CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
05.06. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd skierował wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowo i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie.
Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania karnego,
- projekt ustawy o nadaniu nowej nazwy Politechnice Radomskiej im. Kazimierza Pułaskiego.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej.
Przyjęła sprawozdanie z realizacji w roku 2011 zadań wynikających ze Strategii konsolidacji i wspierania rozwoju polskiego przemysłu obronnego w latach 2007-2012.
Rząd zatwierdził aneks nr 1 do umowy offsetowej zawartej 10 grudnia 2008 r. między Skarbem Państwa RP a Rockwell Collins Inc.
Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowo i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Wniosek dotyczy przedłużenia okresu użycia polskiego kontyngentu wojskowego w Kosowie, byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, Bośni i Hercegowinie o kolejne pół roku - do końca 2012 r. Termin pobytu polskich żołnierzy w tym rejonie upływa z końcem czerwca br. Liczebność kontyngentu nie zmieni się, nadal będzie on liczył do 300 żołnierzy i pracowników wojska.
Polski Kontyngent Wojskowy (PKW), tak jak obecnie, będzie wchodził w skład Wielonarodowej Grupy Bojowej Wschód w Siłach Międzynarodowych w Kosowie i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii. Będzie działał w Kosowie i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, a jego głównym celem będzie nadzorowanie przestrzegania porozumienia pokojowego w Kosowie. Będzie go można użyć w Bośni i Hercegowinie w celu wzmocnienia sił Unii Europejskiej, które działają na rzecz utrzymania pokoju i bezpieczeństwa w tych państwach.
Żołnierze PKW będą monitorowali respektowanie porozumień i traktatów międzynarodowych. Kontyngent zajmie się realizacją działań manewrowych, w tym demonstrowaniem militarnej obecności sił międzynarodowych w Kosowie oraz organizowaniem posterunków kontrolnych w celu przeciwdziałania działalności przestępczej i kryminalnej. Zadaniem polskich żołnierzy będzie także wspieranie pomocy humanitarnej i monitorowanie strefy przygranicznej.
W budżecie MON zaplanowano wydatki w wysokości ok. 16.385 tys. zł na użycie (od lipca do końca 2012 r.) polskiego kontyngentu wojskowego w siłach międzynarodowych.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania karnego, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.
Celem proponowanej nowelizacji jest wdrożenie do polskiego prawa przepisów:
- decyzji ramowej Rady 2009/948/WSiSW w sprawie zapobiegania konfliktom jurysdykcji w postępowaniu karnym i w sprawie rozstrzygania takich konfliktów,
- decyzji ramowej Rady 2009/829/WSiSW w sprawie stosowania przez państwa członkowskie Unii Europejskiej zasady wzajemnego uznawania do decyzji w sprawie środków nadzoru stanowiących alternatywę dla tymczasowego aresztowania.
Przyjęcie w polskim prawie rozwiązań zawartych w tych decyzjach usprawni działania organów procesowych oraz będzie korzystne dla polskich obywateli objętych postępowaniem karnym.
Pierwsza z decyzji pozwoli uniknąć sytuacji, gdy w dwóch (lub więcej) państwach UE równolegle prowadzone są postępowania karne przeciwko tej samej osobie o ten sam czyn, a w konsekwencji wydane zostają wyroki skazujące za to samo. Każde z państw członkowskich UE będzie mogło - po dokonaniu uzgodnień z innym państwem - przekazać do dalszego prowadzenia wszczęte postępowanie karne, a tym samym zakończyć to, które samo prowadziło. Nowe przepisy będą również korzystne dla organów procesowych, bo dadzą możliwość podjęcia - w drodze konsultacji - trafniejszej decyzji co do tego, w którym państwie członkowskim UE postępowanie karne powinno się toczyć.
Druga decyzja umożliwi przekazanie nadzoru nad wolnościowymi środkami zapobiegawczymi do państwa stałego pobytu oskarżonego w przypadku sprawców mniej poważnych czynów, w celu zagwarantowania sprawnego toku postępowania karnego. Nowe rozwiązania pozwolą zapobiec nadużywaniu kosztownego dla budżetu i "inwazyjnego" dla obywateli środka, jakim jest tymczasowe aresztowanie, tylko z uwagi na obywatelstwo podejrzanego (oskarżonego).
W efekcie wdrożenie obydwu decyzji ramowych umożliwi obniżenie kosztów postępowań karnych, które nie będą już prowadzone w tej samej sprawie równolegle w różnych państwach. Przyczyni się też do wzmocnienia i ułatwienia bezpośredniej współpracy polskich organów sądowych z ich odpowiednikami w państwach UE - bez pośrednictwa szczebla centralnego (ministra sprawiedliwości), jak to miało miejsce w przypadku tradycyjnej, opartej o umowy międzynarodowe, współpracy w sprawach karnych.
Większość nowych regulacji ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o nadaniu nowej nazwy Politechnice Radomskiej im. Kazimierza Pułaskiego, przedłożony przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.
Projekt ustawy zakłada, że Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego zmieni nazwę na Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.
Zgodnie z przepisami ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, uczelnia może mieć w nazwie słowo "uniwersytet" uzupełnione przymiotnikiem określającym jej profil. Jednak skorzystanie z takiej możliwości wymaga posiadania przez nią 6 uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora, w tym co najmniej 4 uprawnień w zakresie nauk objętych profilem uczelni. Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego spełnia te kryteria. Zmianę nazwy poparł senat uczelni. Koszty tej zmiany zostaną pokryte z dochodów własnych uczelni.
Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.
Zmiany obejmują włączenie do strefy ponad 100 ha gruntów, w tym 24,5172 ha pod inwestycje: Metsa Tissue Krapkowice sp. z o.o., Schattdecor sp. z o.o. i 3 Services Factory SA.
Metsa Tissue zamierza wybudować w Krapkowicach nowoczesny zakład produkcji artykułów papierniczych z zastosowaniem innowacyjnej i przyjaznej środowisku technologii, ograniczającej emisję dwutlenku węgla. W nowym zakładzie, utworzonym kosztem 170 mln zł, powstanie co najmniej 30 nowych miejsc pracy. Spółka planuje zakończyć inwestycję w grudniu 2013 r.
Z kolei Schattdecor sp. z o.o., firma także z branży papierniczej, planuje rozbudowę i modernizację istniejącego zakładu produkcyjnego w Głuchołazach. Ma to zapewnić ok. 30 nowych miejsc pracy, przy nakładach inwestycyjnych w wysokości ponad 44 mln zł.
Inwestycja powinna być gotowa do końca 2013 r. Firma 3 Services Factory SA zamierza utworzyć w Bytomiu energooszczędne Centrum Przetwarzania Danych. Będzie ono świadczyć usługi informatyczne także na rzecz inwestorów strefowych, którzy będą mogli lokować tam swoją infrastrukturę informatyczną.
Ocenia się, że objęcie stref ą nowych obszarów pozwoli utworzyć w ciągu kilku najbliższych lat ok. 3,7 tys. nowych miejsc pracy i zasilić budżet państwa (i budżety samorządowe) w ciągu 8 lat funkcjonowania strefy kwotą ok. 2,4 mld zł. Szacowana pomoc publiczna, wynikająca z przewidywanych kosztów inwestycji ocenionych na ok. 1,8 mld zł, może osiągnąć maksimum 0,9 mld zł.
Rozporządzenie wchodzi w życie 15 czerwca 2012 r.
Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji w roku 2011 zadań wynikających ze "Strategii konsolidacji i wspierania rozwoju polskiego przemysłu obronnego w latach 2007-2012", przedłożone przez ministra gospodarki.
W 2011 r. zadania przewidziane w "Strategii " były generalnie realizowane zgodnie z przyjętymi założeniami. Jednak konkurencyjność podmiotów przemysłu obronnego, objętych pośrednią lub bezpośrednią kontrolą Skarbu Państwa, do których przede wszystkim jest adresowana Strategia 2012 - wciąż jest niewystarczająca. Brak oczekiwanej poprawy w tym zakresie - zwłaszcza w kontekście wejścia w życie tzw. dyrektywy obronnej 2009/81/WE (dotyczącej udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w drodze otwartych przetargów) - może postawić niektóre podmioty przemysłu obronnego wobec problemu utrzymania dotychczasowej pozycji rynkowej.
Główną przyczyną tej sytuacji jest niewystarczająca aktywność biznesowa niektórych podmiotów Grupy Bumar - pomimo wsparcia rządowego udzielanego przez poszczególnych ministrów w ramach dostępnych instrumentów prawnych i finansowych. W 2011 r. spółki przemysłu obronnego, w tym Grupy Bumar, nastawiły się głównie na przetrwanie trudnego okresu, będącego skutkiem mniejszych zamówień i ostrzejszej konkurencji na rynku, a zbyt mało uwagi poświęciły poszukiwaniu możliwości uatrakcyjnienia oferty rynkowej, w tym skierowanej do odbiorców krajowych.
Wciąż nie udało się przezwyciężyć słabości spółek sektora obronnego, takich jak: wysoka zależność od kontraktów rządowych; brak znaczących sukcesów na rynkach zagranicznych; nieumiejętność pozyskiwania inwestorów strategicznych dysponujących kapitałem, technologiami i rynkami zbytu, a także zbyt mała aktywność w działalności biznesowej, widoczna zwłaszcza w obszarze prac badawczo-rozwojowych i poszukiwania środków na ten cel (m.in. w ramach międzynarodowych programów badawczych oraz produkcyjnych). Kontrastuje to z efektywnością działań biznesowych realizowanych przez rosnącą grupę prywatnych przedsiębiorców przemysłu obronnego, którzy coraz lepiej radzą sobie na rynku krajowym i międzynarodowym.
W celu wzmocnienia konkurencyjności krajowego przemysłu obronnego niezbędne są działania zarówno po stronie administracji rządowej, jak i podmiotów sektora obronnego.
Działania administracji rządowej - których głównym celem jest stworzenie lepszych warunków systemowych do rozwoju produkcji i sprzedaży wyrobów na konkurencyjnym rynku - obejmować muszą w szczególności: opracowanie projektu nowego programu dla przemysłu obronnego na okres po 2012 r., wdrożenie rozwiązań prawnych ułatwiających efektywne funkcjonowanie podmiotów przemysłu obronnego w warunkach otwartej konkurencji. Chodzi również o wykorzystywanie dostępnych możliwości wspierania prac badawczo-rozwojowych, działań restrukturyzacyjnych, promocji wytwarzanego w Polsce uzbrojenia i sprzętu wojskowego.
Z kolei od podmiotów przemysłu obronnego należy oczekiwać większej aktywności w działalności biznesowej dotyczącej rozwoju produkcji i sprzedaży wyrobów obronnych, przy wykorzystaniu możliwości, jakie daje współpraca z partnerami zagranicznymi w dziedzinie kapitału, technologii, produktów, kooperacji przemysłowej i rynków zbytu. Niezbędne jest zróżnicowanie i uatrakcyjnienie oferty rynkowej, zwłaszcza w zakresie nowoczesnych wyrobów, także pod względem terminowości dostaw, ich cen, serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego. Konieczne jest również lepsze rozpoznanie potrzeb w dziedzinie uzbrojenia i sprzętu wojskowego głównych kontrahentów.
Rada Ministrów zatwierdziła aneks nr 1 do umowy offsetowej zawartej 10 grudnia 2008 r. między Skarbem Państwa RP a Rockwell Collins Inc., przedłożony przez ministra gospodarki.
Aneks do umowy offsetowej zawarto w kwietniu 2012 r., sama umowa między Skarbem Państwa a Rockwell Collins Inc. została podpisana w grudniu 2008 r. i dotyczy dostawy awioniki do samolotów M28 Bryza w związku z przekazaniem ich Siłom Zbrojnym RP.
Podstawą zawarcia aneksu była informacja zagranicznego dostawcy o zwiększeniu wartości umowy dostawy dla Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu oraz planowanym zawarciu nowych umów dostawy dla innych firm, w tym m.in. Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 SA w Bydgoszczy, Siltec Sp. z o.o. w Warszawie, Centrum Naukowo-Produkcyjnego Elektroniki Profesjonalnej "Radwar" SA w Warszawie (obecnie Bumar Elektronika SA), Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Świdnik" SA w Świdniku.
Wartość umowy offsetowej została zwiększona z 31.070.000,00 USD do 33.061.269,75 USD. Końcowy termin jej wykonania wydłużono z 7 do 8 lat i 6 miesięcy, co oznacza, że upływa on 28 stycznia 2018 r.
Aneks podpisano także w celu uszczegółowienia zobowiązań offsetowych skierowanych do: Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu, Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 SA w Bydgoszczy, Radmor SA w Gdyni, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie oraz ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o. w Warszawie. Aneksem zaktualizowano także harmonogramy wykonania tych zobowiązań. Ponadto, wprowadzono nowe zobowiązanie offsetowe skierowane do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 4 SA w Warszawie. Dzięki tym działaniom ww. firmy uzyskają dostęp m.in. do nowych technologii.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ aja/