Trwa ładowanie...
d459bin
13-10-2015 14:35

Badania: sieć zmieniła sposób wyszukiwani informacji i komunikacji z rodziną

Rozwój internetu i nowych technologii w ciągu ostatnich dziesięciu lat zmieniły sposób poszukiwania informacji, zarządzania i dysponowanie naszymi pieniędzmi, a także komunikacji ze znajomymi i rodziną - wynika z badania przygotowanego przez IBRiS dla Fundacji Orange.

d459bin
d459bin

Jak wynika z badań "Postrzeganie internetu i nowoczesnych technologii w Polsce", którymi Fundacja Orange podsumowuje 10 lat działalności w Polsce, zdaniem 53 proc. badanych internet i nowe technologie w ciągu ostatnich dziesięciu lat silnie wpłynęły na sposób, w jaki poszukujemy informacji. Według 44 proc. badanych rozwój internetu w tym okresie wpłynął na zarządzanie i dysponowanie finansami, a 42 proc. badanych uważa, że sieć zmieniła sposób komunikacji ze znajomymi i rodziną.

36 proc. wskazało na zmianę w sposobie korzystanie z rozrywki, a 31 proc. na robienie zakupów. Według 26 proc. badanych nowe technologie i internet wpłynęły na wykonywanie pracy zawodowej, a zdaniem 12 proc. internet zmienił transport i podróże.

Wśród obszarów, na które 10 lat istnienia internetu miało wpływ, kobiety najczęściej wymieniły sposób komunikowania się ze znajomymi i rodziną oraz wyszukiwanie informacji i poszerzanie wiedzy. Obszary te wskazało odpowiednio 50 proc. i 47 proc. respondentek. Natomiast mężczyźni jako obszar istotnej zmiany najczęściej wymieniali wskazywali wyszukiwanie informacji i poszerzanie wiedzy (60 proc.) i załatwianie spraw finansowych (47 proc.).

W przypadku rozrywki, czytania, słuchania muzyki czy oglądania filmów wpływ internetu i nowych technologii na sposób korzystanie z nich wemieniło 34 proc. mężczyzn i 39 proc. kobiet. Z kolei oddziaływanie internetu i nowych technologii na robienie zakupów w sieci zauważyło 28 proc. mężczyzn i 34 kobiet.

d459bin

Badania pokazują także, że Polacy są skłonni uczyć się nowinek technologicznych, jeśli są przydatne w życiu prywatnym (28 proc.) lub też, jeśli po prostu mają do nich dostęp (27 proc.).

Co piąta osoba (20 proc.) wskazała, że uczy się korzystania tylko z tych technologii, które są niezbędne w pracy, jaką wykonuje. Niespełna, co dziesiąty zapytany (9 proc.) określa się jako pasjonat nowoczesnych technologii, chcący mieć jak najszybszy dostęp do nowinek. Dla 5 proc. technologie stanowią niezrozumiały świat i nie są nimi zainteresowani, a 12 proc. nie odczuwa potrzeby uczenia się korzystania z nich.

Dwukrotnie większy odsetek respondentów (12 proc.) niż respondentek (6 proc.) pasjonuje się nowymi technologiami, ale to kobiety częściej (32 proc.) niż mężczyźni (21 proc.) deklarują, że chętnie uczą się nowych rozwiązań technologicznych o ile mają do nich dostęp.

Z kolei mężczyźni (31 proc.) częściej niż kobiety (24 proc.) uczą się nowinek technologicznych, które są im przydatne w życiu prywatnym lub zawodowym. Również mężczyźni (24 proc.) częściej niż kobiety (17 proc.) uczą się korzystania z nowych technologii, niezbędnych im do pracy. 16 proc. badanych kobiet i 7 proc. mężczyzn zadeklarowało, że nie ma potrzeby uczenia się nowych technologii. I prawie tyle samo kobiet (5 proc.) i mężczyzn (6 proc.) zadeklarowało, że nowe technologie to dla nich niezrozumiały świat i nie są nim zainteresowani.

d459bin

Niemal połowa badanych(49 proc.) nie ma obaw związanych z rozwojem nowych technologii. Badani, którzy mają obawy związane z rozwojem internetu wskazują najczęściej na osłabienie więzi międzyludzkich (18 proc.) oraz na zbyt szybkie tempo zmian technologicznych (14 proc.). 8 proc. obawia się pogłębienia różnic społecznych, natomiast 7 proc. zapytanych wskazuje, że nowoczesne technologie mogą przyczynić się do likwidacji miejsc pracy.

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 1100 osób w wieku powyżej 18 lat, między 11 a 12 września br. za pomocą wywiadów telefonicznych. Z okazji okrągłej rocznicy działalności Fundacja Orange przygotowała też kampanię "Świat w#10lat", w ramach której uruchomiona zostanie strona internetowa z informacjami dotyczącymi rozwoju technologii między 2005 a 2015 r., a także m.in. konkurs dla internautów na zdjęcie obrazujące te zmiany.

PAP Technologie jest patronem medialnym kampanii "Świat w #10lat".

d459bin
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d459bin