Chińczycy podbijają rynki światowe produktami "Made in Japan"

Chińczycy wykupują renomowane firmy japońskie, które przeżywają kryzys i pod ich marką rozpoczynają nową produkcję.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Japońskie koncerny w 2011 roku dotknęły dwie klęski żywiołowe. Pierwszą było tsunami, a drugą powódź w Tajlandii, gdzie zlokalizowanych jest wiele fabryk japońskich. Do złej koniunktury doszły jeszcze problemy związane z rekordowo wysoką wartością jena w stosunku do walut światowych. Dla chińskich i koreańskich producentów walczących o rynki zagraniczne było to okazją do ataku na pozycję Japończyków, którzy tradycyjnie wiedli od lat prym w tej dziedzinie. Pojawiły się nowe elementy strategii powiększania swoich wpływów, zwłaszcza przez producentów chińskich. Chińczycy wykupują przeżywające kryzys firmy japońskie i pod ich marką rozpoczynają nową produkcję.

Jak donosi singapurski dziennik Lianhe Zaobao, chińska firma Haier produkująca elektronikę użytkową rozszerza swoją ekspansję na rynku japońskim. Nowym elementem strategii rozwoju stało się wprowadzenie nowej linii produktów pod nazwą AQUA, wykonywanych w fabrykach japońskich.

Haier w lecie 2011 roku wykupił za ok. 1 mld dolarów od przeżywającego poważne problemy finansowe koncernu Panasonic znaną firmę Sanyo. W skład transakcji wchodzi wiele zakładów produkcji sprzętu AGD i elektroniki. Wraz z marką przejęte zostały również zagraniczne oddziały produkcji na terenie Malezji, Indonezji, Filipin i Wietnamu - w sumie 9 zakładów wraz z załogą, liczącą 2300 osób. W ten sposób Haier zagwarantował sobie dominację na rynku Południowo-Wschodniej Azji w produkcji lodówek (17 proc. rynku światowego) i pralek automatycznych (14,7 proc.).

Nowa strategia koncernu Haier obejmuje promocję nowej linii wyrobów Sanyo pod nazwą AQUA. Prezentacja linii AQUA odbyła się niedawno w Tokio. Nowe wyroby zostały pozytywnie ocenione przez analityków rynkowych i zyskały przychylne opinie potencjalnych konsumentów japońskich.

Nowym pomysłem na ugruntowanie pozycji Haiera na rynku światowym i powiązaniu go z ideą "Made in Japan" jest utworzenie azjatyckiej centrali firmy oraz ośrodka badań i rozwoju na terenie Japonii.

Pierwszą dużą fuzją przedsiębiorstwa chińskiego ze znanym producentem zagranicznym było wykupienie w 2003 roku przez koncern TCL francuskiego producenta telewizorów - znanej firmy francuskiej Thomson.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje