Trwa ładowanie...
dsh0hx8

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

dsh0hx8
dsh0hx8

22.03. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad przyjęto projekt ustawy zmieniającej ustawę o żegludze śródlądowej oraz ustawę o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej.

Rada Ministrów wydała rozporządzenia:

- w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej;

dsh0hx8

- w sprawie obliczania maksymalnej stawki opłaty elektronicznej;

- w sprawie warunków powierzania spółce celowej, utworzonej przez Skarb Państwa, zarządzania obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku realizacji przedsięwzięć Euro 2012;

- w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2011-2016.

Podjęto uchwały w sprawie:

- "Narodowego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na lata 2011-2015",

dsh0hx8

- częściowego podziału rezerwy celowej na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej oraz środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) w roku 2011.

Rada Ministrów zatwierdziła plan pracy Komitetu do spraw Europejskich na 2011 r.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o żegludze śródlądowej oraz ustawę o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej, przedłożony przez ministra infrastruktury.

dsh0hx8

Najważniejsza zmiana polega na umiejscowieniu Centrum RIS w strukturze Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Wpłynie to na zmniejszenie kosztów funkcjonowania Centrum, jako samodzielnej jednostki budżetowej.

Zakłada się, że Centrum RIS powstanie na początku 2013 r. i zajmie się zbieraniem, przetwarzaniem oraz wymianą informacji służących bezpieczeństwu żeglugi na 100 km Dolnej Odry. Ten odcinek Odry ma być objęty systemem informatycznym służącym bezpieczeństwu żeglugi RIS (River Information System).

Nowe rozwiązania powinny wejść w życie po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej, przedłożone przez ministra infrastruktury.

dsh0hx8

Biorąc pod uwagę potrzebę utrzymania i ochrony dróg istotnych dla rozwoju sieci drogowej oraz klasę drogi, w załącznikach do rozporządzenia wskazano:

- drogi krajowe lub ich odcinki klasy "A" (autostrady) i "S" (drogi ekspresowe), na których pobierana będzie opłata elektroniczna - nr 1;

- drogi krajowe lub ich odcinki klasy GP (drogi główne ruchu przyspieszonego) i "G" (drogi główne), na których pobierana będzie opłata elektroniczna - nr 2;

dsh0hx8

- wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy "A" (autostrady) i "S" (drogi ekspresowe) lub ich odcinków, na których pobierana będzie opłata elektroniczna - nr 3;

- wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP (drogi główne ruchu przyspieszonego) i "G" (drogi główne) lub ich odcinków, na których pobierana będzie opłata elektroniczna - nr 4.

1 lipca br. opłata elektroniczna zastąpi obecnie funkcjonującą - ryczałtową opłatę za przejazd po drogach krajowych (tzw. system winietowy). Docelowo opłatą elektroniczną zostaną objęte wszystkie odcinki autostrad (zarządzanych przez GDDKiA), dróg ekspresowych oraz wybrane odcinki dróg krajowych. Uruchomienie systemu opłaty elektronicznej oznacza, że korzystanie z infrastruktury drogowej będzie odbywać się na zasadach: "użytkownik płaci" oraz "zanieczyszczający płaci" (stawki będą zróżnicowane ze względu na emisję spalin).

dsh0hx8

W początkowym okresie, tj. od 1 lipca 2011 r. opłata elektroniczna ma być pobierana na ok. 579 km autostrad, ok. 554 km dróg ekspresowych i ok. 432 km dróg krajowych, co stanowi łącznie 1565 km dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwsza rozbudowa systemu możliwa będzie w styczniu 2012 r. Wtedy ok. 150 km autostrad i dróg ekspresowych można będzie włączyć do systemu opłaty elektronicznej. Druga rozbudowa systemu planowana jest na początek 2013 r. Można by wtedy opłatami elektronicznymi objąć kolejne 970 km autostrad i dróg ekspresowych oraz wybrane drogi krajowe (chodzi o drogi, które nie będą przebudowywane w celu uzyskania parametrów klasy "A" lub "S"). Trzecia rozbudowa - to ewentualnie styczeń 2014 r. Wtedy opłaty byłyby pobierane na dalszych 200 km dróg ekspresowych. Założono, że w 2014 r. system opłaty elektronicznej obejmie ok. 2880 km autostrad, dróg ekspresowych oraz wybranych dróg krajowych.

Zgodnie z rozporządzeniem, stawki opłaty elektronicznej różnicowane będą ze względu na kategorie pojazdów (chodzi o pojazdy samochodowe o masie powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton; pojazdy samochodowe o masie co najmniej 12 ton; autobusy niezależnie od ich masy), a także klasy emisji spalin. Wysokość stawek będzie kształtować się od 0,20 do 0,53 zł/km dla autostrad i dróg ekspresowych oraz od 0,16 do 0,42 zł/km dla pozostałych dróg krajowych.

Szacuje się, że od lipca 2011 r. do czerwca 2018 r. wpływy z opłaty wyniosą 14,2 mld zł i stanowić będą przychód Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe.

Rozporządzenie przygotowano w związku z koniecznością wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy unijnej. Wchodzi ono w życie 1 lipca 2011 r.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie obliczania maksymalnej stawki opłaty elektronicznej, przedłożone przez ministra infrastruktury.

W rozporządzeniu przedstawiono szczegółową metodę obliczania maksymalnej stawki opłaty elektronicznej za przejazd jednego kilometra drogą krajową (lub na jej odcinku). Opłata ta będzie obliczana odrębnie dla klasy technicznej drogi krajowej: "A" (autostrady) i "S" (drogi ekspresowe) oraz GP (drogi główne ruchu przyspieszonego) i "G" (drogi główne). Rozporządzenie przygotowano w związku z koniecznością wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy unijnej.

Ustalenie maksymalnej stawki opłaty elektronicznej odrębnie dla wskazanych klas technicznych jest celowe ze względu na zróżnicowanie kosztów związanych z budową i utrzymaniem określonej drogi krajowej. Nie powinna zatem wystąpić sytuacja, w której stawka opłaty maksymalnej będzie jednakowa dla wszystkich dróg krajowych. Zgodnie z rozporządzeniem, wysokość maksymalnej stawki opłaty elektronicznej będzie obliczana na podstawie kosztów: budowy drogi krajowej, finansowych, utrzymania i remontów, ochrony oraz zarządzania, a także poboru opłaty elektronicznej.

Stawka wyliczona na podstawie tego rozporządzenia stanowi maksymalny pułap przy ustalaniu stawek stosowanych za przejazd. Stawki maksymalne wynoszą: dla sieci autostrad i dróg ekspresowych - 1,28 zł za 1 km i dla pozostałej sieci dróg krajowych - 0,55 zł za 1 km. Wzór na obliczenie stawki maksymalnej uwzględnia wszystkie koszty związane z budową i eksploatacją sieci dróg objętej opłatami.

Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie warunków powierzania spółce celowej, utworzonej przez Skarb Państwa, zarządzania obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku realizacji przedsięwzięć Euro 2012, przedłożone przez ministra sportu i turystyki.

Na podstawie tego rozporządzenia spółce Narodowe Centrum Sportu Sp. z o.o. zostanie powierzone zarządzanie Stadionem Narodowym w Warszawie.

Przepisy umożliwiają bowiem powierzenie spółce celowej, utworzonej przez Skarb Państwa, zarządzania obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku realizacji przedsięwzięć Euro 2012 na podstawie pisemnej umowy zawartej na czas oznaczony.

Warunkiem podstawowym powierzenia spółce celowej takiego zarządzania, jest wykonywanie przez nią zadań publicznych związanych z funkcją społeczną obiektów budowlanych, powstałych w wyniku realizacji projektów na Euro 2012, rozwojem kultury i kultury fizycznej, w sposób zapewniający większą dostępność społeczeństwa do obiektów sportowych. Spółka celowa musi spełnić jeszcze jeden ważny warunek - musi dysponować osobami posiadającymi uprawnienia zarządcy nieruchomości. Zarządzanie nieruchomością polegać będzie bowiem na zapewnieniu m.in.: właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej i eksploatacji nieruchomości, bieżącego administrowania, a także utrzymania jej w dobrym stanie, zgodnym z przeznaczeniem.

Umowa, na podstawie której spółka celowa zarządzać będzie obiektami budowlanymi, niezależnie od rodzaju, powinna zawierać przepisy zabezpieczające interesy Skarbu Państwa. Chodzi o zapisy dotyczące m.in. powierzonego mienia, świadczenia usług związanych z realizacją zadań publicznych, takich jak: rozwój kultury fizycznej i nadzór nad działalnością spółki celowej. Kwestie te muszą zostać uregulowane w umowie. Będzie w niej także określony szczegółowy zakres zarządzania obiektami budowlanymi, co powinno jeszcze bardziej zabezpieczyć interesy Skarbu Państwa.

Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2011-2016, przedłożone przez ministra zdrowia.

Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii będzie realizowany w latach 2011-2016. Jego podstawowym zadaniem będzie ograniczenie używania narkotyków i skuteczniejsze rozwiązywanie problemów społecznych i zdrowotnych z tym związanych. Program zawiera działania służące zwalczaniu również nowych narkotyków, a także środków zastępczych (tzw. dopalaczy) i przewiduję ocenę ich skuteczności. Poprzedni program był wyznaczony na lata 2006-2010.

Nowy program będzie realizowany w następujących obszarach:

Profilaktyka

Podstawowym celem będzie zmniejszenie popytu na narkotyki. Wprawdzie wyniki badań wskazują na stabilizację, a nawet spadek używania narkotyków przez młodzież, to jednak nadal znaczna jej część podejmuje inicjację narkotykową. Z badań wynika, że po dopalacze sięga ok. 3,5 proc. młodzieży ponadgminazjalnej (Młodzież, CBOS 2008). Dlatego ważne będzie utrzymanie trendu spadkowego używania substancji psychoaktywnych przez młodzież i podniesienie jakości działań profilaktycznych.

Leczenie, rehabilitacja, ograniczenie szkód zdrowotnych i reintegracja społeczna

Chodzi przede wszystkim o poprawę jakości życia osób szkodliwie używających narkotyków i uzależnionych. Do tego konieczna będzie profesjonalizacja programów leczenia, zwiększenie dostępności do leczenia, rozwój programów redukcji szkód, zmniejszenie bezdomności i bezrobocia wśród osób szkodliwie używających narkotyki i uzależnionych. Do tych działań włączone zostały również samorządy terytorialne. W Polsce liczba osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych waha się między 100-125 tys., w tym uzależnionych od opiatów - od 25 do 29 tys.

Ograniczenie podaży

Podstawowym celem będzie ograniczenie produkcji, obrotu i dostępności środków odurzających i substancji psychotropowych. Chodzi o to, że Polska jest jednym z głównych producentów amfetaminy i przez nasz kraj przebiegają główne szlaki przemytu narkotyków. Dlatego konieczne będzie efektywniejsze zwalczanie przestępczości narkotykowej. Realizowane będą działania zmierzające do wykrywania nielegalnych upraw konopi prowadzonych przez zorganizowane grupy przestępcze i do ograniczania procederu "prania pieniędzy". Podjęte zostaną działania służące ograniczeniu przestępczości narkotykowej z wykorzystaniem internetu.

Badania i monitoring

Głównym celem jest wsparcie realizacji programu. Program uwzględnia monitorowanie sytuacji epidemiologicznej; ocenę instytucjonalnych i społecznych postaw wobec narkotyków i narkomanii; pracę nad rozwojem i konsolidacją systemu informacji o substancjach psychoaktywnych i środkach zastępczych. Realizacja tych zadań umożliwi zaplanowanie efektywnych i racjonalnych działań, np. kampanii społecznych i modyfikowanie prowadzonej polityki. Możliwa stanie się ocena efektywności wydatkowanych środków. Monitoring obejmie też rynek nowych substancji psychoaktywnych, w tym tzw. dopalaczy.

Współpraca międzynarodowa

Najważniejsze będzie wzmocnienie pozycji Polski na forum międzynarodowym, zajmującym się problemami narkotyków i narkomanii. Nasz kraj będzie uczestniczył w pracach instytucji unijnych zajmujących się ograniczeniem podaży i popytu na narkotyki. Przewidujemy także rozwijanie współpracy dwustronnej z państwami trzecimi. Polska będzie udzielać wsparcia Rosji, Ukrainie i Białorusi, aby ich działania prowadzące do zmniejszania popytu i podaży narkotyków były bardziej skuteczne.

Na realizację programu w latach 2011-2016 z budżetu państwa wydatkowane zostanie 293 627 808 zł.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie "Narodowego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na lata 2011-2015", przedłożoną przez ministra zdrowia.

W programie zatwierdzonym przez rząd określono osiem głównych problemów oraz wynikających z nich osiem celów strategicznych do osiągnięcia.

Chodzi o następujące problemy:

- Szkody zdrowotne wynikające ze spożywania alkoholu

Celem strategicznym będzie ograniczenie szkód zdrowotnych wynikających ze spożywania alkoholu. Według Światowej Organizacji Zdrowia, alkohol znajduje się na trzecim miejscu wśród czynników ryzyka dla zdrowia ludzi. Spożywanie alkoholu wywołuje lub przyczynia się do ponad 60 rodzajów chorób i urazów.

- Nadmierna dostępność alkoholu

Chodzi o zmniejszenie dostępności i zmianę struktury spożycia alkoholu. Dostępność ekonomiczna różnych rodzajów alkoholu jest coraz większa, szczególnie napojów wysokoprocentowych. W 1998 r. za średnią pensję można było kupić 56 butelek wódki, w 2009 r. - 159.

- Zaburzenia życia rodzinnego w związku z piciem alkoholu, w tym szkody zdrowotne i rozwojowe dzieci z rodzin alkoholowych.

W tym przypadku celem będzie ograniczenie zaburzeń w rodzinach z problemem alkoholowym. Życie w takiej rodzinie związane jest zazwyczaj niższym statusem socjoekonomicznym jej członków, chronicznym stresem, ograniczonymi możliwościami zdobywania wykształcenia. Istotnym czynnikiem życia w rodzinach spożywających alkohol jest przemoc. Podejmowane działania będą dotyczyć m.in. poprawy jakości pomocy udzielanej dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym i zwiększenia kompetencji osób pomagającym takimi dzieciom.

- Picie alkoholu przez dzieci i młodzież

Chodzi głównie o ograniczenie picia alkoholu przez młodych ludzi. Dlatego będą podejmowane działania na rzecz ograniczenia skali zjawiska pijących nieletnich. Realizowane będą także działania służące ograniczeniu rosnącej z roku na rok liczby pijących dziewcząt i młodych kobiet. Działania w tym obszarze będą koncentrować się m.in. na: zwiększeniu jakości i dostępności programów profilaktycznych, utrwalaniu postaw abstynenckich wśród dzieci i młodzieży.

- Przemoc w rodzinie w związku ze spożywaniem alkoholu

Celem strategicznym jest zmniejszenie skali tego zjawiska i zwiększenie skuteczności pomocy rodzinom. Działania prowadzone w tym obszarze obejmą m.in.: zwiększenie dostępności i jakości pomocy dla ofiar przemocy w rodzinach alkoholowych, zwiększenie kompetencji właściwych służb, podniesienie jakości działań interwencyjnych i psychologicznych wobec sprawców przemocy w rodzinie oraz zwiększenie wiedzy społeczeństwa na ten temat.

- Pogarszająca się jakość działania gmin

Głównym celem jest poprawa jakości działań podejmowanych przez gminy w ramach gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Istotnym problemem jest też wydatkowanie środków na zadania niezwiązane z problematyką alkoholową. Dość powszechny jest brak w programach diagnozy problemów alkoholowych i zasobów, jakimi dysponuje samorząd. Działania w tym obszarze mają obejmować m.in.: poprawę funkcjonowania gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz pełnomocników/koordynatorów działających w społecznościach lokalnych. Powinna też wzrosnąć liczba gminnych programów uwzględniających diagnozę lokalnych problemów. Konieczna jest poprawa jakości nadzoru, nad realizacją gminnych programów, wykonywanego przez Regionalne Izby Obrachunkowe, NIK oraz wojewodów.

- Naruszenia prawa związane z alkoholem

Celem strategicznym będzie zmniejszenie przypadków naruszeń prawa w związku z piciem alkoholu. Poważnym problemem jest nietrzeźwość kierujących pojazdami i powodowane przez nich wypadki, również ze skutkiem śmiertelnym. Kolejną sprawą jest niezgodna z przepisami sprzedaż alkoholu nieletnim. Niezbędne będzie zintensyfikowanie działań na rzecz ograniczenia liczby przestępstw popełnianych pod wpływem alkoholu (z danych wynika, że ponad połowa osób podejrzanych o zabójstwo jest pod jego wpływem). Konieczne będzie ograniczenie przypadków nielegalnej produkcji alkoholu lub wprowadzania go do obrotu.

- Brak naukowych danych na temat strat ekonomicznych wyrządzanych przez alkohol

Cel strategiczny - oszacowanie strat ekonomicznych związanych z używaniem alkoholem. Ostatnie alarmujące dane na ten temat pochodzą z 2003 r. W związku z tym Komisja Europejska nakazała kilkunastu krajom Wspólnoty, w tym i Polsce, przeprowadzenie tego typu analiz i badań. Ich koszty częściowo zostaną pokryte z budżetu UE.

Realizacja programu ma charakter ciągły, w związku z tym odstąpiono od określania sztywnego harmonogramu poszczególnych działań, zostawiając jego wykonawcom pewną elastyczność obejmującą zarówno wymiar, jak i terminy realizacji zapisanych w nim zadań.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie częściowego podziału rezerwy celowej na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej oraz środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) w roku 2011, przedłożone przez ministra rozwoju regionalnego.

W uchwale dokonano rozdysponowania 11 593 074 zł (bez pochodnych ponoszonych przez pracodawcę) z rezerwy celowej budżetu państwa na wynagrodzenia osób pracujących w administracji rządowej, zajmujących się projektami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA. Rozwiązanie to będzie obowiązywać od 1 stycznia 2011 r. Środki przeznaczone na wynagrodzenia tych osób zostaną zrefundowane z budżetu UE i EFTY.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Rada Ministrów zatwierdziła plan pracy Komitetu do spraw Europejskich na 2011 r., przedłożony przez ministra spraw zagranicznych.

Plan zawiera szczegółowy wykaz dokumentów, które będą procedowane w 2011 r. przez Komitet ds. Europejskich.

Plan stanowi podstawę działań Komitetu i obejmuje dokumenty, które zostały włączone do niego na podstawie zgłoszeń ministerstw i urzędów centralnych. Obejmuje też dokumenty, które wynikają ze zobowiązań przyjętych przez Polskę w związku z członkostwem w Unii Europejskiej lub z przyjętych przez nasz kraj dokumentów międzynarodowych. W planie zawarto także dokumenty wynikające ze zobowiązań nałożonych na resorty w trakcie prac Komitetu w 2010 r. i byłego Komitetu Europejskiego Rady Ministrów. Włączono do niego również dokumenty, które zostaną przygotowane na podstawie kalendarza prezydencji węgierskiej (instrukcje, sprawozdania z posiedzeń i spotkań m.in. Komitetu Stałych Przedstawicieli COREPER I oraz COREPER II, poszczególnych formacji Rady UE, spotkań ministerialnych, etc.). Do planu wpisano także dokumenty wynikające z "Programu prac rządu na 2011 r.".

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

dsh0hx8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dsh0hx8