Bojkot majonezu Winiary. Internauci chwalą Kielecki
Majonez Winiary jest najpopularniejszy w polskim Internecie. Firma Nestle nie ma jednak powodów do zadowolenia, bo opinie na temat tego produktu pojawiają się głównie w kontekście bojkotu. Najwięcej pozytywnych emocji budzi majonez Motyl - tak wynika z analizy SentiOne, która zajmuje się m.in. monitoringiem sieci z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji.
13.04.2022 | aktual.: 13.04.2022 13:12
Do niedawna liczba wypowiedzi o majonezach Kieleckim i Winiary w polskim Internecie rozkładała się po równo, ale obecnie Winiary zdominował dyskusje - dotyczy go 62 proc. wzmianek - tak wynika polskiego SentiOne, które przeanalizowało 55 tys. wypowiedzi polskich internautów. Większość opinii ma jednak wydźwięk negatywny i dotyczy bojkotu Nestlé, właściciela marki.
Polacy chwalą majonez firmy Motyl
Jak wynika z badania, wzrost liczby dyskusji zaczął się dokładnie 5 marca, kiedy Internauci zaczęli nawoływać do bojkotu konsumenckiego firm, które nie wycofały się z Rosji po jej agresji na Ukrainę. Wśród nich znalazł się także właściciel Winiary - koncern Nestlé.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Rozmowy dotyczyły przede wszystkim właśnie bojkotu - często wymieniane były również KitKat, Nałęczowianka, Studentska, Cini Minis, Nesquik, Chocapic i Nescafe, a więc marki należące do Nestlé.
- Treści o wydźwięku negatywnym dużo szybciej się rozprzestrzeniają i generują dużo wyższe zasięgi niż te o wydźwięku pozytywnym - tłumaczy Agnieszka Uba z SentiOne. - Zazwyczaj informacje o kryzysie wizerunkowym docierają do znacznie większej liczby odbiorców niż działania marketingowe. Tak też było w tym przypadku. Pod względem liczby wzmianek i ich zasięgów Winiary jest obecnie najpopularniejszym majonezem w polskim Internecie, ale większość wypowiedzi jest nacechowana negatywnie – dodaje.
Wypowiedzi o konkurencie produktu Winiary, Majonezie Kieleckim, pojawiają się głównie w kontekście bojkotu. Konsumenci twierdzą, że niezależnie od postępowania Nestlé, i tak ma on lepszy skład i deklarują, że na nadchodzące święta wybiorą Kielecki.
Jednak najwięcej pozytywnych emocji budzi majonez firmy Motyl – aż 37 proc. wypowiedzi na jego temat ma pozytywny wydźwięk, nie ma żadnych negatywnych. Internauci polecają go sobie na Wykopie i w komentarzach na portalach. Chwalą go za dobry skład, smak i polskie pochodzenie. Spory odsetek pozytywnych wypowiedzi odnotowują również majonezy firm Mosso, Hellmann’s, Pudliszki i Kętrzyński.
Rośnie świadomość. Konsumenci patrzą na skład
Niezależnie od bojkotu związanego z trwającą wojną, w przypadku majonezów Internauci zwracają uwagę przede wszystkim na to, czy dana marka ma polski, czy zagraniczny kapitał. Argument o polskim pochodzeniu firmy w rekomendacjach wymieniany jest jednym tchem ze smakiem i dobrym składem produktu.
Jak zauważają eksperci, internauci przykładają dużą wagę do tego, żeby produkt nie zawierał takich składników jak sól wapniowo-disodowa (EDTA, E385), zagęstniki, skrobia, sztuczne aromaty i stabilizatory takie jak guma arabska (E414) czy guma ksantanowa (E415). Wiele rozmów na ten temat toczy się w mediach społecznościowych na profilach związanych z dietetyką.
Zobacz także
Rośnie liczba osób poszukujących majonezów wegańskich. Tutaj najczęściej polecane są majonezy Roleski i GoVege z Biedronki oraz przepisy na wegański majonez domowej roboty.
Najwięcej rozmów na temat majonezów toczy się na Facebooku, w drugiej kolejności na Twitterze, a w trzeciej na portalach internetowych – choć tam dominują wypowiedzi w kontekście politycznym.