Ceny, lokalizacja i przyzwyczajenie. Tak Polacy wybierają sklep

Gdzie Polacy najchętniej kupują jedzenie? Jak wynika z badania GfK, niemal 60 proc. z nas zakupy takie robi przede wszystkim w sklepach dyskontowych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Eastnews | Bartosz KRUPA/East News

Gdzie Polacy najchętniej kupują jedzenie i inne podstawowe produkty? Jak wynika z badania GfK, niemal 60 proc. z nas zapasy uzupełnia przede wszystkim w sklepach dyskontowych.

Małe sklepy spożywcze tylko nieznacznie straciły na znaczeniu (18 proc. w 2016 r. wobec 21 proc. w 2015 r.). Z kolei hipermarkety i supermarkety utrzymują się na stabilnym poziomie (odpowiednio 16 i 8 proc.).

Czym kierujemy się wybierając sklep?

Najważniejsza jest przede wszystkim cena produktów (50 proc. wskazań), jak również konkretnych artykułów (32 proc.). Ważne są także lokalizacja (32 proc.) oraz przyzwyczajenia (31 proc.).

- Wybór sklepów dyskontowych na główne miejsce zakupów wyraźnie determinuje cena. W przypadku hipermarketów są to natomiast oferowane rabaty. Asortyment (bogaty także w produkty świeże) jest istotny dla osób, które robią zakupy głównie w supermarketach, a lokalizacja i atmosfera zakupów - w małych sklepach spożywczych - komentuje wyniki raportu Renata Twardowska, ekspert GfK w dziale Consumer Goods & Retail.

Gdzie szukamy informacji o produktach i promocjach?

Informacje o promocjach to wciąż gazetki i promocyjne (50 proc.), reklamy w telewizji (28 proc.) oraz sąsiedzi i znajomi (22 proc.). Jednak dwie ostatnie pozycje straciły na znaczeniu w stosunku do ubiegłego roku. Biorąc pod uwagę mniej popularne źródła informacji, wzrost wskazań odnotowano w przypadku informacji czerpanych od rodziny (20 proc. w 2016 r. wobec 18 proc. w 2015 r.) oraz z newsletterów wysyłanych pocztą elektroniczną (15 proc. w 2016 r. wobec 12 proc. w 2015 r.).

Które dyskonty najczęściej odwiedzamy?

Sieć Biedronka dominuje jako główne miejsce zakupów produktów FMCG. Prawie połowa nabywców wskazuje, że tam wydaje najwięcej pieniędzy na artykuły spożywcze i chemiczno-kosmetyczne. Na kolejnych miejscach znalazł się Lidl (8 proc. nabywców) oraz Tesco (7 proc. nabywców).

Najwięcej regularnych klientów ma sieć Biedronka. Niemal trzy czwarte nabywców odwiedza ją przynajmniej raz na 2-3 tygodnie. Na taki wynik wpływ ma także to, że sklepy tej sieci znajdują się w około 40 proc. gmin oraz 85 proc. miast. Dodatkowo niemal 45 proc. wszystkich gospodarstw domowych w Polsce mieszka 15 minut pieszo od sklepu Biedronka. Rozszerzając dojazd do 15 minut jazdy samochodem, strefa oddziaływania tego dyskontu powiększa się do aż 84 proc. gospodarstw.

Regularnych klientów sklepów sieci Lidl jest około 30 proc. przy liczbie placówek sieci na poziomie około 600 w 2016 roku. W strefie 15 minut jazdy samochodem znajduje się aż 64 proc. polskich gospodarstw.

Sieci Netto i Kaufland mają zbliżony odsetek regularnych nabywców – po około 20 proc. Natomiast Tesco i Carrefour po 16 proc.

O badaniu

Badanie GfK Shopping Monitor 2017 zostało przeprowadzone w listopadzie 2016 r. metodą wywiadów face-to-face CAPI na próbie osób odpowiedzialnych za zakupy produktów FMCG (żywność, napoje, środki czystości i detergenty, kosmetyki) do gospodarstwa domowego.

Wybrane dla Ciebie
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków