C&W: Podaż powierzchni handlowej spadnie r/r w Polsce do 470 tys. m2 w 2014 r.
Warszawa, 27.11.2014 (ISBnews) - Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniesie 470 tys. m2 w 2014 r., co będzie oznaczać spadek o 24% r/r, poinformowała Magdalena Sadal z Cushman & Wakefield. Polska znalazła się na trzecim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz piątym miejscu w Europie (po Rosji, Turcji, Francji i Niemczech) pod względem największej planowanej powierzchni w centrach handlowych w II połowie 2014-2015 r.
27.11.2014 09:59
"Według najnowszych danych szacunkowych podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniesie w bieżącym roku 470 000 m2, co oznaczać będzie spadek o 24% w stosunku do rekordowego ubiegłego roku. Obecnie w budowie znajduje się ok. 850 000 m2 powierzchni, z czego ok. 150 000 m2 powinno trafić na rynek do końca grudnia 2014 r. " - powiedziała starszy konsultant w Sekcji Badań Rynkowych w dziale Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield Magdalena Sadal, cytowana w komunikacie.
Dodała, że w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. powstało 317 tys. m2 powierzchni w 14 nowych i 3 rozbudowanych obiektach, co oznacza wzrost o 42% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Największym centrum handlowym 2014 roku jest otwarte w marcu Atrium Felicity w Lublinie o powierzchni 75 tys. m2 Drugim największym obiektem jest Galeria Warmińska w Olsztynie (41 tys. m2 GLA), której otwarcie miało miejsce we wrześniu. W bieżącym roku rozbudowy stanowiły ok. 5% nowej podaży powierzchni handlowej.
"Oprócz znacznie niższego wolumenu nowej powierzchni tegoroczna podaż obejmuje przede wszystkim nieduże obiekty budowane w mniejszych miastach. Dotychczas tylko 47% nowej powierzchni oddano do użytku w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców i nie otwarto żadnego nowego obiektu w dużych ośrodkach miejskich. Dla porównania w 2013 r. 67% nowej podaży przypadło na 8 aglomeracji" - kontynuowała Sadal.
Według niej, popyt na lokale handlowe w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. pozostawał na dobrym poziomie. Największym zainteresowaniem najemców cieszyły się obiekty sprawdzone, o dużej odwiedzalności i generujące zadowalające obroty. Rekomercjonalizowane centra handlowe stanowią atrakcyjną alternatywę dla nowo budowanej powierzchni. Obecna struktura popytu sprawia, że znacząco wydłużył się czas komercjalizacji nowych obiektów, a centra handlowe wynajęte w 100% w dniu otwarcia należą do rzadkości. Średnia stopa pustostanów w nowo otwieranych obiektach handlowych wynosi 10-15% w porównaniu z ok. 3% na rynkach dojrzałych.
Na koniec trzeciego kwartału 2014 r. w Polsce istniały 432 centra handlowe o łącznej powierzchni 10,16 mln m2 GLA. Obejmowały one 385 tradycyjnych i specjalistycznych centrów handlowych, 37 parków handlowych oraz 10 centrów wyprzedażowych (dwa kolejne są w budowie). Największy udział w łącznych zasobach powierzchni (90%) miały centra handlowe, natomiast na parki handlowe i centra wyprzedażowe przypadło odpowiednio 8,3% i 1,6% wybudowanej w Polsce powierzchni handlowej.
(ISBnews)