Chińczycy podbijają rynki światowe produktami "Made in Japan"

Chińczycy wykupują renomowane firmy japońskie, które przeżywają kryzys i pod ich marką rozpoczynają nową produkcję.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Japońskie koncerny w 2011 roku dotknęły dwie klęski żywiołowe. Pierwszą było tsunami, a drugą powódź w Tajlandii, gdzie zlokalizowanych jest wiele fabryk japońskich. Do złej koniunktury doszły jeszcze problemy związane z rekordowo wysoką wartością jena w stosunku do walut światowych. Dla chińskich i koreańskich producentów walczących o rynki zagraniczne było to okazją do ataku na pozycję Japończyków, którzy tradycyjnie wiedli od lat prym w tej dziedzinie. Pojawiły się nowe elementy strategii powiększania swoich wpływów, zwłaszcza przez producentów chińskich. Chińczycy wykupują przeżywające kryzys firmy japońskie i pod ich marką rozpoczynają nową produkcję.

Jak donosi singapurski dziennik Lianhe Zaobao, chińska firma Haier produkująca elektronikę użytkową rozszerza swoją ekspansję na rynku japońskim. Nowym elementem strategii rozwoju stało się wprowadzenie nowej linii produktów pod nazwą AQUA, wykonywanych w fabrykach japońskich.

Haier w lecie 2011 roku wykupił za ok. 1 mld dolarów od przeżywającego poważne problemy finansowe koncernu Panasonic znaną firmę Sanyo. W skład transakcji wchodzi wiele zakładów produkcji sprzętu AGD i elektroniki. Wraz z marką przejęte zostały również zagraniczne oddziały produkcji na terenie Malezji, Indonezji, Filipin i Wietnamu - w sumie 9 zakładów wraz z załogą, liczącą 2300 osób. W ten sposób Haier zagwarantował sobie dominację na rynku Południowo-Wschodniej Azji w produkcji lodówek (17 proc. rynku światowego) i pralek automatycznych (14,7 proc.).

Nowa strategia koncernu Haier obejmuje promocję nowej linii wyrobów Sanyo pod nazwą AQUA. Prezentacja linii AQUA odbyła się niedawno w Tokio. Nowe wyroby zostały pozytywnie ocenione przez analityków rynkowych i zyskały przychylne opinie potencjalnych konsumentów japońskich.

Nowym pomysłem na ugruntowanie pozycji Haiera na rynku światowym i powiązaniu go z ideą "Made in Japan" jest utworzenie azjatyckiej centrali firmy oraz ośrodka badań i rozwoju na terenie Japonii.

Pierwszą dużą fuzją przedsiębiorstwa chińskiego ze znanym producentem zagranicznym było wykupienie w 2003 roku przez koncern TCL francuskiego producenta telewizorów - znanej firmy francuskiej Thomson.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Zuchwała kradzież. Zwinęli ser za ponad 100 tys. euro
Zuchwała kradzież. Zwinęli ser za ponad 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce