1,2 mld zł w tym roku wypłaciła rolnikom Agencja Rynku Rolnego
W tym roku Agencja Rynku Rolnego wspierała m.in. producentów mleka, wieprzowiny oraz owoców i warzyw. Łącznie wypłaciła 1,2 mld zł - poinformował w poniedziałek prezes ARR Łukasz Hołubowski. Dodał, że Agencja zajmuje się także promocją polskiej żywności.
21.11.2016 15:10
Do najważniejszych zadań ARR należy przekazanie unijnej pomocy dla producentów wieprzowiny oraz mleka. W ramach tego mechanizmu do rolników trafiło 245 mln zł. Ponadto Agencja w związku z trudną sytuacją na rynku mleka prowadzi interwencyjny skup odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) oraz dopłaca do przechowywania masła i mleka w proszku (OMP) - powiedział prezes podczas konferencji omawiającej rok pracy ARR.
Agencja wspiera też rolników, którzy odczuwają skutki rosyjskiego embarga. Chodzi pomoc dla producentów owoców i warzyw w pozbyciu się nadwyżek produktów poprzez tzw. wycofanie ich z rynku. Unijny mechanizm przewiduje rekompensaty w zamian za zniszczenie produktów bądź przekazanie ich na cele charytatywne.
W ramach działań związanych z embargiem ARR wypłaciła ponad 570 mln zł. Wycofano z rynku ponad 313 tys. ton owoców i warzyw, w tym 283 tys. ton jabłek. Obecnie realizowana jest kolejna transza wypłat. KE m.in. zgodziła się na wycofanie przez Polskę ponad 90 tys. ton jabłek i gruszek. Przyjęto ponad 12,4 tys. powiadomień o chęci skorzystania z rekompensaty.
W związku z problemami na rynku wieprzowiny, od stycznia br. realizowane są dopłaty do prywatnego przechowywania m.in. półtusz wieprzowych. Objęto nimi ok. 6 tys. ton i wypłacono 9,2 mln zł.
Dużym obszarem działalności ARR jest promocja polskiej żywności na światowych rynkach pod hasłem "Polska smakuje". Odbywa się ona poprzez misje handlowe i szkolenia nt. jak sprzedawać polskie produkty na danym rynku. Są organizowane także spotkania (b2b) polskich przedsiębiorców z potencjalnymi kontrahentami zagranicznymi.
Zdaniem prezesa, do ważnych zadań można też zaliczyć realizację unijnego programu szklanka mleka oraz owoce w szkole. Oba programy skierowane są do uczniów i mają zmieniać nawyki żywieniowe. Kolejnym zadaniem Agencji jest pomoc żywnościowa dla najuboższych. W 2016 r. zostanie sfinansowany zakup 65 tys. ton różnych produktów o wartości 300 mln zł.
Agencja zajmuje się również dopłatami do materiału siewnego, wsparciem pszczelarzy, interwencją na rynku zbóż (w przypadku gdyby cena zbóż spadła poniżej 101,31 euro za tonę). Monitorowany jest rynek wina, mleka, biopaliw. Wydawane są pozwolenia importu i eksportu niektórych towarów na rynki trzecie - wyliczał Hołubowski.
Uczestniczący w konferencji wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki poinformował, że w planach resortu jest utworzenie dwóch agencji rolnych w miejsce trzech. Część ARR miałaby być połączona z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie stałego wspierania rolników, a część np. promocyjna znalazłaby się w nowo utworzonej agencji, do której włączona byłaby także Agencja Nieruchomości Rolnych.
Według Boguckiego, do połączenia trzeba dobrze przygotować instytucje pod kątem m.in. rozwiązań prawnych i organizacyjnych. "Pośpiechu nie ma, bo Agencje działają dobrze" - ocenił wiceszef resortu. Chodzi o to, by dzięki połączeniu lepiej wykorzystać potencjał tych instytucji, żeby były one silniejsze i jednocześnie ponosiły mniej kosztów, a więcej środków przeznaczały na rzeczywistą pomoc rolnikom - tłumaczył. Obecnie sprawa łączenia agencji "jest etapie prac w ministerstwie" - dodał.