CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

09.04.2013 | aktual.: 09.04.2013 17:08

09.04. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "Strategii rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022" oraz przyjęła wytyczne do programowania przygotowań obronnych RP na lata 2013-2022.

Rząd zajął stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 946).

Rada Ministrów przyjęła wniosek o derogację dla Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 395 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w celu upoważnienia do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 tej dyrektywy.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "Strategii rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022", przedłożoną przez ministra obrony narodowej.

W dokumencie określono funkcjonowanie i sposoby rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego w średniookresowej perspektywie. Strategia zakłada budowę zintegrowanego systemu bezpieczeństwa opartego na sojuszniczych i bilateralnych zabezpieczeniach oraz stopniowo rozbudowywanym własnym potencjale cywilno-militarnym.

Zintegrowany system bezpieczeństwa narodowego to zespół działań gwarantujących szybkie i sprawne działanie w każdych warunkach oraz reagowanie na wszelkiego typu zagrożenia i kryzysy.

Strategia jest dokumentem nowej generacji, uwzględniającym wymogi nowoczesnego systemu zarządzania krajem. Po raz pierwszy powiązano ją z polityką społeczno-gospodarczą kraju. Pozwoliło to skoncentrować się na bezpieczeństwie zewnętrznym i militarnym, z wyłączeniem z jej zakresu innych dziedzin bezpieczeństwa, takich jak: bezpieczeństwo ekonomiczne (w tym energetyczne), obywatelskie, społeczne, żywnościowe czy ekologiczne. Zagadnienia te ujęto w innych strategiach rozwoju.

Przeanalizowano uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne. Pozytywnie oceniono bezpieczeństwo Polski, wskazując na dobre wykorzystanie szans wynikających z członkostwa w organizacjach międzynarodowych, takich jak: Sojusz Północnoatlantycki, Unia Europejska, Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

Za cel zasadniczy Strategia uznaje wzmocnienie efektywności i spójności systemu bezpieczeństwa, który powinien być zdolny do identyfikacji i eliminacji źródeł, przejawów oraz skutków zagrożeń bezpieczeństwa narodowego. Celami operacyjnymi, które realizują ww. cel są:

- Kształtowanie stabilnego międzynarodowego środowiska bezpieczeństwa w wymiarze regionalnym i globalnym. Najważniejszym działaniem jest tu zwiększenie skuteczności realizacji polskich priorytetów w NATO i UE oraz dbałość o sprawność mechanizmów sojuszniczych.

Chodzi o wzmacnianie obrony kolektywnej w ramach Sojuszu oraz pogłębianie współpracy z partnerami z Europy Wschodniej w ramach NATO i UE. Kolejny priorytet to podnoszenie efektywności współpracy dwustronnej i wielostronnej, zwłaszcza z USA, oraz w formule Trójkąta Weimarskiego i Grupy Wyszehradzkiej.

- Umocnienie zdolności państwa do obrony. Priorytetem tego celu jest kontynuacja budowy profesjonalnych i nowoczesnych Sił Zbrojnych RP, a więc modernizacja techniczna, podnoszenie poziomu wyszkolenia oraz doskonalenie struktur organizacyjnych, w tym systemu kierowania i dowodzenia.

Istotna jest też współpraca z polskim przemysłem obronnym i związanym z nim potencjałem naukowo-badawczym. Zwiększy to konkurencyjność i innowacyjność tego przemysłu, podniesie jego zdolności eksportowe, a w konsekwencji przyczyni się do zwiększenia poziomu nowoczesności polskiej gospodarki. W obszarze rozpoznania i ochrony przed współczesnymi zagrożeniami, istotne znaczenie mają działania cywilnych i wojskowych służb specjalnych.

- Zwiększenie odporności na zagrożenia bezpieczeństwa narodowego, szczególnie w kontekście nadzwyczajnych i nieprzewidzianych zdarzeń. Cel ten będzie realizowany przez wzmocnienie ochrony infrastruktury krytycznej oraz budowanie systemu rezerw strategicznych.

- Zwiększenie integracji polityk publicznych z polityką bezpieczeństwa. Chodzi o wzmocnienie powiązań między bezpieczeństwem narodowym a edukacją, ochroną dziedzictwa narodowego, wspieraniem zatrudnienia (przeciwdziałanie bezrobociu)
, ochroną środowiska, infrastruktury, planowaniem przestrzennego i rozwoju regionalnego.

- Tworzenie warunków rozwoju zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego. Priorytetem tego celu jest doskonalenie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym. Istotne będzie tu bardziej efektywne wykorzystanie potencjałów tkwiących w systemie obronnym państwa i systemie zarządzania kryzysowego. Niezbędne będą działania zapewniające większą integrację procesów planistycznych oraz intensywny monitoring i ocena rozwoju bezpieczeństwa narodowego (cykliczne przeglądy bezpieczeństwa). Rozwijana będzie Sieć Łączności Rządowej, zapewniająca komunikację między upoważnionymi osobami na wypadek zdarzeń kryzysowych.

Koordynatorem wdrażania Strategii będzie minister obrony narodowej, działający w imieniu prezesa Rady Ministrów. Działania przewidziane w Strategii będą finansowane z budżetu państwa oraz środków Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.


Rada Ministrów przyjęła wytyczne do programowania przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2013-2022, przedłożone przez ministra obrony narodowej.

Wytyczne wyznaczają kierunki doskonalenia podsystemu niemilitarnego Systemu Obronnego Państwa (SOP) w ramach narodowego systemu planowania obronnego skorelowanego z systemem obronnym NATO i Unii Europejskiej.

Wytyczne będą podstawą do opracowania: "Programu mobilizacji gospodarki na lata 2013-2022", "Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2013-2022" oraz "Programu doskonalenia obrony cywilnej w latach 2013-2022".

Realizując cele polityki obronnej państwa, które zostały określone w "Strategii bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej", przygotowania obejmą:

- Mobilizację gospodarki

Zapewnienie ciągłości dostaw wyrobów i usług na rzecz uprawnionych podmiotów, w tym Sił Zbrojnych RP, w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny. Powinny zostać przygotowane:

- mechanizmy prawne, na podstawie których możliwe będzie dostosowanie zakresu zadań ujmowanych w "Programie mobilizacji gospodarki" do zmieniających się potrzeb systemu obronnego;

- procedury szybkiego dokonywania zakupów uzbrojenia i sprzętu wojskowego na rynku krajowym i międzynarodowym;

- określenie kompetencji i zadań organów administracji rządowej w kwestii przygotowań do mobilizacji gospodarki, z uwzględnieniem uprawnień ministra obrony narodowej.

- Przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym

Stworzenie warunków zapewniających ciągłość funkcjonowania organów władzy państwowej oraz administracji publicznej w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny przez przygotowanie stanowisk kierowania bezpieczeństwem narodowym z zachowaniem standardów ich wyposażenia i zabezpieczenia.

- Zabezpieczenie potrzeb Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych

Chodzi m.in. o: stworzenie mechanizmów (w tym regulacji prawnych), które będą zapewniać infrastrukturę zabezpieczającą przyjęcie Sojuszniczych Sił Wzmocnienia, wdrożenie elektronicznych baz danych o zasobach obronnych państwa czy utrzymanie punktów kontaktowych na potrzeby koordynacji zadań wsparcia.

- Przygotowanie do militaryzacji i ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa

Celem jest m.in. osiągnięcie i utrzymanie gotowości do działań jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji, prowadzących działalność gospodarczą oraz zapewnienie skutecznej ochrony ważnych obiektów.

- Szkolenie obronne administracji publicznej i przedsiębiorców

Prowadzenie szkoleń obronnych w formie praktycznej, kierowanych m.in. do przedsiębiorców. Doskonalenie kierowania wykonywaniem zadań obronnych w administracji rządowej/wojewódzkiej oraz kontynuowanie umiejętności kierowania obroną państwa.

- Doskonalenie obrony cywilnej

Wzmocnienie zdolności struktur obrony cywilnej nakierowane na ochronę społeczeństwa przed zagrożeniami wynikającymi z działań zbrojnych lub klęsk żywiołowych.

W "wytycznych" określono również sposoby finansowania działań związanych z przygotowaniami obronnymi.


Rada Ministrów zajęła stanowisko do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 946), przedłożone ministra gospodarki.

Rząd popiera rozwiązania, które powinny doprowadzić do wycofania skarg przeciwko Polsce, skierowanych przez Komisję Europejską do Trybunału Sprawiedliwości UE, w sprawie niepełnego wdrożenia przez nasz kraj wymogów dyrektyw: 2009/72/WE i 2009/73/WE.

Z uwagi na powyższe, rząd popiera rozwiązania zmierzające do rozdziału nadzoru właścicielskiego nad operatorem gazowego systemu przesyłowego a spółkami zajmującymi się wytwarzaniem lub dystrybucją paliw gazowych. Przy czym niezbędne jest wskazanie, że nadzór właścicielski nad operatorem gazowego systemu przesyłowego wykonuje minister gospodarki.

Rząd jest za wprowadzeniem systemu ochrony odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej. System ten zakłada wypłatę przez gminy dodatków energetycznych odbiorcom energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, którym przyznano dodatek mieszkaniowy. Konsekwencją tego jest aprobata dla zapewnienia gminom środków na wypłatę tych dodatków (dotacja celowa z budżetu państwa).

Jednocześnie rząd zwraca uwagę, że finansowy system wsparcia odbiorców wrażliwych paliw gazowych realizowany jest na podstawie ustawy z 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych.

Rada Ministrów popiera też rozwiązania dotyczące powoływania prezesa Urzędu Regulacji Energetyki i nadzoru nad jego działalnością, które dotyczą zapewnienia niezależności krajowemu regulatorowi. Chodzi o wprowadzenie kadencyjności sprawowania urzędu (5 lat), określenie przesłanek odwołania prezesa URE i status prawny wiceprezesa. Zdaniem rządu, proponowane regulacje wymagają jednak rozszerzenia, aby zapewnić premierowi pełny nadzór nad prezesem URE.

Rząd popiera zmiany w przepisach dotyczących odnawialnych źródeł energii (m.in. zwolnień z opłat za przyłączenie do sieci mikroinstalacji, częściowych zwolnień z tych opłat małych instalacji, gwarancji pochodzenia energii elektrycznej, instalatorów mikroinstalacji i małych instalacji).

Zdaniem rządu, modyfikacji wymaga sposób obliczania realizacji krajowego celu ogólnego w zakresie udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto. Poselskie rozwiązanie należy zastąpić zapisem zaproponowanym przez GUS: "Udział energii ze źródeł odnawialnych oblicza się jako iloraz wartości końcowego zużycia energii brutto ze źródeł odnawialnych oraz wartości końcowego zużycia energii brutto ze wszystkich źródeł, wyrażony w procentach".

Według rządu na poparcie zasługuje również wprowadzenie obowiązku sprzedaży gazu ziemnego na giełdzie towarowej lub rynku regulowanym (w wielkości wskazanej w poselskim projekcie). Obowiązek ten - zdaniem rządu - umożliwi utworzenie płynnego, hurtowego rynku gazu ziemnego w Polsce oraz urzeczywistni prawo odbiorcy do zmiany sprzedawcy. Rozwiązanie to może także przyczynić się do rozwoju mechanizmów konkurencji na rynku hurtowym i detalicznym, które umożliwią zwolnienie cen gazu ziemnego dla odbiorców przemysłowych spod administracyjnego nadzoru prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Rząd popiera także zwolnienie niektórych podmiotów z obowiązku sprzedaży gazu ziemnego na giełdzie towarowej lub rynku regulowanym, a także wprowadzenie harmonogramu stopniowego wejścia w życie tego obowiązku.

Rząd jest za wprowadzeniem zmian dotyczących obowiązku przedstawiania do umorzenia świadectw pochodzenia energii elektrycznej przez niektóre podmioty gospodarcze, prowadzące określony typ działalności (np. przemysł energochłonny).

Rząd proponuje, aby zawarte w poselskim projekcie ustawy rozwiązania dotyczące wprowadzenia operatora informacji pomiarowych oraz obowiązku montażu liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej oraz paliw gazowych - zostały ujęte w przedłożeniu rządowym, które zostanie przygotowane w późniejszym okresie.

Zdaniem rządu, obecnie wystarczające jest prowadzenie przez Radę Ministrów monitoringu, czy istnieją warunki uzasadniające wprowadzenie montażu tych liczników, zwłaszcza pod kątem ekonomicznej opłacalności (ich wpływu na cenę energii elektrycznej i gazu dla gospodarstw domowych).

Ponadto, ze względu na długofalowe konsekwencje proponowanych rozwiązań dla przedsiębiorstw działających w sektorze paliw i energii oraz odbiorców końcowych, w tym gospodarstw domowych, ich wprowadzenie powinno być poprzedzone przeprowadzeniem przez rząd wszechstronnej analizy skutków ekonomicznych, prawnych i technicznych.


Rada Ministrów przyjęła wniosek o derogację dla Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 395 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w celu upoważnienia do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 tej dyrektywy, przedłożony przez ministra finansów.

Rząd zaakceptował wniosek do Komisji Europejskiej o zgodę na derogację umożliwiającą wprowadzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia, czyli przerzucenia odpowiedzialności za rozliczenie podatku VAT ze sprzedawcy na nabywcę prętów stalowych.

Zdaniem rządu, mechanizm odwrotnego obciążenia w obrocie prętami stalowymi jest najbardziej skutecznym instrumentem w walce z oszustwami, których skala w ostatnich latach przybiera coraz większe rozmiary. Chodzi o obrót prętami stalowymi i wyłudzenia podatku VAT przez transakcje karuzelowe, w których wykorzystuje się tzw. słupy, czyli podmioty nieposiadające majątku i nierozliczające się z podatku, czy zastosowanie tzw. znikającego podatnika.

Proceder polega na zarejestrowaniu firmy pod określonym adresem. Przez jakiś czas są składane obowiązujące deklaracje i zeznania podatkowe z wykazanymi kwotami do zapłaty do urzędu lub niewielkimi kwotami do przeniesienia. Po pewnym czasie przeprowadza się jedną lub kilka dużych transakcji, po których podmiot bez uiszczenia należnych podatków znika.

Przeprowadzone analizy i działania kontrolne wykazują, że nagminnymi zjawiskami są: brak możliwości ustalenia faktycznego miejsca prowadzenia działalności i osób prowadzących tę działalność, wirtualne biura, częste przenoszenie siedziby firmy, ukrywanie się osób reprezentujących firmę czy natychmiastowa sprzedaż udziałów firmy (po wszczęciu kontroli) obywatelom państw spoza Unii Europejskiej oraz brak dokumentacji potwierdzających dokonanie transakcji.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)