Action w 'fazie przeformatowania' biznesu, liczy na lepsze II półrocze
Warszawa, 01.09.2015 (ISBnews) - Action liczy na odwrócenie dotychczasowych negatywnych tendencji w II półroczu. Niemcy będą kluczowym rynkiem grupy w najbliższych latach, gdzie jeszcze w tym roku biznes ma wygenerować 180 mln euro sprzedaży i przynajmniej wyjść "na zero", poinformował prezes Action Piotr Bielinski.
01.09.2015 | aktual.: 01.09.2015 14:08
"Rynek dystrybucji jest trudny i spada. Nie ma innowacyjnych produktów i nie będzie takich w najbliższych latach. Dystrybutorów czekają wyzwania i trzeba będzie pokazać pomysły na rozwój na innych grupach produktowych. Za chwilę bierzemy się za budżet na 2016 - musimy poszukać miejsca do redukcji kosztów, popracować na marżami, a także jeszcze w tym roku odbudować wzrost naszej marki ActiveJet. W naszej strategii kluczowy będzie rynek niemiecki" - powiedział Bieliński na konferencji prasowej.
Jak podał, planowany przychód w Niemczech w całym 2015 roku ma sięgnąć 180 mln euro (ok. 750 mln zł) i, według słów przedstawicieli władz Action, liczą oni, że działalność na tym rynku wyjdzie na plus w tym kwartale. Grupa ma również poszukiwać kolejne spółki w Niemczech, celem wygenerowania synergii.
Grupa zakończyła I półrocze 2015 roku znacznie słabszymi wynikami r/r. Prezes Action tłumaczył je m.in. spadkiem eksportu, wcześniejszą utratą kontraktu dystrybucyjnego z HP, spadkiem marż na komponentach IT oraz RTV/AGD (w efekcie zawirowań rynkowych związanych z odwróconym VAT), pogorszeniem kondycji marki własnej Active Jet, a także "zdarzeniami losowymi" w controllingu, co utrudniło kontrolę marż i bonusów.
Firma została również z zapasami w magazynie, przez co zanotowała wzrost rotacji magazynu do 39 dni z 33 dni i w efekcie wzrost konwersji gotówki do 28 dni z 18 dni. Zarząd liczy, że jeszcze w tym kwartale wskaźniki te zejdą do "zakładanych" cykli.
Wiceprezes spółki Sławomir Harazin wskazał, że grupa jest w trakcie zmiany struktury na holdingową, co ma zaowocować dużo wyższym wykorzystaniem synergii między spółkami. "Jesteśmy w fazie przeformatowania i wiemy, w którym kierunku chcemy iść i wykorzystać spektrum kanałów sprzedaży, którymi dysponujemy" - stwierdził Harazin.
Zarząd wskazał, że pozyskano ostatnio "kluczowe" kontrakty dystrybucyjne na Polskę i Niemcy. Dopięto system z Amazonem, co pozwoli wkrótce uruchomić sprzedaż na Wielką Brytanię, Włochy i inne rynki.
"Nastąpi intensyfikacja działań eksportowych w Europie, specjalizacja w projektach technologicznych i serwisowych, uczestnictwo w przetargach sprzętowych, zwiększenie obecności w sieciach handlowych (niedawna umowa z Netto), dla których szukamy produktów z potencjałem wzrostu na kilka lat" - dodał Bieliński.
Liczy on również, że producent gier Action Games Lab również zacznie się zwracać.
Grupa kapitałowa Action skupia firmy działające w obszarze handlu i produkcji urządzeń IT, RTV/AGD, sprzętu biurowego oraz materiałów eksploatacyjnych. W ostatnim czasie realizuje również projekty e-commerce. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 5 445 mln zł w 2014 r.
(ISBnews)