10 ról skutecznego menedżera sportowego
Aby nadać bieg karierze sportowca, trzeba traktować ją wielowymiarowo, dlatego menedżer sportowy to jeden z najbardziej interdyscyplinarnych zawodów.
16.02.2018 | aktual.: 20.02.2018 11:12
Kariera sportowca już dawno przestała ograniczać się wyłącznie do odnoszenia sukcesów w swojej dyscyplinie. Teraz zawodnicy muszą angażować się w mnóstwo działań pozasportowych. Pozyskaniem możliwości udziału zawodnika w takich działaniach zajmują się menedżerowie sportowi. Menedżer sportowy bywa często mylony z agentem. Tymczasem są to zupełnie różne zawody. Rola agenta ogranicza się niekiedy tylko do realizacji konkretnego projektu, np. udziału sportowca w danym wydarzeniu.
Agent sportowy jest tylko pośrednikiem zarabiającym na marżach, tymczasem menedżer sportowy współpracuje z zawodnikiem w znacznie szerszym zakresie, pełniąc obowiązki całego sztabu specjalistów. Do tego zawodu przygotowują specjalistyczne kursy i certyfikaty, lecz nie da się go wykonywać bez pasji i oddania swoim podopiecznym. Kim w praktyce jest menedżer sportowy? Wyjaśnia Aleksander Lewandowski, menedżer sportowy z wieloletnim stażem, stojący za sukcesem czołowych gwiazd kulturystyki, sportów walki, sportów siłowych i sylwetkowych.
Analityk
Wiele możliwości zawodowych (czysto sportowych), biznesowych (reklamowych) i inwestycyjnych, które roztaczają się przed sportowcami, wymaga solidnych analiz. Menedżer sportowy jest minifirmą consultingową, pomaga dokonać najlepszych wyborów. Ale to nie wszystko. – Bardzo często doradzam też w kwestii istotnych zakupów mających wpływ na wizerunek zawodnika, np. przy wyborze marki i modelu auta – wyjaśnia Aleksander Lewandowski.
Negocjator
Największe gwiazdy sportu negocjują nie tylko kontrakty sportowe, ale też umowy sponsoringowe, reklamowe czy inwestycyjne. – Prowadzę wszelkiego rodzaju negocjacje dla moich podopiecznych. Dotyczą one najdrobniejszych szczegółów kontraktu, takich jak choćby zapewnienie zawodnikowi posiłków przygotowanych zgodnie z zaleceniami dietetyka. Analizuję atrakcyjność kontraktów, często konsultuję je z prawnikiem i nierzadko podpisuję umowy w imieniu sportowca – podkreśla.
Doradca
Menedżer sportowy to prawa ręka zawodnika, doradca, który towarzyszy mu w niemal każdej biznesowej sytuacji. – Menedżer sportowy zajmuje się działaniami strategicznymi. Uczestniczę w spotkaniach ze sponsorami, koordynuję zmiany umów kontraktów i wystawiam faktury, bywa, że zajmuje się reżyserią sesji zdjęciowych – zaznacza Lewandowski.
PR-owiec
Menedżer sportowy w dużym stopniu odpowiada za personal branding, czyli kreowanie wizerunku zawodnika. Jest autorem tego wizerunku, dba o widoczność sportowca w mediach, inicjuje wywiady oraz udział innych publikacjach i programach, prowadzi profile zawodnika w social mediach. – Menedżer sportowy przede wszystkim opracowuje wizerunek, ale zapewnienie stałej obecności zawodnika w mediach zleca wspierającej go agencji PR – mówi specjalista.
Doradca ds. wizerunku
Na medialny wizerunek sportowca składają się nie tylko jego osiągnięcia w danej dyscyplinie, ale też dotyczące go przekazy medialne, jego wygląd, styl czy informacje na temat jego prywatnego życia. – Szeroko pojęty wizerunek zawodnika to tak naprawdę jedna trzecia jego marki. Marki, dzięki której buduje swój sukces pozasportowy i która przynosi mu dochód – głównie w postaci kontraktów reklamowych – wyjaśnia.
Broker
Zarobki sportowców to złożony temat. Specyficzny przebieg kariery sportowców, nieregularne, często jednorazowe i wysokie przychody wymagają umiejętnego zarządzania majątkiem. – Bieżące zarządzanie finansami i ubezpieczenie zawodnika na okoliczność kontuzji to podstawowe obowiązki menedżera sportowego. Jestem z wykształcenia ekonomistą i oferuję moim podopiecznym znacznie więcej usług finansowych, np. obrót oszczędnościami, opracowanie pakietów inwestycyjnych, zabezpieczenie finansowe przyszłości, w tym emerytury, zawodnika i jego rodziny – wymienia Lewandowski.
Księgowy
Tę część obowiązków wielu menedżerów zleca zewnętrznej firmie. Sportowcy rozliczają swoje dochody w różnych formach, np. prowadzą własną działalność gospodarczą lub zakładają spółkę fundację. – Zajmuję się księgowością moich klientów od A do Z. To księgowość zarówno firmy, jak i osoby prywatnej. Rozliczam działalność gospodarczą zawodników i wszystkie ich pozostałe dochody. Czuwam też nad płynnością finansową moich podopiecznych – podkreśla.
Impresario
Menedżer sportowy zajmuje się organizacją eventów, w których uczestniczą jego podopieczni, bądź, podobnie jak agent gwiazd show-biznesu, zapewnia ich udział w wartościowych wydarzeniach. Takie działania korzystnie wpływają na wizerunek zawodników, zwiększają ich widoczność w mediach, a nierzadko wiążą się z benefitami finansowymi. – W rolę impresaria wcielam się szczególnie często w pracy z zawodnikami uprawiającymi tzw. sporty sylwetkowe bądź inne medialne dyscypliny. W ich przypadku pole do działania jest szerokie. Pokazy karate, zawody strongmanów i treningi crossfit, cieszą się ogromną popularnością i przyciągają tłumy widzów oraz zainteresowanie mediów – mówi.
Life coach
Rozwój zawodowy sportowca ma zupełnie inną dynamikę niż kariera w innych profesjach. Dlatego na pewnych etapach zawodnikom szczególnie potrzebny jest ktoś, kto ich zmotywuje, wesprze w podjęciu ważnych decyzji, pomoże odkryć w sobie nowe talenty i znaleźć pomysł na siebie. – Menedżer odpowiada za całość aktywności sportowców i wykorzystanie wszystkich pojawiających się możliwości rozwoju zawodowego, w tym również pozasportowych. Współtworzy i ewentualne modyfikuje ich ścieżki kariery. Wspiera też swoich podopiecznych w trudniejszych momentach – przy kontuzjach, w spadku formy. Jego rola jest szczególnie ważna w okresie przygotowania zawodnika do sportowej emerytury i podjęcia zupełnie nowych wyzwań zawodowych – wyjawia menedżer.
Headhunter
Za sukcesem najbardziej rozpoznawalnych sportowców stoi całe grono profesjonalistów. W skompletowaniu takiego teamu dowodzi menedżer sportowy. – Wyszukuję dla swoich podopiecznych ekspertów, wspierających progres ich szeroko pojętej, nie tylko sportowej kariery. Są to m.in. tacy specjaliści jak: psycholog sportowy, dietetyk, fizjoterapeuta, agencja PR, social media menedżer czy też fotograf, fryzjer i personal shopper. Aktywnie szukam też sponsorów i partnerów biznesowych, a nawet mentorów, którzy mogą zainspirować zawodników do rozwoju na różnych polach czy podjęcia korzystnych przedsięwzięć. Obserwowanie życiowych sukcesów i wzrostu moich podopiecznych daje mi niesamowitą satysfakcję – mówi na koniec Aleksander Lewandowski.