równie szybki wzrost płatności mobilnych.
BLIK - polski system płatności mobilnych, uruchomiony na początku 2015 roku i wspierany przez sześć banków - pozwala klientom dokonywać płatności w sklepie oraz online, wypłacać gotówkę z bankomatu i dokonywać płatności przez telefon komórkowy. Wykorzystanie tego sposobu płatności rośnie w dynamicznym tempie. W ciągu pierwszego roku jego działalności 1,6 miliona użytkowników dokonało już 2,5 mln transakcji. W maju 2016 roku, klienci siódmego banku uzyskali dostęp do systemu płatności mobilnych BLIK w swoich aplikacjach mobilnych.
Jednym z głównych czynników wpływającym na zwyczaje zakupowe jest starzenie się społeczeństwa. Liczba osób w wieku powyżej 65 lat ma wzrosnąć z 608 mln w 2015 roku do 1,5 mld w roku 2050.
Polska będzie jednym z krajów o największym udziale osób starszych w populacji. To oznacza, że sprzedawcy detaliczni będą musieli zacząć stopniowo dostosowywać swoją ofertę do starszego pokolenia, które w przyszłości stanowić będzie ważną grupę konsumentów.