Ciechanów pierwszym miastem z uchwałą porządkującą reklamy
Radni Ciechanowa (Mazowieckie) przyjęli uchwałę o zasadach umieszczania tablic i urządzeń reklamowych, ich wielkości, standardach jakościowych i rodzajach materiałów z jakich mogą być wykonane. To pierwsze w Polsce miasto, które wypracowało takie regulacje.
29.04.2016 15:15
Jak poinformowała w piątek rzeczniczka ciechanowskiego Urzędu Miasta Renata Jeziółkowska, uchwała, na której przyjęcie pozwoliła tzw. ustawa krajobrazowa, wejdzie w życie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. "Czas na dostosowanie istniejących tablic i urządzeń reklamowych do uchwalonych regulacji to 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały" - zaznaczyła Jeziółkowska.
Uchwała określa m.in. warunki oraz wyznacza miejsca, w których reklamy mogą się pojawiać. Zabrania np. ich instalowania na zabytkach, w strefie do 20 metrów od pomników przyrody, na terenach cmentarzy i ich ogrodzeniach, a także wzdłuż ulic w taki sposób, który zakłóca odczytanie znaków drogowych lub ogranicza widoczność kamer monitoringu miejskiego.
Zapisy uchwały zabraniają umieszczania reklam na drzewach, w szpalerach drzew oraz w sposób pogarszający warunki wegetacji roślin. Banery reklamowe nie mogą być rozpinane między obiektami budowlanymi, roślinnością, ogrodzeniami, barierami ochronnymi i ekranami akustycznymi.
Przyjęte przez radnych Ciechanowa rozwiązania, zostały opracowane m.in. na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców miasta, którzy ostatecznie opowiedzieli się za koniecznością wprowadzenia szczegółowych zasad dotyczących umieszczania reklam w przestrzeni publicznej.
"Jeżeli mamy możliwość uporządkowania spraw związanych z reklamami, korzystamy z tego. Reklamy są i będą. Nie muszą jednak szpecić miasta, mogą spełniać swoją funkcję w taki sposób, by nie zakłócać ładu, powinny pojawiać się w przeznaczonych do tego miejscach, niezbyt gęsto, nie w taki sposób, by zasłaniać obiekty i zdominować przestrzeń. Uchwała jest odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców, którzy mają dość reklamowego bałaganu" - powiedział prezydent Ciechanowa Krzysztof Kosiński.
Zgodnie przyjętymi tam w uchwale zapisami, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe nie mogą być umieszczane m.in. na mostach, wiaduktach i kładkach, na budowlach i urządzeniach infrastruktury technicznej, jak np. latarnie czy stacje transformatorowe, a także na obiektach urzędów, w tym administracji rządowej i samorządowej, z wyjątkiem tzw. reklam remontowo-budowlanych.
Uchwała zezwala natomiast na montowanie reklam na niektórych ogrodzeniach, ale pod warunkiem, że powierzchnia ich ekspozycji nie przekroczy 3 metrów kw., a także na budynkach z tym, że w tym przypadku powierzchnia ekspozycji może mieć do 20 metrów kw., natomiast łączna powierzchnia reklam nie może przekroczyć 20 proc. powierzchni elewacji.
Tablice i urządzenia reklamowe powinny być tak wkomponowane w elewację by nie zasłaniały istotnych i charakterystycznych jej elementów. Reklamy z elementami podświetlanymi nie mogą być uciążliwe dla mieszkańców budynków. Właściciele wszystkich tablic lub urządzeń reklamowych są zobowiązani do utrzymania ich w należytym stanie technicznym i estetycznym.
Jak podkreśliła rzeczniczka ciechanowskiego Urzędu Miasta, zapisy przyjętej tam uchwały o zasadach umieszczania reklam zostały zaopiniowane m.in. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej. "Trwają prace nad kolejną uchwałą, w sprawie określenia wysokości opłaty reklamowej i jej pobieranie od posiadaczy tablic i urządzeń reklamowych" - zapowiedziała Jeziółkowska.
Obowiązująca od września 2015 r. tzw. ustawa krajobrazowa definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego. Pozwala jednocześnie samorządom na uchwalanie lokalnego kodeksu reklamowego, który określa zasady lokalizacji różnego rodzaju nośników reklam i szyldów, a także wprowadza kary za nielegalne reklamy. W październiku 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zgodnie, z którą dochody z reklam umieszczanych w przestrzeni publicznej trafiają do gmin.