Bruksela nie chce przesunięcia na drogi
Bruksela nie chce się zgodzić na przesunięcie 1,2 mld euro unijnych dotacji z kolei na drogi. O zgodę na przesunięcie pieniędzy zwróciliśmy się w tym roku. Ma to być konsekwencja opóźnień w realizacji inwestycji przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.
Na polecenie resortu infrastruktury spółka odpowiedzialna za budowę torów dokonała przeglądu inwestycji pod kątem tego, czy uda się je zrealizować do końca 2014 roku, by zdążyć rozliczyć je z Komisją i otrzymać unijne wsparcie. W wyniku przeglądu PKP PLK zrezygnowała z realizacji prac wartych właśnie 1,2 mld euro (4,8 mld złotych). – Będzie dobrze, jeżeli Komisja wyrazi zgodę na przesunięcie tych środków na drogi. Wówczas ich nie stracimy – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Jesteśmy na początku rozmów z Komisją – zaznacza Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju.
W piątek nasze argumenty prezentowali unijnym urzędnikom Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za unijne dotacje, i Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. Komisja Europejska nalega, byśmy środki przeznaczone pierwotnie na inwestycje kolejowe wykorzystali właśnie na ten cel, a nie na nowe drogi. – Negocjujemy. W ciągu dwóch tygodni Komisja ma nam przesłać swoje stanowisko, które jednak nie będzie ostateczne – mówi Wolińska-Bartkiewicz.
Projekt, do którego zastrzeżenia ma Bruksela, to budowa lokalnego Centrum Sterowania w Działdowie. Na jego realizację rząd zarezerwował 1,2 mld zł unijnych dotacji w programie Infrastruktura i Środowisko. Pierwsza faza tej inwestycji była realizowana z budżetu w poprzedniej perspektywie finansowej UE. Ten projekt nazwaliśmy tak samo. Komisja ma wątpliwości, czy nie sfinansuje drugi raz tych samych prac. – Rozmowy na ten temat trwają od roku – mówi dyrektor Siejda.
Jeżeli Komisja nie zgodzi się na dofinansowanie tej inwestycji, wydatki będzie musiał pokryć budżet państwa. O rezygnacji z prac już nie może być mowy. Budowa jest realizowana. – Kontrakt na modernizację torów, wart ok. 953 mln zł, został podpisany w maju zeszłego roku, prace mają się zakończyć w I kwartale 2012 roku – mówi Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Klejowe. – Prace trwają już na prawie całym 53-kilometrowym odcinku i są wykonane w niespełna 20 procentach. W ramach tego projektu w przygotowaniu są również przetargi na 16 wiaduktów o wartości ok. 300 mln zł. – dodaje Kuczyński.
ais
PARKIET