Cadbury zaakceptowało ofertę przejęcia przez Krafta
Po kilku odmowach zarząd brytyjskiej firmy cukierniczej Cadbury zaakceptował ofertę przejęcia akcji spółki przez amerykański Kraft Foods. Transakcja warta będzie 13,1 mld euro, czyli 18,9 mld dolarów.
20.01.2010 10:14
Za każdą akcję Cadbury Kraft zapłaci 8,4 funta brytyjskiego. Zgodnie z porozumieniem Kraft Foods zapłaci akcjonariuszom Cadbury 5 funtów za każdą akcję gotówką, a resztę w nowych akcjach Kraft Foods, które zostaną wydane akcjonariuszom Cadbury. "Dodatkowo akcjonariusze Cadbury otrzymają 10 pensów za każdą posiadaną przez nich akcję Cadbury jako specjalną dywidendę", napisano w komunikacie Kraft Foods.
Ogłoszenie porozumienia w sprawie fuzji kończy niemal czteromiesięczną próbę sił między dwoma koncernami. W tym czasie Kraft Foods usiłował m.in. dokonać wrogiego przejęcia Cadbury. Szef operacyjny Cadbury wielokrotnie podkreślał, że nie ma zamiaru bronić niezależności Cadbury za wszelką cenę i jest to po prostu kwestia wysokości oferty. Zapowiadał, że jeśli uzna ją za wystarczającą, udzieli jej swojej rekomendacji. Oprócz Krafta zainteresowana przejęciem Cadbury była m.in. spółka Hershey, inny amerykański gigant na rynku słodyczy. Z planów takich wycofało się natomiast włoskie Ferrero Roche.
Kraft Foods jest drugim największym na świecie po Nestle producentem żywności i napojów. Do amerykańskiej firmy należą takie marki jak Lu, Milka, Oreo czy Maxwell House.
Kraft będzie musiał sprzedać Wedla.
Komisja Europejska wyraziła zgodę na fuzję spółek Krafta i Cadbury w Europie, ale pod pewnymi warunkami. Jednym z nich jest sprzedaż wszystkich zakładów produkujących wyroby czekoladowe w Polsce i w Rumunii.
Komisja Europajska wydała tę decyzję m.in. na prośbę UOKiK, który uznał, że zgoda na przejęcie Wedla, największej i najbardziej rozpoznawalnej marki słodyczy w Polsce, znacząco wzmocniłaby pozycję rynkową Kraft Foods w Polsce, podwajając udział tego koncernu w rynku. Kraft już jest liderem na polskim rynku, drugie miejsce zajmuje na nim właśnie Cadbury Wedel. Po fuzji Kraft przekroczyłby 40 proc. udział w rynku w przypadku wielu grup produktów, m. in. czekolad w tabliczkach. Cadbury ma fabrykę czekolady w Warszawie (dawny Wedel) oraz dwie inne na Dolnym Śląsku. Ma też fabrykę gumy do żucia, której nie obejmuje nakaz sprzedaży.
JS