CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

17.12.2013 15:52

17.12. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o języku polskim,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie suwalskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Rząd wyraził zgodę na zmianę warunków udzielenia wsparcia finansowego dla Capita (Polska) Sp. z o.o. z tytułu realizacji inwestycji Centrum Outsourcingu w Krakowie.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o języku polskim, przedłożone przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego. Zaproponowano rozwiązania, które umożliwią większej liczbie osób przystępowanie do egzaminów poświadczających znajomość języka polskiego jako obcego i otrzymywanie odpowiednich certyfikatów. Jest to odpowiedź na rosnące zainteresowanie cudzoziemców i zagranicznych partnerów gospodarczych, którzy wiążą swoją działalność lub karierę zawodową z Polską, czy też są zainteresowani naszą kulturą i językiem. Obecny system przeprowadzania egzaminów z języka polskiego jako obcego jest niewystarczający z uwagi na zwiększające się zainteresowanie obcokrajowców naszym krajem. Powodem jest przede wszystkim ograniczona liczba ośrodków, w których mogą odbywać się egzaminy, zbyt mała liczba osób posiadających uprawnienia do ich przeprowadzania oraz - generujący wysokie koszty - osobisty udział we wszystkich sesjach egzaminacyjnych członków Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości
Języka Polskiego jako Obcego. Celem nowych rozwiązań jest przekształcenie obecnego systemu poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego, opartego na Państwowej Komisji, w system zapewniający większą dostępność do egzaminów oraz sprawniejsze uzyskiwanie certyfikatów. W rezultacie Państwowa Komisja zostanie rozwiązana (obecnie jako jedyna ma prawo do przeprowadzania egzaminów), a cały system egzaminowania zostanie zdecentralizowany, z zachowaniem zasad nadzoru i wysokich standardów egzaminacyjnych. Przewiduje się powołanie nowej komisji, która będzie czuwać nad całością poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego, a zwłaszcza nad jakością przeprowadzanych egzaminów i poszczególnymi elementami systemu. W jej działaniu zostaną wykorzystane doświadczenia Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Zgodnie z założeniami, minister nauki i szkolnictwa wyższego - po zasięgnięciu opinii nowo powołanej komisji - będzie nadawał uprawnienia do przeprowadzania tych
egzaminów. Ma także decydować o zawieszeniu lub cofnięciu tych uprawnień. Prawo do przeprowadzania takich egzaminów będą mogły uzyskać m.in. uczelnie polskie i zagraniczne, a także inne podmioty działające w kraju lub za granicą, które od co najmniej 3 lat prowadzą lektoraty, kursy lub inne zajęcia dydaktyczne z języka polskiego lub tego języka jako obcego, np. szkoły językowe, instytuty polskie za granicą. Uprawnienia do przeprowadzania egzaminów mają być początkowo przyznawane na 2 lata, z możliwością przedłużenia na okres nie dłuższy niż 5 lat. Podmioty, które je otrzymają, będą powoływać komisje egzaminacyjne, do których wejdą specjaliści od nauczania: języka polskiego oraz języka polskiego jako obcego. Po zdaniu egzaminu będzie wydawany certyfikat znajomości języka polskiego. Dokument taki będą mogły także otrzymać osoby zwolnione z egzaminów, tj. cudzoziemcy: absolwenci filologii polskiej, absolwenci szkół średnich z polskim językiem nauczania w innych państwach, którzy zdali egzamin dojrzałości w
języku polskim. Przewidziano także wprowadzenie 9 poziomów certyfikacji z języka polskiego: sześć poziomów dla dorosłych i trzy poziomy (A1, A2, B1) w wersji "junior" (obecnie istnieją tylko 3 poziomy). Założono, że instytucje uprawnione będą pobierały opłaty za przystępowanie do egzaminów i wydawanie certyfikatów. W ustawie zostaną określone jedynie maksymalne stawki opłat za te działania. Zainteresowani podejściem do egzaminu będą mogli zarejestrować się bezpośrednio na stronach podmiotów uprawnionych do ich przeprowadzania lub przez stronę internetową Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM). Informacje o terminach i miejscach przeprowadzania egzaminów będą udostępniane przez podmioty uprawnione i BUWiWM.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Zaproponowane zmiany wzmocnią polski udział w Europejskiej Przestrzeni Badawczej i ułatwią finansowanie strategicznej dla rozwoju nauki infrastruktury badawczej. Umożliwią też kierowanie większego strumienia pieniędzy do najlepszych jednostek naukowych.

Rządowy projekt jest dopełnieniem reformy nauki z 2010 roku, która zasadniczo zmieniła funkcjonowanie polskiej nauki. Dzięki nowym przepisom jednostki badawcze zmobilizowały się do większej aktywności, zwłaszcza w przedsięwzięciach międzynarodowych w ramach Unii Europejskiej. Podkreślić należy, że w ostatnich latach zainwestowano ponad 26,3 mld zł w infrastrukturę laboratoryjną i dydaktyczną - nowe przepisy będą sprzyjały efektywniejszemu wykorzystaniu tych inwestycji, zwłaszcza w dużych, międzynarodowych projektach.

Projekt nowelizacji przewiduje:

- Efektywniejsze finansowanie strategicznej infrastruktury badawczej na zasadach funkcjonujących w Europejskiej Przestrzeni Badawczej

Nowe zapisy umożliwią finansowanie lub współfinansowanie udziału polskich zespołów badawczych w dużych, międzynarodowych przedsięwzięciach naukowych. Ułatwią też finansowanie strategicznej dla rozwoju nauki infrastruktury i aparatury badawczej.

Zmodyfikowano ustawową definicję dużej infrastruktury badawczej - to infrastruktura o wartości 150 tys. zł w przypadku badań lub prac rozwojowych w naukach humanistycznych, społecznych, naukach o sztuce i twórczości artystycznej oraz o wartości 500 tys. zł w naukach ścisłych, inżynierskich i naukach o życiu.

Projekt wprowadza też definicję strategicznej infrastruktury badawczej, która będzie finansowana na podstawie Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej (PMDIB).

Znajdą się na niej przedsięwzięcia o unikalnym charakterze w skali krajowej i międzynarodowej, ale także przedsięwzięcia mające szczególne znaczenie dla rozwoju badań naukowych, prac rozwojowych lub rozbudowy infrastruktury informatycznej w nauce. Ich wykaz będzie ustalał minister nauki i szkolnictwa wyższego. Kryteria i tryb zaliczania przedsięwzięć do PMDIB zostaną uregulowane w rozporządzeniu.

Wykaz przedsięwzięć w ramach Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej będzie ogłaszany przez ministra nauki w dzienniku urzędowym.

W projekcie nowelizacji ustawy określono katalog podmiotów, które mogą składać wnioski w wpisanie przedsięwzięcia do wykazu. Oprócz jednostek naukowych będą to m.in.: konsorcja naukowe, centra naukowo-przemysłowe, centra naukowe uczelni i PAN.

- Koncentrację i efektywniejsze wydatkowanie środków na upowszechnianie nauki

Nowy projekt umożliwi finansowanie zadań, które mają faktyczny wpływ na upowszechnianie i promocję wiedzy oraz osiągnięć naukowych zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Projekt precyzuje termin "działalność upowszechniająca naukę" - powinna ona polegać na realizacji zadań wspierających rozwój polskiej nauki i techniki przez upowszechnianie, promocję oraz popularyzację istotnych wyników działalności naukowej, innowacyjnej i wynalazczej, zwłaszcza w skali międzynarodowej.

W ramach działalności upowszechniającej naukę, dofinansowywane będzie w szczególności promowanie rozwiązań innowacyjnych, wykorzystujących wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach targów, wystaw i ekspozycji za granicą lub w kraju. Biblioteki naukowe będą mogły pozyskać środki na utrzymanie unikalnych zbiorów bibliotecznych, a także na opracowywanie naukowych zasobów bibliotecznych oraz udostępnianie zasobów bibliotek w wersji elektronicznej.

Środki finansowe będą mogli otrzymać również wydawcy czasopism (w tym uczelnie i jednostki naukowe), którzy zapewniają otwarty elektroniczny dostęp do czasopism. Środki te będą służyć podniesieniu poziomu naukowego i umiędzynarodowieniu czasopism naukowych. Podmioty działające na rzecz nauki będą mogły ubiegać się o środki finansowe w trybie konkursowym.

- Usprawnienie procedur dotyczących finansowania nauki

Dostosowano przyznawanie środków finansowych na naukę do specyfiki i charakteru zadań. Z postępowania dotyczącego przydziału środków finansowych zostaną wykluczeni wnioskodawcy pozostający pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji lub upadłości. Zasady dotyczące przyznawania środków finansowych będą bardziej przejrzyste, bowiem przyznawane będą według algorytmów opartych na danych liczbowych, a nie opiniach ekspertów czy recenzentów.

W projekcie określono podstawowe kryteria, jakie będą stosowane przy podziale środków finansowych, m.in.: poziom naukowy prac i ich znaczenie dla rozwoju nauki, praktyczna użyteczność uzyskanych wyników, w tym znaczenie dla rozwoju innowacyjności gospodarki oraz dla rozwoju międzynarodowej współpracy naukowej i technicznej.

Przy podziale środków będą brane pod uwagę: kategoria naukowa jednostki naukowej, wpisanie na listę PMDIB, posiadanie przez jednostkę ubiegającą się o dotację programu badań czy znaczenie inwestycji dla celów polityki naukowej, naukowo-badawczej i innowacyjnej państwa. Jednym z kryteriów będzie zgodność z Krajowym Programem Badań.

Uszczegółowiono przepisy dotyczące restrukturyzacji i konsolidacji jednostek naukowych. Dotacje będą przyznawane na podniesienie efektywności badań naukowych i prac rozwojowych związanych m.in. ze zmianą struktury organizacyjnej, struktury zatrudnienia lub zakresu działania jednostki.

Doprecyzowano przepisy dotyczące zasad przyznawania środków finansowych poprzez ścisłe określenie elementów, od których zależy wysokość dotacji na utrzymanie potencjału badawczego jednostki naukowej oraz dotacji na działalność podstawowych jednostek naukowych uczelni, jednostek naukowych PAN, instytutów badawczych i międzynarodowych instytutów naukowych. Sposób ustalania wysokości dotacji oraz rozliczania środków finansowych na działalność statutową będą określone w rozporządzeniu ministra nauki.

Określono kwotowo maksymalną wysokość nagrody przyznawanej przez ministra nauki za wybitne osiągnięcia naukowe - nagroda nie powinna przekraczać 100 tys. zł.

- Włączenie pełniejszych danych o finansowaniu nauki do systemu informatycznego "POL-on"

Powstanie System Informacji o Nauce. Będzie to system prowadzony przez ministra nauki w ramach systemu informatycznego POL-on. Będą w nim przetwarzane informacje na temat jednostek naukowych oraz ich osiągnięć badawczych i innowacyjnych.

W systemie znajda się np. informacje o projektach badawczych, publikacjach, monografiach, patentach czy wdrożeniach. System będzie zintegrowany z Systemem Informacji o Szkolnictwie Wyższym (działa również w systemie POL-on). W ramach systemu minister nauki będzie prowadził centralny wykaz pracowników naukowych zatrudnionych w jednostkach naukowych.

System Informacji o Nauce ułatwi nawiązywanie współpracy naukowej, co z kolei powinno skutkować lepszym zarządzaniem nauką, poprawą jakości badań naukowych i procedury recenzowania projektów.

Informacje zgromadzone w systemie będą podstawą do przyznawania przez ministra nauki kategorii naukowych i określania wysokości dotacji na działalność statutową. Dostęp do dużej części danych będzie otwarty nie tylko dla wszystkich pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych, ale także dla pozostałych obywateli. Ważnym modułem systemu będzie Polska Bibliografia Naukowa, która docelowa będzie zintegrowana z przyszłą strukturą informatyczną, mającą na celu zapewnienie otwartego dostępu do wyników badań naukowych finansowanych ze środków publicznych.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Rząd proponuje otwarcie drogi na studia dla osób dojrzałych - uczelnie będą mogły zaliczyć na poczet studiów ich wiedzę i umiejętności zdobyte w pracy zawodowej, na kursach czy szkoleniach. Zmiany wzmocnią też szanse studentów i absolwentów na rynku pracy, dostosowując kształcenie do wymogów rynku.

Przewidziano m.in. obowiązkowe trzymiesięczne praktyki na studiach o profilu praktycznym i wzmocnienie roli zajęć warsztatowych. Nowe przepisy służyć będą skuteczniejszej walce z plagiatami prac dyplomowych i naukowych oraz sprawniejszemu postępowaniu dyscyplinarnemu wobec wykładowców naruszających prawo, co wzmocni rzetelność i etos akademicki w uczelniach. Rozwiązania te dopełnią reformę szkolnictwa wyższego, która weszła w życie 1 października 2011 r.

Najważniejsze proponowane cele i rozwiązania:

- Umożliwienie podjęcia studiów osobom dojrzałym poprzez potwierdzanie efektów uczenia się zdobytych poza systemem szkolnictwa wyższego

Zaproponowano nowy przepis, zgodnie z którym uczelnie będą mogły potwierdzać efekty uczenia uzyskane poza systemem szkolnictwa wyższego, np. w pracy zawodowej, na kursach i szkoleniach, przez samodoskonalenie, wolontariat. Umożliwi to podjęcie studiów w skróconym trybie osobom aktywnym zawodowo, które nigdy nie studiowały lub też chcą zmienić czy uzupełnić swoje kwalifikacje.

Z tego rozwiązania mają skorzystać osoby z minimum 5-letnim doświadczeniem zawodowym i świadectwem dojrzałości - w przypadku ubiegania się o studia pierwszego stopnia, jednolite studia magisterskie albo tytuł zawodowy licencjata (inżyniera). Osoby z 3-letnim doświadczeniem po ukończeniu studiów pierwszego stopnia będą mogły ubiegać się o przyjęcie na studia drugiego stopnia.

Istotą potwierdzenia efektów uczenia się będzie weryfikacja w oparciu o efekty określone w programie kształcenia dla danego kierunku studiów. Oznacza to, że uczelnia sprawdzi faktyczne umiejętności i kompetencje tych osób, a nie przedłożone dokumenty - świadectwa, certyfikaty, zaświadczenia.

- Zapewnienie lepszej jakości kształcenia

Nowe rozwiązania służą zróżnicowaniu oferty szkolnictwa wyższego - stymulują uczelnie do poprawy jakości studiów, przemyślanego naboru na kierunki o profilu ogólnoakademickim i poszerzenia oferty na kierunkach o profilu praktycznym. System szkolnictwa wyższego ma się w przyszłości składać z dwóch podstawowych typów uczelni: zawodowych (kształcących praktycznie i przygotowujących absolwentów do rynku pracy) i akademickich.

Nowe przepisy wprowadzają zasadę, że tylko podstawowa jednostka organizacyjna uczelni, posiadająca prawo do nadawania stopni naukowych, będzie mogła prowadzić kształcenie na kierunkach o profilu ogólnoakademickim. Uczelnie nie posiadające takich uprawnień będą mogły prowadzić wyłącznie studia o profilu praktycznym.

Jednostki kształcące własną kadrę (uprawnione do doktoryzowania) będą mogły prowadzić zarówno studia ogólnoakademickie, jak i praktyczne. W projekcie ustawy określono szczegółowe warunki, które muszą spełniać uczelnie w kształceniu ogólnoakademickim i praktycznym.

Uregulowano ponadto zmiany dotyczące minimum kadrowego studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym. Możliwe będzie zastąpienie samodzielnego nauczyciela akademickiego dwoma nauczycielami posiadającymi stopień naukowy doktora oraz znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią. Doktora będzie można zastąpić dwoma osobami z tytułem zawodowym magistra pod warunkiem legitymowania się dużym doświadczeniem zawodowym zdobytym w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów. Zmiany te nie mogą przekroczyć 50 proc. liczby osób zaliczanych do minimum kadrowego.

Nowe przepisy nakładają też na uczelnie obowiązek organizowania co najmniej trzymiesięcznych praktyk zawodowych na kierunkach studiów o profilu praktycznym. Obecnie praktyki nie są obowiązkowe. Możliwe będzie naprzemienne kształcenie na uczelni i odbywanie praktyk. Obecnie większość uczelni prowadzi praktyki na profilu praktycznym, ale trwają one na ogół 3-4 tygodnie, na niektórych kierunkach dwa miesiące. Według pracodawców, praktyki w takim wymiarze są zbyt krótkie, a absolwenci nie uzyskują koniecznych, praktycznych umiejętności do podjęcia pracy.

Oczekuje się, że przewidywane rozwiązania przyczynią się do znacznego wzrostu liczby programów studiów o profilu praktycznym i zwiększania liczby osób studiujących na tych kierunkach.

Nowe przepisy przewidują możliwość kształcenia interdyscyplinarnego nie tylko przez podstawowe jednostki organizacyjne tej samej uczelni, ale przez różne uczelnie publiczne i niepubliczne. Umożliwi to łączenie odmiennych dyscyplin naukowych, np. informatyki, biotechnologii, mechatroniki i medycyny na jednym kierunku. Takie uprawnienia będą przysługiwać wyłącznie tym podstawowym jednostkom uczelni, które posiadają uprawnienia do nadawania stopni naukowych.

Nowe przepisy przewidują również możliwość przygotowywania interdyscyplinarnych rozpraw naukowych. W takich przypadkach możliwe będzie powołanie drugiego promotora (obecnie jest to kopromotor i tylko w przypadku współpracy międzynarodowej).

Projekt ustawy wprowadza zmiany umożliwiające lepszą ocenę efektów kształcenia. Nowa definicja pracy dyplomowej obejmuje nie tylko prace pisemne, ale także opublikowane artykuły, prace projektowe, konstrukcyjne, technologiczne i artystyczne.

Uczelnie zostaną zobowiązane do sprawdzania prac dyplomowych - przed ich obroną - z wykorzystaniem programu antyplagiatowego i ogólnopolskiego repozytorium pisemnych prac dyplomowych. Włączenie uczelnianych prac dyplomowych do ogólnopolskiego repozytorium poszerzy możliwość dokonywania porównań przez promotorów i recenzentów wewnątrz uczelni oraz przez Polską Komisję Akredytacyjną. Poprawie jakości kształcenia na studiach drugiego stopnia ma też służyć możliwość zwiększenia maksymalnej liczby semestrów z 4 do 5.

Wprowadzono także przepisy zakazujące przenoszenie uprawnień poza siedzibę uczelni na nowo utworzone jednostki zamiejscowe. Uruchomienie studiów w nowym miejscu będzie każdorazowo wymagało opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

Wprowadzone zostały przepisy usprawniające tryb postępowania w sprawach uruchamiania i zawieszania kierunków studiów uczelni publicznych i niepublicznych oraz likwidacji uczelni niepublicznych. Uczelnia, która nie spełnia warunków do prowadzenia studiów wyższych, w tym minimum kadrowego, nie będzie mogła ich prowadzić. Minister nauki będzie mógł zawiesić lub cofnąć takie uprawnienie, podstawą do takiej decyzji będzie np. negatywna ocena Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Decyzję w sprawie przywrócenia zawieszonego uprawnienia do prowadzenia studiów na określonym kierunku będzie podejmował minister nauki na wniosek uczelni.

Projektowane przepisy określają ponadto warunki, jakie musi spełnić założyciel uczelni niepublicznej, w tym m.in. sprawy związane z likwidacją uczelni i finansowaniem kosztów tej likwidacji. Chodzi zwłaszcza o te uczelnie, które nie prowadzą studiów i zwlekają z likwidacją placówki. Jeżeli uczelni nie posiada majątku, koszt związane z likwidacją będzie ponosić osoba fizyczna lub prawna, która zakładała uczelnie. Osoby skazane za umyślne przestępstwo skarbowe nie otrzymają pozwolenia na utworzenie uczelni niepublicznej.

- Dostosowanie funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego

Zaostrzone zostaną przepisy dotyczące nadzoru nad uczelniami, które nie realizują obowiązków ustawowych, naruszają lub omijają prawo. Na stronach internetowych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego będą publikowane informacje na temat uczelni publicznych i niepublicznych, które m.in. uzyskały negatywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Zostanie wprowadzona tzw. lista ostrzeżeń, która będzie wpływać na ograniczenie rekrutacji na studia prowadzone nierzetelnie lub z naruszeniem prawa, w tym praw studentów.

Przeciwdziałaniu skutkom niżu demograficznego będzie służyło rozwiązanie przewidujące, że wzrost ogólnej liczby studentów na studia stacjonarne nie będzie mógł być wyższy niż o 2 proc. w stosunku do liczby osób przyjętych na studia w poprzednim roku akademickim.

Doprecyzowano zasady postępowania dyscyplinarnego prowadzonego wobec nauczycieli akademickich naruszających prawo lub obowiązki służbowe. Zostanie wprowadzony obowiązek wszczęcia postępowania w terminie 3 miesięcy od uzyskania wiadomości o popełnieniu czynu podlegającego odpowiedzialności dyscyplinarnej. Jeśli rzecznik dyscyplinarny nie podejmie działania wyjaśniającego, będzie musiał powiadomić o tym rektora i ministra nadzorującego uczelnię.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, zostanie ustanowiony nowy organ kolegialny - Konwent Rzeczników Dyscyplinarnych, powołanych przy ministrze nauki. Będzie złożony z prawników i ekspertów reprezentujących wszystkie obszary wiedzy. Jego działalność powinna poprawić jakość postępowań dyscyplinarnych prowadzonych przez uczelnianie komisje dyscyplinarne. Nowy zespół przejmie zadania istniejącego obecnie Zespołu ds. Dobrych Praktyk Akademickich, który zostanie rozwiązany.

Aby chronić studentów przed dodatkowymi kosztami, nie będzie można wprowadzać nowych opłat w trakcie studiów. Określono termin podpisywania z kandydatami na studia (lub studentami) umów w sprawie warunków odpłatności związanych ze studiami. Zasady pobierania opłat i wzorzec umowy będą publikowane na stronie internetowej uczelni. Zmodyfikowano kryteria przyznawania stypendiów ministra za wybitne osiągnięcia naukowe. Warunkiem otrzymania takiego stypendium będzie jednoczesne posiadanie osiągnięć naukowych, sportowych lub artystycznych.

Uregulowano uprawnienia laureatów konkursu "Diamentowy Grant" dotyczące zagwarantowania im dostępu do kształcenia na studiach doktoranckich. Zgodnie z nowymi przepisami, nadanie stopnia doktora beneficjentowi "Diamentowego Grantu" będzie możliwe również w przypadku studenta, który ukończył trzeci rok jednolitych studiów magisterskich, posiadaczowi tytułu zawodowego licencjata, inżyniera lub innego równorzędnego tytułu. Beneficjent "Diamentowego Grantu" po nadaniu stopnia doktora nabędzie również uprawnienia równoważne z tymi, które wynikają z odbycia studiów wyższych kończących się uzyskaniem kwalifikacji drugiego stopnia.

Minister nauki i szkolnictwa wyższego będzie prowadził monitoring losów absolwentów uczelni.

Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzono zmiany dotyczące dofinansowywania zadań projakościowych przyznawanych jednostkom posiadającym status KNOW lub ocenę wyróżniającą wydaną przez Polską Komisję Akredytacyjną. Zmiany dotyczące prawa do ubiegania się o status KNOW posłużą szybszej identyfikacji najlepszych jednostek w Polsce.

Wprowadzone regulacje będą zapobiegać rozdrobnieniu środków z dotacji projakościowej, przyczyniając się do osiągnięcia lepszych efektów przez podmioty mające status KNOW. Prawo do ubiegania się o status KNOW będą miały centra naukowe funkcjonujące nie krócej niż 2 lata.

Nowe przepisy przewidują rozszerzenie zakresu danych Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym prowadzonego w systemie POL-on. Zostaną do niego włączone informacje dotyczące doktorantów i świadczeń przez nich otrzymywanych, informacje o osobach, którym nadano stopień doktora lub doktora habilitowanego oraz tytuł naukowy profesora. Do Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym będzie włączone także ogólnopolskie repozytorium prac dyplomowych.

- Wzmocnienie innowacyjności

Zmienią się przepisy dotyczące tworzenia przez uczelnie spółek i ich funkcjonowania. Uczelnia będzie miała większą swobodę w kształtowaniu uczelnianego systemu komercjalizacji. W projekcie ustawy zdefiniowano pojęcia: komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, komercjalizacji bezpośredniej i pośredniej.

Komercjalizacja bezpośrednia to sprzedaż praw własności intelektualnej do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych oraz oddawanie do używania tych praw na podstawie umowy licencyjnej, najmu oraz dzierżawy.

Komercjalizacja pośrednia jest obejmowaniem lub nabywaniem udziałów lub akcji w spółkach w celu wdrożenia (przygotowania do wdrożenia) wyników badań naukowych lub prac rozwojowych. Ten typ komercjalizacji może być realizowany tylko przez spółkę celową. Decyzje o sposobie prowadzenia komercjalizacji będzie podejmował rektor.

W przypadku komercjalizacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych przez pracownika, doktoranta lub studenta uczelni - uczelni ma przysługiwać 25 proc. dochodów z tej komercjalizacji (30 proc. gdy osoby te uzyskały wsparcie).

W celu komercjalizacji pośredniej uczelnia będzie mogła utworzyć wyłącznie jednoosobową spółkę kapitałową. Na pokrycie kapitału zakładowego uczelnia będzie mogła wnieść - w całości lub w części - wkład niepieniężny w postaci praw własności intelektualnej. Spółkę będzie mogło utworzyć kilka uczelni.

Te regulacje, dotyczące uwłaszczenia naukowców, odnoszą się do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych będących: wynalazkiem, wzorem użytkowym, wzorem przemysłowym lub topografią układu scalonego, wyhodowaną lub odkrytą i wprowadzoną odmiana rośliny, utworem lub informacją. Rozwiązania te umożliwią transfer technologii z uczelni do praktyki gospodarczej.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie suwalskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Do obszaru suwalskiej specjalnej strefy ekonomicznej włączone zostanie 32,8672 ha. Całkowita powierzchnia strefy wyniesie wówczas 375,6334 ha.

Zmiana granic strefy została pozytywnie oceniona przez terytorialne rady miast oraz zarządy województw: suwalskiego i warmińsko-mazurskiego.

W podstrefie Suwałki włączane działki (2,2415 ha, teren miasta Suwałki) przeznaczone są pod przemysł, usługi składowe i budownictwo bez funkcji mieszkalnej. Szacuje się, że na włączanych gruntach może powstać ok. 38 nowych miejsc pracy, przy nakładach wynoszących ok. 11,36 mln zł.

W podstrefie Ełk (22,9373 ha, teren miasta Ełk) - tereny włączane przeznaczone są dla przedsiębiorców stosujących innowacyjne technologie. Jest to strefa produkcyjna i produkcyjno-usługowa z przeznaczeniem na biura, przedsiębiorstwa produkcyjne i produkcyjno-usługowe.

Na terenie włączanym do strefy znajdują się budynki z przeznaczeniem na Centrum Logistyczno-Usługowe, Inkubator Przedsiębiorczości, Inkubator Technologiczny, Centrum Badawczo-Rozwojowe. Ocenia się, że na włączanych gruntach może powstać ok. 390 nowych miejsc pracy, przy nakładach ok. 116,29 mln zł.

W podstrefie Łomża (7,6884 ha, teren miasta Łomża) - włączane do strefy tereny składają się z dwóch kompleksów. Pierwszy, o powierzchni 2,4776 ha, przeznaczony jest pod zabudowę produkcyjno-techniczną i usługową. Teren zostanie wyposażony w infrastrukturę techniczną (kanalizacja, sieci wodociągowe, linia światłowodowa).

Projekt ten jest współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Jego całkowita wartość to 23,5 mln zł. Drugi kompleks obejmuje 5,2108 ha. Grunty te przeznaczone są pod zabudowę produkcyjno-usługową, biurowo-administracyjną i magazynową.

W podstrefie Łomża może powstać ok. 131 nowych miejsc pracy, przy nakładach ok. 38,98 mln zł.


Rada Ministrów wyraziła zgodę na zamianę warunków udzielenia wsparcia finansowego dla Capita (Polska) Sp. z o.o. z tytułu realizacji inwestycji Centrum Outsourcingu w Krakowie, wniosek przedłożył minister gospodarki.

Rząd wyraził zgodę na zmianę warunków udzielenia wsparcia finansowego dla Capita (Polska) sp. z o.o. Wsparcie finansowe dla tej firmy jest zgodne z "Programem wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020", który Rada Ministrów przyjęła w lipcu 2011 r.

Zgoda na udzielenie pomocy dla inwestycji Centrum Outsourcingu realizowanej przez Capita (Polska) Sp. z o.o. w Krakowie została wydana w lutym 2012 r., a w sierpniu 2013 r. podpisano umowę o udzielenie pomocy publicznej. Głównym zadaniem Centrum jest świadczenie usług biznesowych dla nowych klientów firmy - zarówno pozyskanych w Wielkiej Brytanii, jak i części kontynentalnej Europy. Ostateczne warunki wsparcia finansowego dla Capita (Polska) Sp. z o.o. zostały zaakceptowane przez rząd w maju 2013 r.

Zgodnie z umową przedsiębiorca zobowiązał się do utworzenia 450 miejsc pracy do 31 grudnia 2013 r. Ponadto zadeklarował nakłady inwestycyjne w wysokości 5.254.000 zł. Przewidziano, że wsparcie na utworzenie nowych miejsc wyniesie 2.084.000 zł.

W październiku 2013 r. przedsiębiorca zwrócił się z wnioskiem o wydłużenie terminu na utworzenie nowych miejsc pracy do 31 grudnia 2014 r. Pozostałe parametry harmonogramu, w tym wysokość nakładów inwestycyjnych, nie ulegają zmianie. Zatrudnianie nowych pracowników (450 nowych miejsc pracy, w tym 432 dla osób z wyższym wykształceniem) oraz przewidziane nakłady inwestycyjne zostanie zrealizowane do końca 2014 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)