Autostrada A4 zarabia najwięcej
Autostrada A4 - od granicy z Niemcami do Katowic - daje ponad 45 proc. wpływów (37 mln zł), jakie miesięcznie zasilają system viaToll - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".
22.11.2012 | aktual.: 22.11.2012 11:47
Jak wyliczył "DGP", od lipca 2011 r., gdy uruchomiono e-myto, od właścicieli ciężarówek pobrano na A4 ok. 0,5 miliarda złotych.
Drugie miejsce wśród najbardziej dochodowych tras zajęła droga krajowa nr 92, która - zarobiła ok. 121 milionów złotych. Dlaczego w czołówce nie ma A2, zarządzanej między innymi przez Autostradę Wielkopolską, którą kontroluje Jan Kulczyk? Do momentu wprowadzenia systemu viaToll była to najbardziej dochodowa autostrada w Polsce.
Po pierwsze dlatego, że elektroniczne opłaty pobierane są tylko na 103-kilometrowyn odcinku z Konina do Strykowa. Od Konina do granicy z Niemcami kierowcy tirów muszą płacić na bramkach Autostrady Wielkopolskiej, która pobiera ponad dwa razy wyższe opłaty niż GDDKiA. Kierowcy wolą więc skorzystać z o wiele tańszej DK92. A2 zajęła dopiero czwarte miejsce z wynikiem około 105 milionów złotych
Trzecie miejsce zajęła krajowa "siódemka" - wpływy wyniosły ok. 116 milionów złotych. Za podium znalazły się między innymi, tak popularne trasy ekspresowe, jak S3, S1, S8.
Jak podkreśla "DGP", pieniędzy z e-myta będzie coraz więcej, bowiem w 2013 r. nastąpi ekspansja tego systemu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadzić opłaty między innymi na gierkówce z Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic, na A1 ze Strykowa do Kowala oraz na A2 z Łodzi do Warszawy.