Produkują kultowe kulki z rumem, ogłosili bankructwo. Nagły zwrot w sprawie
Znany producent słodyczy Franz Hauswirth ogłosił upadłość po 75 latach działalności. Jednak austriackie media podają, że firma może dostać drugie życie, bo przyjęto plan restrukturyzacji. Spółka zostanie przejęta przez producenta ekologicznych przekąsek.
Austriacki producent czekolady - Franz Hauswirth Ges.mbH, słynie z czekoladowych mikołajów, bananów w czekoladzie i kulek rumowych. Firma założona w 1949 r., zmagała się z rosnącymi kosztami surowców i energii oraz spadkiem sprzedaży, co doprowadziło do zadłużenia na 7 mln euro. W listopadzie 2024 r. ogłosiła bankructwo, a teraz austriackie media podają nowe informacje w sprawie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile zaoszczędzisz w 2025 roku? Sonda o trendzie No Buy
Przejęcie czekoladowego giganta
Alpejskie Stowarzyszenie Wierzycieli (AKV) informuje, że 10 marca 2025 r. w Sądzie Okręgowym w Eisenstadt odbyło się spotkanie w sprawie planu restrukturyzacyjnego czekoladowego giganta.
Wierzyciele zgłosili roszczenia na łączną kwotę 10 mln euro, z czego uznano 5,12 mln euro. Zaproponowano im plan restrukturyzacyjny, który przewiduje wypłatę 20 proc. roszczeń. 10 proc. już wypłacono, a kolejne 10 proc. ma być uregulowane do końca lipca 2025 r.
Negocjacje zakończyły się sukcesem i austriackiego producenta czekolady przejmuje firma Landgarten. W planach ma połączenie swojego doświadczenia w produkcji ekologicznych przekąsek z tradycją czekoladową Franz Hauswirth. "To przejęcie otwiera przed nami ogromne możliwości dalszego rozwoju" - stwierdził Herbert Stava, współzałożyciel Landgarten, cytowany przez portal cash.at.
Rosnące koszty uderzają w producentów czekolady
Franz Hauswirth to niejedyny europejski producent czekolady, który wpadł w problemy. Trudności w utrzymaniu się na rynku mają także niemiecka firma Leysieffer Genusskultur GmbH oraz Kessko.
Wspólnym mianownikiem tych problemów są rosnące koszty, w tym m.in. cen kakao. - W trzecim tygodniu października ceny kakao były na poziomie około 6900 USD/t. Oznacza to, że były o około 90 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2023 r. - przekazał redakcji WP Finanse Jakub Jakubczak, starszy analityk sektora Food & Agri w Banku BNP Paribas.
Obecnie tabliczka czekolady jest o około 15-20 proc. droższa niż w 2022 r i o prawie 40 proc. droższa niż w 2019 r. W związku z tym LOTTE Wedel, właściciel najstarszej marki czekolady w Polsce, ostrzegał, że może ponownie podnieść ceny swoich wyrobów.