Bruksela nie chce przesunięcia na drogi
Bruksela nie chce się zgodzić na przesunięcie 1,2 mld euro unijnych dotacji z kolei na drogi. O zgodę na przesunięcie pieniędzy zwróciliśmy się w tym roku. Ma to być konsekwencja opóźnień w realizacji inwestycji przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.
14.03.2011 | aktual.: 14.03.2011 12:52
Na polecenie resortu infrastruktury spółka odpowiedzialna za budowę torów dokonała przeglądu inwestycji pod kątem tego, czy uda się je zrealizować do końca 2014 roku, by zdążyć rozliczyć je z Komisją i otrzymać unijne wsparcie. W wyniku przeglądu PKP PLK zrezygnowała z realizacji prac wartych właśnie 1,2 mld euro (4,8 mld złotych). – Będzie dobrze, jeżeli Komisja wyrazi zgodę na przesunięcie tych środków na drogi. Wówczas ich nie stracimy – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Jesteśmy na początku rozmów z Komisją – zaznacza Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju.
W piątek nasze argumenty prezentowali unijnym urzędnikom Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za unijne dotacje, i Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. Komisja Europejska nalega, byśmy środki przeznaczone pierwotnie na inwestycje kolejowe wykorzystali właśnie na ten cel, a nie na nowe drogi. – Negocjujemy. W ciągu dwóch tygodni Komisja ma nam przesłać swoje stanowisko, które jednak nie będzie ostateczne – mówi Wolińska-Bartkiewicz.
Projekt, do którego zastrzeżenia ma Bruksela, to budowa lokalnego Centrum Sterowania w Działdowie. Na jego realizację rząd zarezerwował 1,2 mld zł unijnych dotacji w programie Infrastruktura i Środowisko. Pierwsza faza tej inwestycji była realizowana z budżetu w poprzedniej perspektywie finansowej UE. Ten projekt nazwaliśmy tak samo. Komisja ma wątpliwości, czy nie sfinansuje drugi raz tych samych prac. – Rozmowy na ten temat trwają od roku – mówi dyrektor Siejda.
Jeżeli Komisja nie zgodzi się na dofinansowanie tej inwestycji, wydatki będzie musiał pokryć budżet państwa. O rezygnacji z prac już nie może być mowy. Budowa jest realizowana. – Kontrakt na modernizację torów, wart ok. 953 mln zł, został podpisany w maju zeszłego roku, prace mają się zakończyć w I kwartale 2012 roku – mówi Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Klejowe. – Prace trwają już na prawie całym 53-kilometrowym odcinku i są wykonane w niespełna 20 procentach. W ramach tego projektu w przygotowaniu są również przetargi na 16 wiaduktów o wartości ok. 300 mln zł. – dodaje Kuczyński.
ais
PARKIET