Trwa ładowanie...

Ceny, lokalizacja i przyzwyczajenie. Tak Polacy wybierają sklep

Gdzie Polacy najchętniej kupują jedzenie? Jak wynika z badania GfK, niemal 60 proc. z nas zakupy takie robi przede wszystkim w sklepach dyskontowych.

Ceny, lokalizacja i przyzwyczajenie. Tak Polacy wybierają sklepŹródło: Eastnews, fot: Bartosz KRUPA/East News
d164w3j
d164w3j

Gdzie Polacy najchętniej kupują jedzenie i inne podstawowe produkty? Jak wynika z badania GfK, niemal 60 proc. z nas zapasy uzupełnia przede wszystkim w sklepach dyskontowych.

Małe sklepy spożywcze tylko nieznacznie straciły na znaczeniu (18 proc. w 2016 r. wobec 21 proc. w 2015 r.). Z kolei hipermarkety i supermarkety utrzymują się na stabilnym poziomie (odpowiednio 16 i 8 proc.).

Czym kierujemy się wybierając sklep?

Najważniejsza jest przede wszystkim cena produktów (50 proc. wskazań), jak również konkretnych artykułów (32 proc.). Ważne są także lokalizacja (32 proc.) oraz przyzwyczajenia (31 proc.).

- Wybór sklepów dyskontowych na główne miejsce zakupów wyraźnie determinuje cena. W przypadku hipermarketów są to natomiast oferowane rabaty. Asortyment (bogaty także w produkty świeże) jest istotny dla osób, które robią zakupy głównie w supermarketach, a lokalizacja i atmosfera zakupów - w małych sklepach spożywczych - komentuje wyniki raportu Renata Twardowska, ekspert GfK w dziale Consumer Goods & Retail.

d164w3j

Gdzie szukamy informacji o produktach i promocjach?

Informacje o promocjach to wciąż gazetki i promocyjne (50 proc.), reklamy w telewizji (28 proc.) oraz sąsiedzi i znajomi (22 proc.). Jednak dwie ostatnie pozycje straciły na znaczeniu w stosunku do ubiegłego roku. Biorąc pod uwagę mniej popularne źródła informacji, wzrost wskazań odnotowano w przypadku informacji czerpanych od rodziny (20 proc. w 2016 r. wobec 18 proc. w 2015 r.) oraz z newsletterów wysyłanych pocztą elektroniczną (15 proc. w 2016 r. wobec 12 proc. w 2015 r.).

Które dyskonty najczęściej odwiedzamy?

Sieć Biedronka dominuje jako główne miejsce zakupów produktów FMCG. Prawie połowa nabywców wskazuje, że tam wydaje najwięcej pieniędzy na artykuły spożywcze i chemiczno-kosmetyczne. Na kolejnych miejscach znalazł się Lidl (8 proc. nabywców) oraz Tesco (7 proc. nabywców).

Najwięcej regularnych klientów ma sieć Biedronka. Niemal trzy czwarte nabywców odwiedza ją przynajmniej raz na 2-3 tygodnie. Na taki wynik wpływ ma także to, że sklepy tej sieci znajdują się w około 40 proc. gmin oraz 85 proc. miast. Dodatkowo niemal 45 proc. wszystkich gospodarstw domowych w Polsce mieszka 15 minut pieszo od sklepu Biedronka. Rozszerzając dojazd do 15 minut jazdy samochodem, strefa oddziaływania tego dyskontu powiększa się do aż 84 proc. gospodarstw.

Regularnych klientów sklepów sieci Lidl jest około 30 proc. przy liczbie placówek sieci na poziomie około 600 w 2016 roku. W strefie 15 minut jazdy samochodem znajduje się aż 64 proc. polskich gospodarstw.

Sieci Netto i Kaufland mają zbliżony odsetek regularnych nabywców – po około 20 proc. Natomiast Tesco i Carrefour po 16 proc.

O badaniu

Badanie GfK Shopping Monitor 2017 zostało przeprowadzone w listopadzie 2016 r. metodą wywiadów face-to-face CAPI na próbie osób odpowiedzialnych za zakupy produktów FMCG (żywność, napoje, środki czystości i detergenty, kosmetyki) do gospodarstwa domowego.

d164w3j
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d164w3j

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj