Banki z EBIC ułatwią swoim klientom przejście do konkurencji

1.12.Bruksela (PAP) - Banki zrzeszone w European Banking Industry
Committee (EBIC) zobowiązały się w poniedziałek, że będą ułatwiać
swoim klientom przeniesienie kont do...

1.12.Bruksela (PAP) - Banki zrzeszone w European Banking Industry Committee (EBIC) zobowiązały się w poniedziałek, że będą ułatwiać swoim klientom przeniesienie kont do konkurencji. Komisja Europejska jest zadowolona, bo widzi w tym same korzyści dla konsumentów i szansę na dynamiczny rozwój branży.

Przyjmując dobrowolny kodeks postępowania, który ma obowiązywać od listopada przyszłego roku, europejskie banki zapobiegły narzuceniu im unijnej legislacji w tej dziedzinie. Komisja Europejska groziła bowiem wprowadzeniem regulacji, która ułatwi Europejczykom zmianę kont bankowych.

"Jestem bardzo zadowolony, że branża bankowa wzięła się za samoregulację w tej ważnej dla obywateli sprawie. Ale praca banków na tym się nie kończy - teraz w każdym kraju będą musiały wdrożyć przyjęte zasady" - oświadczył komisarz ds. wspólnego rynku Charlie McCreevy.

Komisarz ds. ochrony konsumentów Meglena Kunewa wskazała, że obecnie koszty i konieczność wypełniania sterty formularzy zniechęcają Europejczyków do zmiany konta - nawet jeśli w konkurencyjnym banku znajdą lepszą ofertę. Tymczasem - przypomniała - według badań 56 proc. konsumentów, którzy zmienili konto, płaci niższe opłaty i prowizje.

Zgodnie z przyjętymi w poniedziałek zasadami to nowy bank weźmie na siebie ciężar przeniesienia klienta ze starego banku. To on ma się skontaktować ze starym bankiem, by przenieść np. zlecenia stałe, polecenia zapłaty, spłaty rat kredytów. Nowy bank ma także poinformować zewnętrzne firmy (np. gazownię, operatora telekomunikacyjnego), gdzie trzeba przesyłać rachunki, albo przynajmniej pomoże w takim kontakcie swojemu klientowi. Wreszcie, nowy bank pomoże zamknąć stare konto i przenieść saldo.

Co do zasady, stary bank nie będzie miał prawa obciążać konsumenta za przekazane z powodu zamknięcia konta standardowe informacje. KE spodziewa się, że konkurencja na rynku wymusi na bankach rezygnację z wszelkich opłat z tytułu przenoszenia kont.

Banki zobowiązały się, że ich krajowe stowarzyszenia będą monitorowały respektowanie nowych zasad. KE także zapowiada uważny monitoring.

"Razem z organizacjami konsumenckimi będziemy się przyglądać implementacji dobrowolnego kodeksu, by zobaczyć, czy przynosi konkretne rezultaty" - powiedziała komisarz Kunewa. (PAP)

kot/ icz/ mc/ jtt/

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.