CIR: Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
31.05.2011 15:51
31.05. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, a także o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA EURO 2012,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw,
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.
Rada Ministrów przerwała dyskusję nad założeniami do projektu ustawy o lobbingu.
Przyjęła natomiast założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
Przyjęto sprawozdanie z realizacji programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe".
Rada Ministrów zaakceptowała "Program 6-miesieczny polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r."
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, a także o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA EURO 2012, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Aby zapewnić bezpieczeństwo i porządek publiczny podczas Turnieju UEFA EURO 2012, a także zapobiegać popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz wzmocnić możliwości wykrywania i ścigania ich sprawców - Policja będzie mogła pobierać, uzyskiwać, gromadzić, przetwarzać, sprawdzać i wykorzystywać informacje, w tym dane osobowe.
Chodzi o dane o osobach mogących stwarzać (lub stwarzających) zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas turnieju. Chodzi też o dane uzyskane lub przetwarzane przez inne organy, służby i instytucje państwowe, a także dane uzyskane lub przetwarzane przez organy ścigania innych państw. Takie dane będą mogły być wykorzystywane bez wiedzy i zgody tych osób. Jednak będzie można je przetwarzać maksymalnie do końca października 2012 r.
Przewidziano także przepisy dotyczące tzw. police screening. Oznacza to, że Policja będzie mogła dokonywać sprawdzeń osób ubiegających się o akredytację UEFA, umożliwiającą wstęp do określonych stref. Akredytacja UFEA to indywidualne i niezbywalne prawo wstępu do jednej (lub więcej) stref (sektorów) na jednym lub więcej stadionach, na których będą rozgrywane mecze piłki nożnej w ramach Euro 2012 lub do innych obiektów użytkowanych przez UEFA (np. centrów prasowych). Proponowane sprawdzenie umożliwi ograniczenie dostępu do tych rejonów osobom, które w opinii Policji nie powinny mieć do nich dostępu.
Zaproponowano także przepisy, które umożliwią przedłużenie czasu służby funkcjonariuszy: Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu. Chodzi też o możliwość wypłacenia - w ramach przyznanego w rezerwie celowej limitu - rekompensaty funkcjonariuszom, których czas służby został przedłużony w związku z zapewnieniem bezpieczeństwa lub porządku publicznego (tj. ponad 48 godzin tygodniowo, z zachowaniem prawa do nieprzerwanego wypoczynku).
Zdecydowano, że każda osoba, która w miejscu publicznym posiada nóż, maczetę lub inny niebezpieczny przedmiot i wykazuje zamiar ich użycia w celu popełnienia przestępstwa będzie podlegać karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny. W przypadku popełnienia wykroczenia z użyciem tych przedmiotów zostanie orzeczony ich przepadek, nawet, jeśli nie były one własnością sprawcy. Propozycja ta jest odpowiedzią na tzw. ustawki (tragicznie kończące się spotkania pseudokibiców), ma też ograniczyć przypadki bezkarnego demonstrowania niebezpiecznych przedmiotów na ulicach czy osiedlach, co może powodować poczucie zagrożenia wśród innych osób.
Przewidziano przepis, że sąd może orzec zakaz wstępu na imprezę masową, jeśli przestępstwo zostało popełnione w związku z tą imprezą, a udział sprawcy w imprezach masowych zagraża dobrom chronionym prawem. Zakaz wstępu na imprezę masową ma obejmować wszelkie takie imprezy w Polsce oraz mecze piłki nożnej rozgrywane przez kadrę narodową lub polski klub sportowy poza naszym krajem.
Orzekając zakaz wstępu na imprezę masową, sąd może nakazać skazanemu - w czasie trwania niektórych imprez masowych objętych zakazem - przebywanie w określonym miejscu stałego pobytu w systemie dozoru elektronicznego. Jednocześnie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, sąd może orzec, że po upływie monitorowania elektronicznego, skazany będzie podlegał obowiązkowi stawiennictwa w jednostce Policji lub w innym wskazanym miejscu w czasie trwania niektórych imprez masowych objętych zakazem. Rozwiązanie to będzie stosowane wobec najbardziej agresywnych kibiców.
Kolejna regulacja zakłada, że osoby, które fałszywym alarmem lub nieprawdziwą informacją spowodują interwencję służb porządkowych będą zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. Taki sam wymiar będą miały kary za wandalizm, czyli np. niszczenie i uszkadzanie sieci telekomunikacyjnej oraz linii metra, kolejowej i tramwajowej.
Zaproponowano, aby wszystkie obiekty, na których prowadzone będą mecze piłki nożnej zostały wyposażone w kompatybilne elektroniczne systemy służące do: identyfikacji osób, sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu piłki nożnej, kontroli dostępu do określonych miejsc oraz weryfikacji informacji o zastosowanych zakazach (dotychczas obowiązek ten dotyczył wyłącznie rozgrywek Ekstraklasy).
Postanowiono, że wojewoda będzie mógł przerwać imprezę masową, jeśli dalszy jej przebieg może zagrozić życiu lub zdrowiu wielu osób (albo mieniu), a działania podejmowane przez jej organizatora nie gwarantują bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Założono, że przestępstwem będzie wdarcie się na teren imprezy masowej w trakcie jej trwania. Będzie za to groziła grzywna, kara ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku. W przepisach zapisano także, że kto w miejscu i czasie trwania masowej imprezy sportowej/meczu piłki nożnej działa tak, aby uniemożliwić rozpoznanie osoby - będzie zagrożony karą ograniczenia wolności albo grzywny.
Bardzo ważnym rozwiązaniem jest wprowadzenie tzw. rozprawy odmiejscowionej. Oznacza to, że ujętego sprawcy nie trzeba będzie doprowadzać do sądu, jeśli np. na stadionie będzie miał zagwarantowane uczestnictwo we wszystkich czynnościach sądowych (np. składanie wyjaśnień). Rozprawy odmiejscowione muszą być prowadzone z wykorzystaniem urządzeń gwarantujących przesyłanie na odległość obrazu i dźwięku do dyżurującego sędziego w budynku sądu. Takie rozwiązanie przyspieszy karanie za chuligańskie wybryki na stadionach.
W przepisach zawarto także regulację, że na imprezie masowej, z wyłączeniem imprezy masowej podwyższonego ryzyka, będzie można prowadzić sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych zawierających nie więcej niż 3,5 proc. alkoholu. Musi się to jednak odbywać wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych. Nie będzie można też sprzedawać napojów alkoholowych w twardych opakowaniach, w szczególności wykonanych ze szkła, metalu lub tworzyw sztucznych, które wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem mogą stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego. Jednocześnie postanowiono, że każda osoba, która wbrew przepisom ustawy będzie wnosić lub posiadać na imprezie masowej napoje alkoholowe będzie podlegać karze ograniczenia wolności lub grzywny nie niższej niż 2000 zł.
W proponowanych przepisach odstąpiono od wymogu dystrybucji biletów imiennych na mecze rozgrywane w ramach Turnieju EURO 2012. Większość kibiców Turniejów UEFA EURO to osoby nie stwarzające zagrożeń, zainteresowane uczestnictwem w sportowym święcie. Tym niemniej UEFA nadal będzie musiała zapewnić identyfikację kibiców uczestniczących w meczach EURO 2012, także w przypadku biletów przeznaczonych do tzw. pakietów korporacyjnych.
Ponadto wprowadzono zapisy, które umożliwią stosowanie zakazu wstępu na wszystkie imprezy masowe. Zmieniono zapisy dotyczące wydawania, przez organizatora imprezy masowej, zakazu klubowego.
Rozszerzono odpowiedzialność organizatora imprezy masowej o przepisy umożliwiające ukaranie organizatora za nienależyte zapewnienie bezpieczeństwa imprezy masowej między innymi w zakresie: ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia pod względem medycznym oraz odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi instalacjami i urządzeniami technicznymi.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska.
Proponowane zmiany mają zapewnić sprawne funkcjonowanie i efektywne finansowanie działalności parków narodowych.
Założono, że parki narodowe przekształcone zostaną w państwowe osoby prawne. Dzięki temu będą mogły osiągać przychody z różnych źródeł, zatrzymywać je i przeznaczać na ochronę przyrody oraz wartości kulturowych regionu. Parki narodowe będą mogły prowadzić działalność gospodarczą inną niż związaną bezpośrednio z ochroną przyrody, na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, jednak z ograniczeniami wynikającymi z przepisów o ochronie przyrody.
Zaproponowano wiele przepisów dotyczących dyrektora parku narodowego. Wskazano, że jest on "organem parku narodowego", określono zasady jego wyboru, wskazano ministra środowiska jako powołującego i odwołującego dyrektora, określono sposób jego powoływania, a także wymagania niezbędne do zajmowania tego stanowiska. Z dniem odwołania dyrektora, minister środowiska będzie mógł powierzyć pełnienie jego obowiązków zastępcy, do czasu powołania nowego szefa, ale nie dłużej niż na 6 miesięcy. Jest to szczególnie ważne, bo zniesiona zostaje kadencyjność tej funkcji. Nabór na stanowisko dyrektora parku będzie realizowany w trybie konkursu.
Zgodnie z nowymi przepisami, dyrektor parku kieruje jego działalnością i reprezentuje go na zewnątrz. Będzie on także realizował ustalenia planu ochrony lub zadań ochronnych. Ma wydawać zarządzenia dotyczące funkcjonowania parku, w tym określające sposoby korzystania z jego obszarów w celach naukowych, edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych, a także zarobkowych w zakresie służącym ochronie przyrody.
Park narodowy ma prowadzić samodzielną gospodarkę finansową, której podstawą będzie roczny plan finansowy. Przychodami parku narodowego będą m.in.: dotacje z budżetu państwa oraz dotacje i pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i funduszy wojewódzkich.
Jego przychody powiększą także wpływy ze sprzedaży produktów drzewnych i niedrzewnych, pozyskiwanych zgodnie z planem ochrony i zadaniami ochronnymi. Chodzi także o wpływy ze sprzedaży składników rzeczowych majątku ruchomego, a także z dzierżawy, najmu lub użytkowania nieruchomości. Przychodami parku będą mogły być także np. środki z Unii Europejskiej i pieniądze pochodzące ze źródeł zagranicznych (nie podlegające zwrotowi i nie unijne), a także dotacje z budżetów samorządu terytorialnego.
Zgodnie z nowymi przepisami, nadzór na działalnością parków będzie sprawował minister środowiska, co oznacza prawo kontrolowania ich funkcjonowania we wszystkich aspektach. Minister będzie także sporządzał roczne zbiorcze sprawozdania z działalności parków.
Założono, że nieruchomości Skarbu Państwa, leżące w granicach parku narodowego, zostaną oddane przez ministra skarbu w trwały zarząd Ministerstwu Środowiska. Ministerstwo, za zgodą ministra skarbu państwa, dokona ich użyczenia parkom na podstawie umowy (zawartej między ministrem środowiska a dyrektorem parku). Nieruchomości oddane w użyczenie parkom nie będą mogły być zbywane, ale nie będzie to dotyczyć niepotrzebnych im lokali. Projekt przewiduje także przypadki, w których oprócz nieruchomości użyczonych parkom, będą one właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości.
W odniesieniu do umów dotyczących rozporządzania nieruchomościami przez parki narodowe postanowiono, że generalnie wobec nich będą stosowane procedury przetargowe.
Zdecydowano, że parkowi narodowemu będzie przysługiwać prawo pierwokupu nieruchomości położonej w granicach parku narodowego na rzecz Skarbu Państwa.
W 2012 r. na funkcjonowanie parków narodowych zostanie przeznaczone ok. 85 mln zł z budżetu państwa. Szacuje się też, że parki uzyskają środki pochodzące z własnej działalności w wysokości ok. 53 mln zł, które przeznaczą na ochronę zasobów przyrodniczych i kulturowych.
Znowelizowane przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2012 r.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Projektowana nowelizacja ustawy wprowadza przepisy, na podstawie których możliwe będzie przekształcenie oddziału instytucji kredytowej (działającego na terenie Polski) w bank krajowy w formie spółki akcyjnej. Należy podkreślić, że formuła ww. przekształcenia polegać będzie w praktyce na utworzeniu przez instytucję kredytową banku krajowego, będącego spółką akcyjną, na bazie istniejącego oddziału tej instytucji. Takie przekształcenie nie będzie podlegać przepisom ustawy Kodeks spółek handlowych.
Skutkiem zaproponowanych rozwiązań będzie: utworzenie nowego banku krajowego i jednoczesne zamknięcie oddziału instytucji kredytowej, sukcesja uniwersalna praw i obowiązków instytucji kredytowej objętych działalnością oddziału, przejęcie nadzoru nad nowo powstałym bankiem przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) oraz objęcie depozytów zgromadzonych w oddziale przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG).
W projekcie nowelizacji ustawy zostaną dokładnie określone warunki i zasady tworzenia banku krajowego przez oddział instytucji kredytowej. Przekształcenie oddziału w bank krajowy o charakterze spółki akcyjnej będzie polegać na wniesieniu tytułem wkładu niepieniężnego wszystkich składników majątkowych oddziału przeznaczonych do prowadzenia działalności, o ile stanowią one przedsiębiorstwo (bankowe) lub jego zorganizowaną część. Chodzi o majątek trwały i środki finansowe oraz wynikające z działalności należności i zobowiązania, w tym depozyty.
Założyciel nowego banku (powstającego z przekształconego oddziału instytucji kredytowej) do wniosku o wydanie zezwolenia musi złożyć dodatkowe dokumenty. Chodzi o dokumenty rzetelnie ustalające wartość składników majątkowych wnoszonych aportem w poczet kapitału założycielskiego banku. Ponadto jeden z koniecznych dokumentów powinien zawierać poświadczenie instytucji kredytowej o zamiarze zaprzestania działalności po faktycznym przekształceniu oddziału w bank.
Podjęcie przez Komisję Nadzoru Finansowego decyzji zezwalającej na utworzenie banku musi być poprzedzone kontrolą nadzorczą w oddziale. Jej celem będzie sprawdzenie rzeczywistej i aktualnej kondycji finansowej oddziału oraz stopnia przygotowania do prowadzenia działalności operacyjnej. Zezwolenie KNF na utworzenie banku będzie ważne tylko rok.
Należy podkreślić, że na nowo utworzony bank przejdą zezwolenia, koncesje oraz ulgi przyznane dotąd instytucji kredytowej. Ponadto środki pieniężne przekazane przez instytucję kredytową na prowadzenie działalności oddziału nie będą zobowiązaniami banku.
Rozszerzona zostanie lista wyjątków od zasady powoływania dwóch członków zarządu, w tym prezesa, za zgodą KNF. Ponadto nowe przepisy pozwalają Komisji Nadzoru Finansowego zastosować wobec akcjonariusza banku sankcję polegającą na zakazie wykonywania prawa głosu z posiadanych akcji banku krajowego. Sankcja ta może być zastosowana w przypadku niedochowania przez założyciela banku zobowiązań dotyczących nowo tworzonego banku lub ostrożnego i stabilnego nim zarządzania.
Przygotowane przepisy mają szczególne znaczenie w przypadku oddziałów instytucji kredytowych, które posiadają m.in. znaczący udział w polskim rynku czy dysponują infrastrukturą umożliwiającą podjęcie samodzielnej działalności bankowej. Ponadto przekształcenie oddziału w bank krajowy oznacza zwiększenie jego roli i skali działalności nie tylko poprzez większy potencjał zaufania lokalnego rynku klientów, ale również poprzez stworzenie szans na rozwój poprzez dokapitalizowanie banku przez partnera strategicznego.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Zaproponowano zmiany w kilku obszarach objętych ustawą z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Zmiany te wynikają z doświadczeń zebranych w trakcie dotychczasowego procesu wdrażania i zarządzania PROW 2007-2013 oraz dostosowywania przepisów krajowych do zmieniających się regulacji unijnych.
Zgłoszone propozycje dotyczą działań wdrażanych w ramach tzw. podejścia Leader (chodzi o oddolne partnerskie podejście do rozwoju wsi) oraz instrumentów zapewniających skuteczne i prawidłowe zarządzanie PROW 2007-2013.
Nowe rozwiązania ustawowe zapewniają bardziej elastyczny podział środków w ramach PROW 2007-2013. Oznacza to, że na podstawie znowelizowanej ustawy minister rolnictwa będzie mógł w rozporządzeniu dokonać podziału środków programu na realizację tzw. nowych wyzwań, w tym również wsparcie dla inwestycji mających na celu przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń o charakterze siły wyższej. W efekcie te środki będą efektywniej wykorzystywane.
Zgodnie z przyjętymi zmianami w PROW 2007-2013, w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej", realizowane będą projekty dotyczące odnawialnych źródeł energii oraz infrastruktury dla szerokopasmowego internetu na obszarach wiejskich. W ramach tego działania wykonywane będą także inwestycje dotyczące budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowisk. Aktualnie na jego podstawie możliwa jest realizacja projektów z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami lub energii odnawialnej.
Kolejna zmiana dotyczy działania "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi". Zmiana ta umożliwi realizację projektów dotyczących gospodarki wodnej, szczególnie z zakresu retencji wodnej. Modyfikacja działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" zapewni przekazanie środków na produkcję mleka.
Zaproponowano także zmiany w działaniu "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" Dzięki nim samorząd województwa będzie dokonywał wyboru lokalnych grup działania (LGD) do realizacji lokalnych strategii rozwoju (LSR), a także monitorował i oceniał ich realizację. Samorząd województwa będzie mógł kontrolować, czy realizacja strategii przebiega zgodnie z przepisami i procedurami w niej określonymi.
Zgodnie z nowymi przepisami, minister rolnictwa będzie mógł także określić w rozporządzeniu inne niż wymienione w przepisach unijnych kategorie siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności. Chodzi o sytuacje, w których nie będzie wymagany zwrot pomocy lub pomocy technicznej udzielanej w ramach PROW 2007-2013. Oznacza to bardziej elastyczne podejście do "siły wyższej", a w efekcie szybsze dostosowywanie się do zmiennych warunków klimatycznych (np. powodzie, susze, nawałnice).
Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Nowe przepisy mają umożliwić większej liczbie rolników zwolnienie z opłat na rzecz hodowców w związku z korzystaniem przez nich z instytucji odstępstwa rolnego.
Odstępstwo rolne jest przywilejem, który pozwala rolnikowi na wysianie nasion odmiany prawnie chronionej (zebranych we własnym gospodarstwie) za odpowiednią opłatą na rzecz hodowcy. W nowych przepisach poszerzono katalog gatunków roślin uprawnych podlegających odstępstwu rolnemu. Obejmie ono: pszenicę zwyczajną, żyto, jęczmień, pszenżyto, owies, kukurydzę, rzepak, łubin żółty i wąskolistny, lucernę siewną, groch siewny, bobik, wykę siewną, pszenicę twardą, rzepik, len zwyczajny (oleisty), a także ziemniaka.
W projekcie nowelizacji zaproponowano nowe zasady korzystania z odstępstwa rolnego - bez ponoszenia opłat na rzecz hodowcy. Oznacza to, że posiadacze gruntów rolnych o powierzchni do 10 ha - będą korzystać z odstępstwa rolnego w przypadku wszystkich ww. roślin uprawnych. Posiadający areały od 10 do 25 ha - będą mogli skorzystać z odstępstwa rolnego, jeśli we własnym gospodarstwie będą uprawić jedną albo kilka z ww. roślin - z wyjątkiem ziemniaka.
Posiadacze gruntów rolnych powyżej 25 ha będą zobowiązani do wnoszenia opłat na rzecz hodowcy w przypadku użycia do siewu nasion odmian prawnie chronionych, zebranych we własnym gospodarstwie.
Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 lipca 2011 r.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
W projekcie nowelizacji ustawy uwzględniono przepisy dyrektywy 2003/41/WE, szczególnie dotyczące transgranicznego sponsorowania pracowniczych programów emerytalnych. Uregulowano warunki zarządzania składkami wnoszonymi do pracowniczych funduszy emerytalnych przez pracodawców mających siedzibę w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, w którym świadczenie z pracowniczego programu emerytalnego jest gwarantowane przez pracodawcę. Projektowane przepisy obejmą pracodawców i pracownicze fundusze emerytalne oraz zarządzające nimi towarzystwa emerytalne.
Zgodnie z ustawą, pracownicze fundusze emerytalne będą mogły przyjmować składki opłacane przez zagranicznych pracodawców będących założycielami lub akcjonariuszami pracowniczych towarzystw emerytalnych, które pracują w oparciu o system zdefiniowanego, określonego świadczenia lub w oparciu o system hybrydowy (tj. kapitałowy z elementem ubezpieczeniowym). Składki te będą przekazywane w całości lub w części na pokrycie ryzyk biometrycznych lub gwarancji na podstawie umowy z zakładem ubezpieczeń na życie. Aktywa związane z wykonywaniem umowy z zakładem ubezpieczeń na życie nie będą przedmiotem egzekucji skierowanej przeciwko zakładowi ubezpieczeń, nie będą również objęte postępowaniem układowym ani nie wejdą w skład masy upadłościowej zakładu.
Biometryczne rodzaje ryzyka są to ryzyka związane ze śmiercią, niepełnosprawnością lub długowiecznością. Zgodnie z projektem ustawy, pracodawcą zagranicznym będzie podmiot (niezależnie od jego formy prawnej), który ma siedzibę w jednym z państw członkowskich UE, w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub na terytorium Konfederacji Szwajcarskiej.
Zaproponowano zmianę przepisów określających statut pracowniczego funduszu. Chodzi m.in. o terminy oraz formę wypłaty środków zgromadzonych na rachunkach członków, zasady prowadzenia działalności lokacyjnej, zasady przyjmowania składek pracowników zagranicznych.
Dodane zostały przepisy, które rozszerzają zakres wniosku o zmianę rejestru poprzez zamieszczenie informacji dotyczącej państw członkowskich, z których będą przekazywane środki do pracowniczych funduszy emerytalnych.
Ponadto w projektowanej nowelizacji ustawy zamieszczono przepisy określające, że:
Pracowniczy fundusz może wybrać zakład ubezpieczeń na życie, do którego będzie przekazywać składki (w całości lub w części) pracowników zagranicznych na pokrycie ryzyk o charakterze biometrycznym lub gwarancji wyników inwestycyjnych oraz poziomu świadczeń, zakład ubezpieczeniowy nie będzie zatrudniać ani posiadać we władzach statutowych osób, które są m.in.: członkami zarządu, rady nadzorczej lub pracownikami towarzystwa zarządzającego funduszem, którego aktywa przechowuje, zakład ubezpieczeń na życie musi zapewnić dostateczną kwotę pasywów odpowiadającą zobowiązaniom finansowym, wynikającym z umowy z pracowniczym programem emerytalnym. Musi też posiadać dostateczne rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe odpowiadające pełnemu zakresowi programu emerytalnego.
W projekcie nowelizacji ustawy zawarto przepisy określające szczegółowo warunki umowy z zakładem ubezpieczeń oraz wskazano przyczyny zerwania tej umowy. Dodano również przepisy, w których określono sytuacje, kiedy organ nadzoru może nakazać funduszowi zmianę zakładu ubezpieczeń na życie, np. w przypadku, gdy pogarszająca się sytuacja zagraża realizacji zobowiązań finansowych wynikających z umowy.
Chodzi o zakaz wykonywania działalności przez zakład ubezpieczeń, ogłoszenie jego upadłości czy likwidację. Takie regulacje zapewnią możliwość nieprzerwanego wykonywania obowiązków wynikających z umowy i będą bezpieczne dla uczestników programów pracowniczych.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, przedłożone przez ministra gospodarki.
W założeniach zaproponowano rozwiązania, które usuwają rozbieżności istniejące między przepisami ustawy a regulacjami unijnymi, wdrażają nowe postanowienia wspólnotowych aktów prawnych i zapewniają skuteczne ich funkcjonowanie, a także doskonalą krajowe rozwiązania dotyczące kontroli obrotu z zagranicą towarami o znaczeniu strategicznym (uzbrojenie i towary podwójnego zastosowania).
Pierwsza grupa proponowanych zmian dotyczy dostosowania ustawy do rozporządzenia Rady UE nr 428/2009 regulującego zasady obrotu produktami podwójnego zastosowania (chodzi o towary mające zastosowanie zarówno do celów wojskowych, jak i cywilnych). Dostosowano także terminologię ustawy do rozporządzenia, w tym pojęcie "eksport" zastąpiono terminem "wywóz".
Ponadto wprowadzono przepisy umożliwiające wydawanie zezwoleń na transfery wewnątrzunijne produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku IV rozporządzenia. Wskazano także właściwe organy do realizacji zadań określonych w rozporządzeniu.
Kolejna grupa zmian ma na celu dostosowanie ustawy do dyrektywy 2009/43/WE. Jej celem jest uproszczenie obrotu uzbrojeniem między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Do ustawy wprowadzono pojęcie transfer wewnątrzunijny, który będzie dotyczył także uzbrojenia.
Po zmianach możliwe będzie wydawanie zezwoleń generalnych i globalnych na obrót uzbrojeniem z krajami członkowskimi UE. Wprowadzono też przepisy, które będą podstawą do wydawania świadectwa wiarygodnego odbiorcy uzbrojenia, mającego siedzibę w Polsce. Takie świadectwo uprawniać będzie do korzystania z zezwoleń generalnych na transfer wewnątrzunijny uzbrojenia. Wskazano także właściwe organy do realizacji powyższych ustaleń.
Trzecią grupę przepisów stanowią regulacje implementujące ustalenia zawarte we Wspólnym Stanowisku Rady 2008/944/WPZiB. W efekcie do ustawy wprowadzono przepisy pozwalające na stosowanie określonych w tym dokumencie kryteriów, które państwa członkowskie są zobowiązane uwzględniać przy wydawaniu decyzji w sprawie zezwoleń na wywóz uzbrojenia.
Ostatnią grupę przepisów stanowią regulacje usprawniające funkcjonowanie krajowego systemu kontroli obrotu z zagranicą towarami strategicznymi. W ramach tych zmian wprowadzono wiele uproszczeń postępowania dotyczącego wydawania zezwoleń na obrót towarami strategicznymi z zagranicą, a także przepisów zmniejszających obciążenia administracyjne nałożone na wnioskujących o takie zezwolenia.
Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe", przedłożone przez ministra obrony narodowej.
Zgodnie z Programem, armia polska do końca 2008 r. miała być wyposażona w 48 nowych samolotów wielozadaniowych, zestaw logistyczny oraz lotnicze środki bojowe. W kosztach przeznaczonych na Program uwzględnione były również koszty obejmujące m.in.: szkolenie personelu, przygotowanie infrastruktury lotniskowej i systemów ubezpieczenia lotów.
Zgodnie z Programem, do końca 2008 r. zrealizowano dostawy 48 samolotów. Przeprowadzono szkolenia personelu technicznego w USA oraz dodatkowe szkolenia uzupełniające. Wykonano również szkolenia personelu lotniczego. Przeszkolono łącznie 176 osób.
Do Programu wprowadzono szkolenia uzupełniające na samolocie przejściowym T-38C oraz zwiększono liczbę pilotów, którzy odbywali szkolenia w USA. Obecny stan przeszkolenia pilotów przekracza pierwotne założenia kontraktu. Pod koniec 2010 r. szkoleniem lotniczym zostało objętych 65 pilotów. Na samolotach F-16 w Polsce szkoliło się 51 pilotów, na samolocie T-38C w USA - 14 pilotów. Szkolenie pilotów w Polsce wspierane jest przez amerykańskich instruktorów.
Na koniec 2011 r. szkoleniem objętych będzie 74 pilotów, w tym 59 w Polsce. Ocenia się, że pod koniec 2012 r. przeszkolenie odbędzie 88 pilotów (z czego 72 w kraju).
Środki finansowe obejmujące koszty napraw zespołów samolotów wielozadaniowych wykorzystano zaledwie w 20 proc., co świadczy o jakości i sprawności dostarczanego sprzętu.
Zadania związane z przygotowaniem infrastruktury baz lotniczych mają zostać zakończone w 2012 r.
Z ogólnej kwoty kontraktu - 3.532,4 mln USD zrealizowano dostawy i usługi o wartości 3.253,4 mld USD. Do wykorzystania w ramach kontraktu pozostało ok. 279 mln USD. Na wydatki towarzyszące Programowi wydatkowano: 1.714 mln zł (podatek VAT) i 8,3 mln zł (świadczenia osobowe: stypendia przejazdy, diety).
Na inwestycje przygotowujące infrastrukturę baz F-16 wydano 1.198,9 mln zł. Ponadto do zakończenia realizacji Programu zaplanowano wydatki: 8,3 mln zł na inwestycje oraz 393,1 mln zł na inwestycje uzupełniające dla samolotów wielozadaniowych F-16.
Rada Ministrów przyjęła "Program 6-miesieczny polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.", przedłożony przez pełnomocnika rządu ds. przygotowania organów administracji rządowej i sprawowania przez RP przewodnictwa w Radzie UE.
Głównym zadaniem polskiej Prezydencji będzie wprowadzenie Unii Europejskiej na tory szybszego wzrostu gospodarczego i wzmocnienie siły politycznej wspólnoty. Aby ten cel zrealizować, polska prezydencja chce skupić się na trzech podstawowych priorytetach: "Integracji europejskiej jako źródle wzrostu"; "Bezpiecznej Europie" i "Europie korzystającej na otwartości".
Integracja europejska jako źródło wzrostu
Polska prezydencja będzie działać na rzecz wzmocnienia wzrostu gospodarczego przez rozwój rynku wewnętrznego (w tym elektronicznego) i wykorzystanie budżetu unijnego do budowy konkurencyjnej Europy.
Unia wyciągnęła wnioski z kryzysu: powstają nowe zasady zarządzania gospodarczego oraz nowe narzędzia, takie jak Europejski Mechanizm Stabilizacji, mające zapobiegać ewentualnym kolejnym nawrotom kryzysu. Polski rząd wychodzi jednak z założenia, że Unia Europejska musi teraz przejść do kolejnego etapu: czas na wypracowanie nowego modelu wzrostu gospodarczego, dzięki któremu także w kolejnych dziesięcioleciach Unia będzie potrafiła zapewnić sobie odpowiedni poziom rozwoju gospodarczego, gwarantujący dobrobyt mieszkańców Unii. Jeśli Europa chce być konkurencyjna w skali globalnej, nie może się skupiać tylko na naprawie finansów publicznych i ograniczaniu deficytu budżetowego. Konieczne są dodatkowe działania.
Polski rząd stoi na stanowisku, że jednym z narzędzi zapewniających trwały wzrost gospodarczy w skali całej Europy powinien być nowy, wieloletni budżet Unii (na lata po 2013 r.). To właśnie w trakcie polskiej Prezydencji rozpocznie się formalna dyskusja nad Wieloletnimi Ramami Finansowymi. Polska prezydencja uważa, że nowy budżet unijny ma być narzędziem inwestycyjnym, służącym do realizacji strategii "Europa 2020".
Polska prezydencja, chce aby nowy budżet potwierdził, że zwiększenie współpracy w ramach Unii jest właściwą odpowiedzią na kryzys gospodarczy i że Polityka Spójności powinna pozostać główną polityką Unii. Z tej polityki korzystają wszystkie państwa członkowskie UE. Istotna będzie także reforma Wspólnej Polityki Rolnej, która zapewni modernizację europejskiego rolnictwa i jego większą konkurencyjność.
Celem polskiej prezydencji będzie także dokończenie budowy jednolitego rynku wewnętrznego, tak aby można było w pełni wykorzystać jego potencjał.
Szczególny nacisk zostanie położony na rozwój usług elektronicznych. Oznacza to podjęcie działań na rzecz zniesienia barier, uniemożliwiających przeprowadzanie transakcji transgranicznych on line oraz kontynuowanie prac nad obniżaniem cen za roaming. Ocenia się, że 60 proc. transakcji on-line nie dochodzi w Europie do skutku ze względu na bariery prawne. Dlatego w ramach prezydencji zostaną podjęte prace w celu stworzenia 28 systemu prawnego, który ułatwiłby zawieranie umów sprzedaży na rynku wewnętrznym, w tym uprościł potencjalne transakcje internetowe dla 500 mln obywateli. Nowy system funkcjonowałby obok 27 obecnych.
W ramach reformy rynku wewnętrznego, polska prezydencja chce zająć się także poprawą sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw, w tym zwłaszcza kwestią ich dostępu do kapitału. Małe i średnie firmy są kluczowe dla wzrostu gospodarczego Europy, gdyż tworzą ok. 60 proc. PKB oraz generują prawie 70 proc. miejsc pracy.
Dlatego polska Prezydencja będzie wspierać inicjatywy Komisji Europejskiej w zakresie ułatwiania dostępu do rynków kapitałowych oraz funduszy wysokiego ryzyka, a także wsparcia MŚP na rynkach krajów trzecich. Prezydencja będzie także dążyć do finalizacji prac nad stworzeniem systemu patentowego, taniego i łatwo dostępnego dla europejskich przedsiębiorców. Brak europejskiego patentu jest zbyt kosztowny dla przedsiębiorców, dlatego należy tą sprawę szybko zakończyć.
Polska będzie wspierać przygotowany przez Komisję Europejską pakiet zmian w unijnych dyrektywach rynkowych - "Single Market Act". Nasz kraj zorganizuje również ważne wydarzenie wspierające rozwój rynku wewnętrznego - Forum Rynku Wewnętrznego (Single Market Forum - SIMFO).
Bezpieczna Europa - żywność, energia, obronność
"Bezpieczna Europa" oznacza wzmocnienie bezpieczeństwa w wielu różnych dziedzinach. Po pierwsze, Europa musi zwiększyć swoje bezpieczeństwo makroekonomiczne. Wzmocnienie zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej będzie podstawowym zadaniem polskiej prezydencji w obszarze gospodarczym i finansowym. Prezydencja będzie wspierać działania i propozycje służące poprawie regulacji i nadzoru nad rynkami finansowymi, jak również opracowaniu zasad zarządzania kryzysowego (chodzi o zabezpieczenie rynków finansowych przed negatywnymi skutkami kryzysów i utrzymanie ich stabilności).
Kolejnym krokiem do zwiększenia "Bezpiecznej Europy" jest - zdaniem polskiego rządu - stworzenie zrębów zewnętrznej polityki energetycznej Unii Europejskiej. Polska uważa, że potrzebne wypracowanie rozwiązań, które taką politykę wzmocnią. Polski rząd jest przekonany, że pozycja Unii wobec głównych producentów, konsumentów i państw tranzytowych surowców energetycznych może być zdecydowanie silniejsza, jeśli podjęte zostaną aktywne działania pozwalające na sprawniejsze funkcjonowanie UE w międzynarodowym środowisku energetycznym, co przełoży się na znaczne oszczędności i lepsze warunki do rozwoju gospodarczego.
Rząd uważa też, że innym sposobem na zwiększenie bezpieczeństwa Europy jest reforma Wspólnej Polityki Rolnej, efektywnie wykorzystującej środki unijne. Wzmocniona WPR powinna utrzymywać orientację na rynek, uwzględniać dobra publiczne, w tym bezpieczeństwo żywnościowe oraz wielofunkcyjny rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich. Istotnym elementem w ramach reformy Wspólnej Polityki Rolnej będą zwłaszcza rozstrzygnięcia dotyczące dopłat bezpośrednich i wsparcia rozwoju obszarów wiejskich.
"Bezpieczna Europa" oznacza także bezpieczeństwo jej granic. W trakcie naszej prezydencji będziemy dążyć też do zakończenia prac nad zmianą rozporządzenia o Fronteksie (Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Granicach Zewnętrznych Państw Członkowskich Unii Europejskiej). Chodzi o to, aby Fronteks efektywniej wspierał państwa członkowskie w sytuacjach kryzysowych, np. takich, jakich doświadczamy w związku z wydarzeniami w Afryce Płn. i na Bliskim Wschodzie.
Istotnym elementem polskiego przewodnictwa w Radzie UE będzie też wzmocnienie zdolności wojskowych i cywilnych UE. Prezydencja będzie wspierać działania na rzecz utrwalania bezpośredniego dialogu Unii Europejskiej z NATO.
Europa korzystająca na otwartości
Polska w trakcie prezydencji będzie wspierać unijną politykę zagraniczną i bezpieczeństwa, która ma służyć wzmocnieniu pozycji UE na arenie międzynarodowej.
Nasz kraj będzie działał na rzecz poszerzania strefy wartości i regulacji europejskich m.in. przez dalsze rozszerzanie Unii i rozwój współpracy z państwami sąsiedzkimi. Przez budowę stref wolnego handlu z państwami Partnerstwa Wschodniego, dojdzie do powiększenia strefy objętej zasadami i regulacjami unijnymi. Z kolei kontynuowanie procesu rozszerzenia UE sprawi, że rynek wewnętrzny powiększy się o miliony kolejnych konsumentów.
W świetle ostatnich wydarzeń w Tunezji, Egipcie, Libii, a także w innych krajach Południowego Sąsiedztwa, polska Prezydencja będzie zabiegać o współpracę opartą na partnerstwie, koncentrującą się na wspieraniu demokratycznej transformacji, budowie nowoczesnych struktur państwowych (bazujących na reformach konstytucyjnych) oraz na wzmocnieniu sektora sądownictwa i walce z korupcją.
W dziedzinie budowy społeczeństwa obywatelskiego istotne będzie wsparcie UE w ramach ochrony podstawowych wolności oraz wzmocnienia mechanizmów zapobiegania prześladowaniom mniejszości, w tym chrześcijan. Równoległym obszarem wsparcia będzie pobudzanie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz tworzenie nowych miejsc pracy, a także pogłębianie relacji handlowych i ułatwianie ruchu osobowego dla określonych grup społecznych.
Rolę polskiej prezydencji będzie jednak także dbanie o to, by Europa nie straciła z oczu swoich wschodnich sąsiadów. Polska prezydencja chce, by w ramach Partnerstwa Wschodniego postępował proces zawierania umów stowarzyszeniowych i tworzenia stref wolnego handlu (chodzi m.in. o finalizację lub znaczący postęp w negocjacjach z Ukrainą i Mołdową). Polska prezydencja będzie też dążyć do postępu w negocjacjach o liberalizacji wizowej. Mamy nadzieję, że kluczowe decyzje polityczne w tym kierunku zapadną na wrześniowym Szczycie Partnerstwa Wschodniego z udziałem szefów państw oraz rządów wszystkich państw członkowskich i partnerskich. W przypadku Białorusi celem Unii jest zachęcenie tego państwa do współpracy z Zachodem, jednak pod warunkiem respektowania przez ten kraj podstawowych zasad demokracji i praw człowieka.
Polska chce w ramach prezydencji osiągnąć także postęp w realizacji idei rozszerzenia. Dlatego istotnym celem polskiego przewodnictwa w Radzie UE będzie finalizacja negocjacji akcesyjnych z Chorwacją i podpisanie z nią Traktatu Akcesyjnego. Będziemy też wykorzystywać wszystkie okoliczności sprzyjające kontynuowaniu negocjacji akcesyjnych z Turcją. Zadbamy o znaczny postęp w negocjacjach akcesyjnych Islandii, będziemy wspierać europejskie aspiracje państw Bałkanów Zachodnich.
Rząd ma też nadzieję, że w trakcie polskiej prezydencji uda się ustanowić nowe ramy współpracy między UE a Rosją. Chodzi o wspieranie działań służących podpisaniu nowego porozumienia z Rosją oraz rozwijanie unijno-rosyjskiego Partnerstwa na rzecz Modernizacji.
W dziedzinie wspólnej polityki handlowej najistotniejszą sprawą dla naszej prezydencji będzie kontynuacja obecnej rundy wielostronnych negocjacji handlowych w ramach Światowej Organizacji Handlu (tzw. Rundy Doha). Obok kolejnych kroków na rzecz liberalizacji handlu (likwidacja barier celnych) dyskutowane są tam kwestie dotyczące m.in. subsydiowania rolnictwa, prawa patentowego, regulacji antydupingowch oraz ochrony własności intelektualnej.
Przyjęty przez Radę Ministrów dokument to finalna wersja programu polskiej prezydencji. Wciąż jednak będą możliwe jego zmiany: będą one wprowadzane w zależności od rozwoju sytuacji w Unii, osiągnięć prezydencji węgierskiej i konkluzji czerwcowej Rady Europejskiej (23-24 czerwca).
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ wni/