Bankowość elektroniczna. Oto błędy jakie najczęściej popełniamy

Poczucie bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej usypia czujność jej użytkowników - wynika z badania świadomości użytkowników bankowości elektronicznej, przeprowadzonego na zlecenie KNF. Z badania wynika m.in, że większość właścicieli kont nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do konta.

Bankowość elektroniczna. Oto błędy jakie najczęściej popełniamy
Źródło zdjęć: © Eastnews | Stefan Maszewski/REPORTER

14.01.2016 | aktual.: 14.01.2016 12:09

Poczucie bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej usypia czujność jej użytkowników - wynika z badania świadomości użytkowników bankowości elektronicznej, przeprowadzonego na zlecenie KNF. Z badania wynika m.in, że większość właścicieli kont nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do konta.

Z badania, przeprowadzonego na zlecenie KNF przez TNS Polska wynika, że blisko połowa użytkowników bankowości elektronicznej korzysta z niej co najmniej raz w tygodniu, a 13 proc. codziennie.

W przekazanej w czwartek informacji KNF relacjonuje, że bankowość elektroniczna w ocenie ankietowanych wydaje się być rozwiązaniem bezpiecznym.

"Ponad 90 proc. respondentów zadeklarowało, że nie zostało ofiarą cyberataków. Z taką formą próby przestępstwa świadomie spotkało się - w zależności od rodzaju ataku - od 1 do 5 proc. Użytkownicy bankowości elektronicznej najczęściej wskazywali na przypadki otrzymywania fałszywej wiadomości z odnośnikiem do strony udającej bankową, na której wpisuje się dane do logowania oraz próby zainfekowania komputera wirusem, który może przejąć kontrolę nad dostępem do rachunku bankowego. Jednocześnie 7 proc. badanych nie ma pewności, czy nie próbowano przeprowadzić cyberataku na ich rachunek bankowy. Ankietowani rzadziej wskazywali na przypadki udostępnienia danych z karty kredytowej przez telefon lub na niezaufanej stronie" - informuje KNF.

Wyniki badania pokazują jednak, zaznacza komisja, że brak negatywnych doświadczeń lub świadomości ich wystąpienia, usypiają czujność użytkowników bankowości elektronicznej.

"Z badania wynika, że 68 proc. korzystających z tego kanału nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do panelu bankowego, 55 proc. nie wpisuje ręcznie numeru rachunku wykonując przelew internetowy, a połowa badanych nie przegląda na bieżąco historii rachunku pod kątem podejrzanych transakcji. Natomiast nieco ponad połowa zainstalowała i aktualizuje na bieżąco programy antywirusowe, które może uchronić komputer przed złośliwym oprogramowaniem" - czytamy w informacji.

Z badania KNF wynika także, że logując się do panelu bankowego klienci najczęściej korzystają z komputera przenośnego (laptopa) - na to urządzenie wskazało 79 proc. użytkowników. Do operacji w internecie używane są też komputery stacjonarne (28 proc.). Rzadziej wykorzystywane do logowania są urządzenia mobilne, takie jak telefony komórkowe (21 proc.) i tablety (5 proc.).

"Jako KNF zobowiązujemy banki do podwyższania standardów bezpieczeństwa i utrzymywania infrastruktury teleinformatycznej na odpowiednio wysokim poziomie. Zwykle jednak celem ataku nie jest bank, ale jego klient. Dlatego istotne jest budowanie właściwych postaw, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo środków finansowych" - komentuje badanie szef KNF Andrzej Jakubiak.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)