3,5 mln zł na studium wykonalności odcinka szybkiej kolei

Ponad 3,5 mln zł będzie kosztować przygotowanie studium wykonalności dla budowy łódzkiego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jego głównym elementem ma być tunel łączący dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska.

3,5 mln zł na studium wykonalności odcinka szybkiej kolei
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

11.03.2010 | aktual.: 11.03.2010 18:01

Szybka kolej ma połączyć cztery miasta: Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Linia KDP ma mieć kształt litery Y, a Łódź stanowi jej centrum; to tu będzie najważniejszy węzeł kolejowy w kraju. Całość inwestycji ma być zakończona najpóźniej w 2020 roku.

Studium wykonalności dla łódzkiego odcinka przygotuje hiszpańska firma Sener, z którą w czwartek władze Łodzi i województwa podpisały umowę. W spotkaniu udział wzięli również przedstawiciele PKP.

Studium wykonalności musi odpowiedzieć m.in. na pytania: jak połączyć tunel między dworcami, jaki będzie jego optymalny przebieg, jakie będą koszty jego budowy. Zakończenie i przekazanie studium wykonalności przewidziano na 2011 rok.

Jak powiedziała członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Halina Giedryś pierwszym elementem tej inwestycji będzie budowa nowego dworca Łódź Fabryczna. Przypomniała, iż będzie to jednocześnie "ostatni etap zamykający modernizację linii kolejowej Warszawa - Łódź". Giedryś ma nadzieję, że budowę dworca uda się zakończyć w 2013 r.

Według planów nowy dworzec Łódź Fabryczna znajdzie się 16 metrów pod ziemią. Będzie węzłem integrującym różne rodzaje transportu: kolejowy - w tym pociągi aglomeracyjne, międzyregionalne, dużych prędkości oraz tramwaje miejskie - i drogowy - w tym komunikację miejską autobusową Łodzi i PKS.

Pełniący obowiązki prezydenta Łodzi Tomasz Sadzyński uważa, że KDP przyczyni się do rozwoju Łodzi i zapewni szybkie połączenie z innymi dużymi miastami w Polsce. Do Warszawy podróż ma trwać 35 minut. "To wszystko napędza koniunkturę i gospodarkę" - dodał.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)