Trwa ładowanie...
d4cka38
07-05-2014 14:08

Amica szykuje ekspansję w Europie, zatrudni 1 tys. pracowników w Polsce

Warszawa, 07.05.2014 (ISBnews) - Amica zapowiada ekspansję, m.in. poprzez przejęcia, na rynki Europy Zachodniej, ale produkcję będzie rozwijać w Polsce i zwiększy zatrudnienie...

d4cka38
d4cka38

Warszawa, 07.05.2014 (ISBnews) - Amica zapowiada ekspansję, m.in. poprzez przejęcia, na rynki Europy Zachodniej, ale produkcję będzie rozwijać w Polsce i zwiększy zatrudnienie o 1 tys. pracowników w ramach dziesięcioletniej strategii, poinformował prezes Jacek Rutkowski.

"Mamy zdolność do zmian, a tych wymaga sytuacja rynkowa. Jasno zdefiniowaliśmy istotne czynniki rozwoju opierając je na konserwatywnych założeniach. Skoncentrujemy się szczególnie na Europie. Planujemy rozwój organiczny, ale również przejęcia – chcemy przejmować lokalne marki AGD, kanały dystrybucji. Odbywać się to będzie w perspektywie 10-letniej" - powiedział Rutkowski podczas konferencji.

"Interesuje nas szczególnie rosnący segment sprzęt do zabudowy, ale nie zaniedbamy kuchni wolnostojących. Dobre, zdrowe akwizycje pozwolą nam osiągnąć cele, czyli m.in. przekroczenie 1 mld euro przychodów. Koncentracja rozwoju produkcji będzie w Polsce lub ewentualnie w krajach ościennych. Zadbamy o akcjonariuszy zwiększając dywidendę" - dodał prezes.

Rutkowski podkreślił, że liczy się z potencjalnym wejściem do Europy konkurencji wschodniej, ale uważa, że może mieć ona kłopoty z dopasowaniem się do europejskiej kultury zarządzania. "Niemniej musimy być efektywni, silniej budować nasze marki. Nie pozbędę się kontroli nad firmą w obliczu nowej strategii, na pewno nie zejdę poniżej 50% głosów" - wskazał prezes Amiki.

d4cka38

W ramach strategii Amica zatrudni ok. 1000 pracowników w ciągu 10 lat i zwiększy zatrudnienie do łącznie 3,5 tys. osób w 2023 r., a w międzyczasie sięgnie ono 3150 w 2018 r. Obecnie spółka zatrudnia ponad 2,5 tys. ludzi.

Czynniki sukcesu, jakie wymienił zarząd Amiki w ramach realizacji strategii, to przede wszystkim silna pozycja na dotychczasowych rynkach i zdobywanie kolejnych (Wielka Brytania, Francja, Włochy, Benelux, Hiszpania, Portugalia), oraz wzmacnianie marek, które są własnością spółki w poszczególnych krajach.

W efekcie wizja spółki do 2023 zakłada, że przychody mają wzrosnąć do 900 mln euro w 2018 i 1,2 mld euro w 2023 wobec 400 mln euro obecnie. Rozwój nastąpi organicznie i poprzez akwizycje - cele, nad którymi spółka pracuje działają na rynkach Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Włoszech.

Według słów członków zarządu Amiki przynajmniej jedno przejęcie może "zmaterializować się" jeszcze w tym roku. EBITDA ma sięgnąć 78 mln euro w 2018 i 107 mln euro w 2023, z rentownością na tym poziomie 8,7% w 2018 i ok. 9% w 2023 wobec 7,1% obecnie. Dług/EBITDA ma kształtować się poniżej 2 wobec 0,9 obecnie.

d4cka38

Kluczowe w 2018 roku mają być silna pozycja w Europie i byłych krajach WNP i eksploracja rynków pozaeuropejskich, a w 2023 obecność poza Europą ma być "ograniczona". Strategia zakłada rozszerzanie portfela produktów, który ma obejmować pełne AGD - silną pozycję w kuchniach wolnostojących i do zabudowy, a także wysoką, rentowną sprzedaż pozostałego AGD.

Ryzyka, jakie spółka widzi to nieskuteczne wejście na nowe rynki, ryzyka polityczne, ekonomiczne i finansowe, nieefektywne przejęcia i integracja nowych spółek, nieefektywna współpraca z dostawcami w zakresie rozwijania własnych produktów, agresywna konkurencja i polityka cenowa

Inwestycje w latach 2014-2018 szacowane są na poziomie ok. 160 mln euro ogółem. Kwota 60 mln euro przeznaczona jest na akwizycje w latach 2015-2018. Z kolei rozbudowa mocy fabryki kuchni zakłada osiągnięcie poziomu produkcji 2,2 mln sztuk rocznie w 2018 z 1,3 mln. Ponadto spółka zapowiedziała inwestycje w rozwój kompletnych linii produktowych AGD oraz IT.
W strukturze przychodów zachodnia i północna Europa mają zwiększyć swój udział do 44% zarówno w 2018 r., jak i w 2023 r. wobec 31% obecnie. Polska ma zmniejszyć udział w przychodach do 17% w 2023 r. z 35% obecnie. Europa Wschodnia ma zwiększyć udział do 33% w 2023 r. (30% w 2018 r.) z 29% obecnie. Centralna i południowa Europa ma generować stabilne 5% przychodów, a 1% rynki pozaeuropejskie.

d4cka38

Wizją spółki, w ramach budowania wartości dla akcjonariuszy, jest osiągnięcie skumulowanego EBITDA na poziomie 286 mln euro w 2014-2018, skumulowany zysk netto w tym okresie ma wynieść 173 mln euro, inwestycje 160 mln euro, a wskaźnik dywidendy 16%. Z kolei w okresie 2018-2023 skumulowana EBITDA ma wynieść 477 mln euro, skumulowany zysk netto 280 mln euro, inwestycje rzędu 240 mln euro, wskaźnik dywidendy na poziomie 20%. Wzrost dywidendy zależy od realizacji strategii i inwestycji np. przejęć w danym roku, zaznaczył prezes Amiki.

Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1.656 mln zł w 2013 r.

(ISBnews)

d4cka38
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4cka38