Trwa ładowanie...
d1mzior

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d1mzior
d1mzior

28.06. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych.

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej Zmianą Umowy Grantu Funduszu Powierniczego "Global Environment Facility" (Projekt Efektywności Energetycznej) między Rzecząpospolitą Polską a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju, podpisanej w Warszawie 22 listopada 2004 r., poprzez podpisanie tej zmiany.

Rząd zdecydował, że dyskusja nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia "Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju 2030", będzie kontynuowana na którymś z kolejnych posiedzeń.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych, przedłożone przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

d1mzior

W założeniach do nowelizacji Prawa zamówień publicznych uwzględniono przede wszystkim przepisy dyrektywy obronnej 2009/81/WE, dotyczącej udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Implementacji będą podlegać wszystkie przepisy dyrektywy obronnej, które państwa członkowskie są zobowiązane bezwzględnie wdrożyć do krajowego porządku prawnego. Jednocześnie wdrożone zostaną mechanizmy przewidziane w dyrektywie obronnej dotyczące:

- ochrony interesów gospodarczych państw członkowskich;

- większej swobody zamawiających w zakresie udzielenia zamówień;

- szybkości przeprowadzenia postępowania;

d1mzior

- zastosowania trybów niekonkurencyjnych;

- odpowiedniego zabezpieczenia interesów zamawiającego w zakresie bezpieczeństwa dostaw oraz ochrony informacji niejawnych.

Wdrożeniu do polskiego prawa będą podlegały również te przepisy dyrektywy obronnej, które - mimo że nie podlegają obowiązkowemu wdrożeniu - mogą przyczynić się do zapewnienia jak najszerszego udziału polskich przedsiębiorstw w uzyskaniu, realizacji lub podwykonawstwie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w Polsce. Wdrożone będą również rozwiązania, które zapewnią zamawiającym właściwą ochronę informacji wrażliwych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

d1mzior

Zakłada się, że do ustawy Prawo zamówień publicznych zostanie włączony nowy rozdział zawierający przepisy odnoszące się do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Taka koncepcja pozwoli stworzyć pełną, przejrzystą i spójną regulację, w której zostaną systemowo ujęte procedury udzielania różnego rodzaju zamówień publicznych (klasycznych, sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa).

Podstawowymi celami założeń zmiany ustawy Prawo zamówień publicznych w części dotyczącej wdrożenia dyrektywy obronnej są:

1) Prawidłowa implementacja przepisów dyrektywy obronnej, a tym samym wypełnienie przez Polskę zobowiązania wynikającego z Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFU) oraz zapewnienie zgodności działań zamawiających z postanowieniami dyrektywy obronnej i Traktatu.

d1mzior

2) Ochrona polskiego przemysłu obronnego i zapewnienie jego rozwoju m.in. przez:

- sformułowanie zasady, zgodnie z którą w postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa będą mogli brać udział wyłącznie wykonawcy mający siedzibę w jednym z krajów członkowskich UE, na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wykonawcy mający siedzibę na terytorium kraju, z którym UE lub Polska zawarła odpowiednią umowę międzynarodową. Dopuszczalne ma być (w uzasadnionych przypadkach) uczestniczenie w konkretnym postępowaniu wykonawców mających siedzibę także na terytorium innych państw niż powyżej określone;

- zapewnienie bezpieczeństwa dostaw m.in. w sferze organizacji i lokalizacji dostaw (chodzi o ich wielkość i terminowość), gwarancji realizacji zamówienia w przypadku wzrostu potrzeb zamawiającego (np. w sytuacji kryzysowej);

d1mzior

- wyłączenie z obowiązku stosowania procedur przewidzianych ustawą m.in. w zakresie zamówień wyłączonych na podstawie art. 346 TFU oraz w zamówieniach na dostawy i usługi o wartościach poniżej progów unijnych, do których dyrektywa nie ma zastosowania;

- określenie procedur mających zastosowanie do oceny występowania istotnego interesu bezpieczeństwa państwa, czemu ma służyć m.in. przepis upoważniający Radę Ministrów do wydania (na wniosek ministra obrony narodowej i w porozumieniu z innymi ministrami) rozporządzenia w sprawie określenia trybu oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.

Istotne jest, że nawiązanie współpracy przez polskie przedsiębiorstwa przemysłu obronnego z przedsiębiorstwami przemysłu obronnego mającymi swoją siedzibę poza Polską, przyczyni się do ich rozwoju nie tylko w aspekcie ekonomicznym, ale także - przez dostęp do technologii podmiotów zagranicznych - w aspekcie naukowo-technicznym.

d1mzior

3) Ochrona bezpieczeństwa państwa m.in. w następstwie:

- zniesienia obowiązku stosowania proponowanych przepisów do zamówień, których realizacja zobowiązałaby Polskę do dostarczenia informacji, których ujawnienie uznaje ona za sprzeczne z jej podstawowymi interesami bezpieczeństwa;

- wyłączenia zamówień dotyczących szeroko rozumianej działalności wywiadowczej (obejmującej także tzw. wywiad wewnętrzny, związany m.in. z bezpieczeństwem ekonomicznym kraju lub bezpieczeństwem wewnętrznym państwa);

- zapewnienia bezpieczeństwa informacji przed niedozwolonym dostępem, jako szczególnie wrażliwego aspektu zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa;

- umożliwienia zamawiającym zweryfikowania (pod kątem zapewnienia ochrony informacji niejawnych) podwykonawców oraz odsunięcie pracowników i innych osób współpracujących z wykonawcą na podstawie umów cywilnoprawnych od czynności związanych z realizacją zamówienia zarówno na etapie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, jak i na etapie realizacji samej umowy.

4) Racjonalizacja wydatków publicznych w zakresie zakupów w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa - projektowane przepisy umożliwią dokonywanie lepszych jakościowo dostaw, usług i robót budowlanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, po atrakcyjnych cenach, co w konsekwencji obniży wydatki budżetu państwa na te cele.

5) Zwiększenie przejrzystości udzielania zamówień publicznych przez obowiązek publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo Biuletynie Zamówień Publicznych. Wszczynanie procedury w drodze jawnego oraz publicznego ogłoszenia umożliwi ubieganie się o nie wszystkim zainteresowanym na równych i zapewniających zachowanie uczciwej konkurencji zasadach.

Zakłada się, że projektowane zmiany będą służyć także m.in.:

- innowacyjności zamówień publicznych (chodzi o dopuszczenie stosowania dialogu technicznego przez zamawiających);

- zwiększeniu udziału małych i średnich przedsiębiorstw w realizacji zamówień publicznych (możliwość zobowiązania koncesjonariusza do wyboru podwykonawców w trybie postępowania konkurencyjnego oraz rozszerzenie metod prekwalifikacji wykonawców w oparciu o obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria);

- poszerzeniu rynku zamówień publicznych otwartych na konkurencję (udzielanie zamówień "sektorowych" poniżej progów unijnych w oparciu o zasady równego traktowania, niedyskryminacji, przejrzystości, itp.);

- odbiurokratyzowaniu zamówień sektorowych przez zwolnienie zamawiających sektorowych z obowiązku żądania dokumentów od wykonawców objętych systemem kwalifikowania.

Należy podkreślić, ze zmiany proponowane w założeniach, które wykraczają poza implementację dyrektywy obronnej, będą służyły zamawiającym udzielającym wszystkich przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych rodzajów zamówień, tj. klasycznych, sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej Zmianą Umowy Grantu Funduszu Powierniczego "Global Environment Facility" (Projekt Efektywności Energetycznej) między Rzecząpospolitą Polską a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju, podpisanej w Warszawie 22 listopada 2004 r., poprzez podpisanie tej zmiany, przedłożoną przez ministra gospodarki.

Polska jest odbiorcą grantu GEF w wysokości 11 mln USD, na podstawie podpisanej 22 listopada 2004 r. umowy grantu Funduszu Powierniczego "Global Environment Facility" (Projekt Efektywności Energetycznej) między Polską a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Umowa grantu weszła wżycie 18 marca 2005 r.

Grant GEF dzieli się na 3 komponenty, a zmiana umowy grantu w tych komponentach będzie następująca:

- Inwestycje energooszczędne (2 mln USD) - według stanu na koniec maja br. środki zostały w pełni wykorzystane (zatem nie będzie tu żadnych zmian);

- Pomoc Techniczna (3,3 mln USD) - pod koniec maja br. do wykorzystania pozostało 1,754 mln USD (obok kontynuacji postanowiono, że zakres pomocy technicznej zostanie rozszerzony i będzie obejmował usuwanie barier w zakresie efektywności energetycznej na poziomie ogólnokrajowym);

- Program częściowych poręczeń kredytowych (5,7 mln USD) - według stanu na koniec maja br. do wykorzystania pozostało 5,6 mln USD (głównym powodem niewykorzystania tych środków był brak zainteresowania poręczeniami wśród potencjalnych beneficjentów; zdecydowano o przeniesienia tych pieniędzy do Krajowego Funduszu Termomodernizacji i Remontów, działającego w Banku Gospodarstwa Krajowego; zostanie dodany nowy komponent - Komponent Inwestycji Termomodernizacyjnych).

Cele w dziedzinie efektywności energetycznej i ochrony środowiska założone w zmianie umowy grantu są zgodne z polityką energetyczną Polski i Unii Europejskiej. Zadaniem realizowanego przedsięwzięcia jest zwiększenie inwestycji energooszczędnych w budynkach publicznych i prywatnych.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d1mzior
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1mzior