Będzie abolicja abonamentowa! Eksperci twierdzą, że być musi

Nie płaciłeś abonamentu? Nie masz się o co obawiać. Najprawdopodobniej obejmie cię abolicja będąca częścią zamiany abonamentu na opłatę audiowizualną. Umorzony może zostać dług sięgający nawet 2 mld zł!

Będzie abolicja abonamentowa! Eksperci twierdzą, że być musi
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Projekt ustawy zmieniającej abonament znajduje się już u Marszałka Sejmu. Na razie nie wiadomo kiedy będzie można się z nim zapoznać. Ale pracujące nad nim ministerstwo kultury parę szczegółów już zdradziło. Opłata audiowizualna wynieść ma około 10 zł, płacić będzie ją musiał każdy, ale w zamian zniknie wyższy, bo blisko 20-złotowy abonament RTV.

A co stanie się z zaległym abonamentem? - Według stanu na koniec sierpnia 2013 roku zalegających z opłatą na publiczne radio i telewizję było 2,969 mln abonentów. Łączna kwota zaległości to 2 mld 231 mln zł - mówi WP.PL Katarzyna Twardowska, rzeczniczka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

O tym co stanie się z zaległościami nie chce jednak mówić, choć sugeruje, że abolicja jest możliwa. - Czekamy na nowy projekt ustawy, który prawdopodobnie będzie zakładał rozwiązania tego zagadnienia - tłumaczy.

Niestety do planowania abolicji nie chce przyznać się także ministerstwo kultury. Takie rozwiązanie może być jednak rozważane. - Dla dobra mediów publicznych lepiej tego tematu nie ruszać. Rygorystyczne metody ściągania abonamentu na razie się sprawdzają i dzięki temu wpływy rosną. Tymczasem perspektywa nowej opłaty się oddala. Informacja o abolicji może zniechęcić Polaków do płacenia abonamentu - mówi WP.PL Iwona Śledzińska-Katarasińska, szefowa sejmowej komisji kultury i środków przekazu. Może dlatego resort nie chce się do abolicji przyznać?

Eksperci wypytani przez WP.PL w tej sprawie są zgodni, że abolicja jest konieczna. Zdaniem prof. Tadeusza Kowalskiego, który pracował przed kilku laty nad zastąpieniem opłatą audiowizualną abonamentu, rozwiązanie może być tylko jedno.

- Trzeba rozważyć abolicję abonamentową, która objęłaby tylko gospodarstwa domowe. Firmy zalegające z abonamentem powinny zapłacić - mówi ekspert i szef Filmoteki Narodowej.

Także medioznawca prof. Wiesław Godzic uważa, że zmiany związane z zastąpieniem abonamentu przez opłatę wizualną to świetny moment do darowania Polakom zaległych opłat. - Drugiej takiej szansy nie będzie. Ta abolicja jest potrzebna, trzeba darować stare długi. Rozumiem, że pojawią się zaraz głosy osób, które płaciły, ale niestety inaczej się nie da - mówi wykładowca SWPS.

Jak dodaje abolicja może zachęcić Polaków do płacenia opłaty audiowizualnej, ale jednocześnie powinniśmy też od Telewizji Publicznej wymagać zmian jakościowych. Jeśli TVP dostaje więcej pieniędzy, to powinna dać swoim odbiorcom więcej misji - uważa prof. Godzic.

Jeszcze inny pomysł ma prof. Kowalski. Jego zdaniem najlepszą metodą na abolicję będzie połączenie jej z obowiązkiem opłacania nowej daniny na media publiczne. - Można zaproponować, że w momencie wpłynięcia na konta KRRiT opłaty rocznej ta odstąpi od ścigania i ściągania zaległego abonament. Na pewno zachęci to do uiszczania nowej opłaty - tłumaczy.

Czy ministerstwo kultury, które pracuje nad projektem z takiego rozwiązania skorzysta, na razie nie wiadomo. Pewne jest, że abonamentowy dług sięgający ponad 2,2 mld zł jest dziś praktycznie nie do ściągnięcia.

krrittvpabolicja

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1588)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.