Budowa "gazoportu" w Świnoujściu nie zagrozi środowisku naturalnemu
Budowa "gazoportu" w Świnoujściu nie zagrozi środowisku naturalnemu - wynika z decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Oznacza to, że wszyscy inwestorzy mogą rozpocząć starania o pozwolenia na budowę.
22.06.2009 | aktual.: 02.07.2009 10:29
Decyzje dotyczą trzech inwestycji: budowy nabrzeża w porcie zewnętrznym (dla spółki Morskie Porty Szczecin-Świnoujście), falochronu (dla Urzędu Morskiego) oraz terminalu przeładunkowego (dla spółki Polskie LNG).
Jak poinformował dyrektor RDOŚ w Szczecinie Przemysław Łagodzki, wszystkie trzy decyzje przygotowano po badaniach wpływu planowanych inwestycji na środowisko - w części brzegowej i na otwartym morzu w Świnoujściu.
_ Prace budowlane nie wpłyną negatywnie na środowisko naturalne, zarówno morskie, jak i obszary lądowe _ - dodał. Łagodzki zaznaczył, że jest to szczególnie istotne, dlatego, że część inwestycji będzie prowadzona na cennych przyrodniczo terenach chronionych przez Naturę 2000.
Pierwsza decyzja środowiskowa została wydana w lutym 2009 r. i dotyczyła spółki Polskie LNG, która chce zbudować lądową część terminala paliwowego. W maju firma złożyła wniosek o pozwolenie na budowę. Wybór wykonawcy zaplanowano na połowę przyszłego roku. Harmonogram prac zakłada uruchomienie terminalu LNG na przełomie 2013/2014.
27 maja br. prezydent RP Lech Kaczyński podpisał specustawę, która przewiduje uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją budowy "gazoportu". Decyzje o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji terminalu oraz inwestycji towarzyszących mają wydawać wojewodowie, niezależnie od istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Ustawa wprowadza też ułatwienia przy wykorzystywaniu pieniędzy unijnych na realizację tej inwestycji. Finansowanie projektu ma pochodzić ze środków własnych inwestorów oraz z budżetu państwa.
Gazoport w Świnoujściu, czyli terminal do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, początkowo będzie odbierać do 2,5 mld m sześc. gazu rocznie, czyli ponad jedną piątą krajowego zużycia. Przyczyni się w ten sposób do zwiększenia energetycznego bezpieczeństwa kraju.
Po rozbudowie moce terminalu mogłyby zostać potrojone. Ogromna inwestycja to osiem gazociągów o łącznej długości około tysiąca kilometrów, budowa morskiego portu zewnętrznego, falochronu, terminalu przeładunkowego, przyłączenie gazoportu do sieci, jak również inne inwestycje towarzyszące, trzy magazyny na gaz. Koszty inwestycji szacowane są na około 3-3,5 mld zł. Według harmonogramu spółki Polskie LNG, pierwszy etap inwestycji będzie ukończony w 2013 roku.