131,7 mln zł otrzymało Polskie Radio z abonamentu w 2011 r. 

Polskie Radio otrzymało w 2011 r. z abonamentu 131,7 mln zł. W porównaniu z rokiem 2010 to o ponad 25 mln zł mniej - wynika z opublikowanego przez spółkę rocznego sprawozdania z wykorzystania wpływów abonamentowych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Dostępny na stronie internetowej Polskiego Radia raport wskazuje, że w 2011 r. spółka otrzymała 131,7 mln zł z abonamentu rtv. To o ponad 25 mln zł mniej niż w roku 2010 i o ponad 40 mln zł mniej niż w roku 2009.

Wpływy z abonamentu są wciąż podstawowym źródłem finansowania działalności Polskiego Radia, jednak proporcja w stosunku do pozostałych dochodów zmniejsza się. W roku 2010 stanowiły one ok. 70 całości przychodów. W roku 2011 - ok. 58 proc. Drugim co do wielkości źródłem przychodów PR jest sprzedaż czasu reklamowego. W ubiegłym roku było to 50,7 mln zł - o 8,4 mln zł (blisko 20 proc.) więcej niż w roku 2010.

Łączne przychody PR w 2011 r. wyniosły 227,1 mln zł (o 44,1 mln zł mniej niż rok wcześniej), zaś koszty - 252,3 mln zł (o 17,2 mln zł mniej niż w 2010 r.). Oznacza to, że Polskie Radio zamknęło ubiegły rok stratą netto w wysokości 25,2 mln zł, czyli taką kwotą, o jaką zmniejszyły się wpływy z abonamentu.

Polskie Radio nadało w 2011 r. w pięciu swoich programach (Program I, II, III, IV oraz Polskie Radio dla Zagranicy) ponad 44 tys. godzin programu. Najwięcej czasu antenowego zajęły: muzyka - 47,3 proc. (z czego muzyka rozrywkowa to 71,4 proc., muzyka poważna - 25,4 proc., jazz - 1,7 proc., a muzyka ludowa - 1,3 proc.), publicystyka - 18,2 proc. oraz informacja - 14,2 proc.

Audycje edukacyjne i popularnonaukowe zajęły 3,6 proc. czasu antenowego, literackie - 2,3 proc., poradnictwo - 1,8 proc., audycje religijne - 1,5 proc., rozrywkowe - 1,2 proc., a sport - 1,1 proc. Płatne elementy programu (reklama i telesprzedaż, płatne ogłoszenia, płatne koncerty życzeń)
stanowiły 1,4 proc. czasu antenowego.

Udział anten PR w całkowitym rynku słuchalności radia w Polsce wyniósł w zeszłym roku 21,2 proc. - o 0,1 pkt proc. mniej niż w roku 2010. Największy udział miało w tym czasie RMF FM - 26 proc. Spośród anten PR najchętniej słuchana była Jedynka - 11,9 proc. oraz Trójka - 8,2 proc.

Ze sprawozdania wynika ponadto, że Jedynki najchętniej słuchają osoby po 50. roku życia - stanowią one blisko 69 proc. odbiorców. Wśród słuchaczy Dwójki jest ich 65 proc. Odbiorcy Trójki to przede wszystkim osoby w wieku 15-49 lat, które stanowią 60 proc. słuchaczy tej anteny. Do młodego pokolenia adresowana jest radiowa Czwórka; osoby poniżej 30. roku życia stanowią blisko 59 proc. jej słuchaczy.

W sprawozdaniu podkreślono, że realizowana w 2011 roku formuła programowa, mimo mniejszych niż w latach ubiegłych wpływów abonamentowych, nadal umożliwiała utrzymywanie i promowanie gatunków wykraczających poza ofertę stacji komercyjnych, w tym prozy, poezji i słuchowisk, reportaży, muzyki poważnej i ludowej, koncertów oraz nagrań orkiestr i chóru. Jednocześnie poprzez programy popularne (informacja, sport, poradnictwo, konkursy, muzyka rozrywkowa) pozwalała na utrzymywanie słuchalności anten i udziału w rynku radiowym.

W czwartek Rada Nadzorcza Polskiego Radia podjęła decyzję o likwidacji Chóru Polskiego Radia, akceptując tym samym wcześniejszą decyzję zarządu spółki o wyłączeniu chóru ze struktur radiowych. Działalność chóru kosztowała Polskie Radio ok. 2 mln zł rocznie.

Mariusz Wachowicz

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord