27. Koszyk WP. Nasze bardzo drogie zakupy świąteczne

Polacy ruszyli na zakupy. Widać to po kolejkach do kas. I niestety także po rachunkach. Sklepy mocno podniosły ceny przed świętami. Niestety, ale taniej już było. Jak wynika z już 27. edycji Koszyka WP zakupy zdrożały o 3 proc., a to oznacza, że święta będą kosztować o kilka, kilkanaście złotych drożej.

27. Koszyk WP. Nasze bardzo drogie zakupy świąteczne
Krzysztof Mystkowski/KFP/REPORTER
Jan Kaliński

Podwyżki, wszędzie podwyżki. O deflacji, czyli spadku cen, już dawno zapomnieliśmy. Wróciła inflacja. Ta oficjalna wynosi ponad 2 proc. Tymczasem w naszym zestawieniu, ceny rok do roku rosną już o ponad 3 proc. Przed świętami, mimo licznych promocji, nie możemy liczyć na wyrozumiałość sklepów. Z 15 kontrolowanych przez nas sieci, tylko jedna wyraźnie obniżyła ceny. 12 innych mocno je podniosło. Najmocniej – niestety te najtańsze.

Ale po kolei. Po raz kolejny na czele Koszyka WP znalazły się francuskie Simply Market i Auchan. Na trzecim miejscu inny sklep pochodzący z tego kraju – hipermarket Carrefour. Wysokie 4. miejsce zajęła polska Mila. Dyskonty, które uważamy za najtańsze, są daleko za nimi.
src="http://static1.money.pl/i/h/139/b415115.png"/>

Na drugim krańcu rankingu – ciasno. Zresztą widać wyraźnie postępujące spłaszczenie cen. Sklepy zdają się wzajemnie kontrolować. W wielu sieciach wartości poszczególnych produktów są bardzo podobne. Warto zauważyć, że między piątym a ostatnim sklepem jest tylko 9 zł różnicy. To bardzo mało. I tak niewielkich różnic w naszym zestawieniu nie było jeszcze nigdy.

Z jednej strony to dobrze. Klienci nie muszą zajadle studiować gazetek z promocjami. A typ sklepu, do którego mają najbliżej, ma coraz mniejsze znaczenie. Z drugiej strony, była grupa konsumentów, która z polowania na okazje uczyniła wręcz sport wyczynowy. Teraz będzie on jeszcze trudniejszy.

Dla poszukiwaczy przecen przygotowaliśmy specjalną tabelę. Warto zwrócić uwagę na produkty, które przed świętami będą bardzo popularne. Już widać, że wielkim powodzeniem cieszy się mąka. Zdarzają się puste półki po tym produkcie. W kilku sklepach mąkę z Polskich Młynów kupimy już za mniej niż 2 zł. Jednak produktem pierwszej potrzeby będą z pewnością jaja. Tu najlepszą ofertę - na te w rozmiarze L - przygotował E.Leclerc, za 10 sztuk zapłaciliśmy w nim jedynie 2,99 zł. Warto dodać, że były to jaja z wolnego wybiegu! Ceny dużych opakowań zazwyczaj oscylują w okolicy 10 zł za 30 sztuk i 7 zł za 20 sztuk.

Jest jednak jedna dobra informacja przed świętami. Wspomniana mąka, to produkt który najmocniej potaniał. Dużo mniej niż rok temu zapłacimy też za czekoladę i filet z piersi kurczaka. Niestety. Przy wypiekach, to co zaoszczędzimy na mące – dołożymy do cukru. W ciągu roku jego cena wzrosła o 13 proc. O 20 proc. zdrożał ser.

Jednak największe podwyżki odnotowaliśmy w przypadku pomidorów - wzrost o blisko 30 proc. Tu ważna informacja. W sklepach pojawiły się już te uprawiane w Polsce. Ich cena zazwyczaj jest jeszcze znacznie wyższa niż tych z Hiszpanii czy Maroka. Warto tu wyróżnić Piotra i Pawła, który sprzedaje krajowe pomidory już za 8,99 zł.

Obraz

Przed świętami warto jeszcze uważniej patrzeć na ceny na półkach. W czasie kontroli cen zdarzyło się, że cena promowana na tzw. wyspie była inna niż na standardowych półkach. No i wciąż są przypadki, gdy produkt oznaczony przez sieć jako najtańszy, wcale taki nie jest. Taka sytuacja trafiła się nam w Auchan.

Francuska sieć po raz kolejny znalazła się w ścisłej czołówce naszego zestawienia. Jednak mamy złą informację dla jej fanów. Mimo że za zakupy zapłacimy relatywnie mało, to właśnie w tym sklepie w ciągu roku były jedne z największych podwyżek. Większy skok cen był tylko w Lidlu.

Obniżki zanotowaliśmy w trzech sklepach. W Netto i Mili minimalne. Jedynym sklepem, w którym spadek cen jest bardziej zauważalnym, jest Polomarket.

Obraz

A jak w naszym zestawieniu wypadły dyskonty? Przeciętnie. Zajęły miejsca w środku stawki. Od 8 do 11. Tuż obok siebie. Potwierdza to tylko, to o czym dawno pisaliśmy. Dyskonty coraz częściej wchodzą w działkę delikatesów, a hipermarkety często czerpią garściami z pomysłów dyskontów – np. oferując tanie marki własne.
Po raz kolejny porównaliśmy także ceny w dyskontach stosując zamienniki niektórych popularnych produktów. I tak jak w poprzednich edycja wniosek jest jeden. Sklepy te bardzo się pilnują, by mieć zbliżone ceny. Różnica przy zakupach za ponad 160 zł wyniosła tylko 1,37 zł.

Obraz

To 27. edycja Koszyka Wirtualnej Polski. Od ponad 6 lat sprawdzamy ceny w największych sieciach handlowych. To najbardziej obiektywne w polskich mediach zestawienie cen. 5 kwietnia pod lupę wzięliśmy 15 placówek największych sieci handlowych i sprawdziliśmy, ile trzeba zapłacić za 24 produkty wchodzące w skład wybranego przez nas zestawu.
Zestawienie przygotowali: Jan Kaliński, Sebastian Ogórek
Współpraca: Katarzyna Kalus

Biedronkaświętaauchan

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (168)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.