Chcieli płacić za loty do Hurghady. Nie było chętnych
Lotnisko w Zielonej Górze będzie "promowało" województwo lubuskie wyłącznie za pomocą lotów do Marsa Alam. Przetarg, w którym biuro podróży mogłoby otrzymać pieniądze za otwarcie połączenia do Hurghady, został unieważniony. Zabrakło chętnych.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego stara się poprawić kondycję portu lotniczego Zielona Góra-Babimost urządzając przetargi na promocję regionu. Linie lotnicze i touroperatorzy mogą dzięki temu liczyć na dodatkowe środki finansowe w zamian za uruchomienie połączeń w określonym kierunku.
Jak pisze Rynek Lotniczy, województwo rozstrzygnęło przetarg na połączenie do egipskiego Marsa Alam. Zwycięzcą zostało biuro podróży, które jako jedyne złożyło ofertę, czyli Coral Travel. Serwis zwraca uwagę, że będzie to jedyny lot do Egiptu. Wcześniej próbowano bowiem "promować region" połączeniami do Hurghady. Oferty nie złożył ani jeden touroperator.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Stracił wszystkie ziemniaki. Oto skutki gradobicia
Podobny los spotkała trasa do Londynu. Urząd planował przeznaczyć na ten cel ponad 10,5 mln zł brutto. Nie znalazł jednak ani jednego chętnego przewoźnika. W ostatnich latach na "promocję regionu" województwo lubuskie wydało około 50 mln zł.
Czy lotniska dotują przewoźników?
- Wykupujemy konkretną usługę promocyjną, co nie jest w żaden sposób formą dotacji czy wsparcia dla tych przedsiębiorców - przekonywał w rozmowie z money.pl Olgierd Sobkowiak, dyrektor Departamentu Zamówień Publicznych, Nadzoru Właścicielskiego i Inwestycji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Dominik Sipiński, analityk rynku lotniczego ch-aviation.com i Polityki Insight zauważył jednak, że w polskich regionach subsydiowanie odbywa się najczęściej "na rympał, na zasadzie rzucania worka z gotówką".
Money.pl opisywał szczegóły jednej z tego typu umów, zawartych między LOT-em a województwem kujawsko-pomorskim. W ramach umowy LOT miał m.in. promować województwo podczas minimum trzech wydarzeń gospodarczych lub kulturalnych na terenie województwa, zrealizować kampanię billboardową i zamieścić przekaz promocyjny w zagranicznych tytułach prasowych.