CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

22.04. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Rząd podjął uchwałę w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2014-2017.

Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii "Europa 2020". Aktualizacja 2014/2015.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Do strefy wałbrzyskiej zastanie włączone 334,1307 ha. Po zmianie powierzchnia strefy wyniesie 2 546,3344 ha.

SSE zostaną objęte tereny we Wrześni i Nowej Rudzie. Dzięki powiększeniu obszaru SSE powstaną nowe inwestycje w województwie dolnośląskim i wielkopolskim. Ocenia się, że w efekcie realizowanych na tych terenach projektów inwestycyjnych, w perspektywie kilku najbliższych lat, może powstać ok. 10 360 nowych miejsc pracy i ok. 2 072 etatów w otoczeniu strefy. Planowane nakłady inwestycyjne oszacowano na ok. 4,6 mld zł.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym pod dacie ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2014-17, przedłożoną przez ministra finansów.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa po raz pierwszy składa się z dwóch części: 1) Programu konwergencji. Aktualizacja 2014; 2) Cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji.

W pierwszej części dokumentu, który dotyczy aktualizacji Programu konwergencji, przedstawiono średniookresową prognozę sytuacji gospodarczej Polski i jej finansów publicznych. Zaprezentowano podjęte i planowane działania mające na celu realizację rekomendacji Rady Ecofin z grudnia 2013 r., w tym przede wszystkim zlikwidowanie nadmiernego deficytu w 2015 r. Rząd jest zdeterminowany, aby dalej ograniczać nierównowagę finansów publicznych w celu stworzenia bezpiecznych i trwałych fundamentów do rozwoju kraju. Wraz ze spodziewaną, wyraźną poprawą kondycji ekonomicznej głównego partnera handlowego Polski, jakim jest UE, również w naszym kraju można oczekiwać korzystnych perspektyw wzrostu gospodarczego. Szacuje się, że wzrost PKB w Polsce w 2014 r. wyniesie 3,3 proc., czyli dwa razy więcej niż w 2013 r. W 2015 r. realne tempo wzrostu PKB wyniesie 3,8 proc., a w latach 2015-16 ustabilizuje się na poziomie 4,3 proc. Podstawowym czynnikiem odpowiedzialnym za przyspieszenie tempa wzrostu PKB będzie przyspieszenie
popytu krajowego, w tym szybsze tempo wzrostu spożycia prywatnego oraz utrzymanie wysokiej dynamiki inwestycji prywatnych. Wkład eksportu netto we wzrost PKB w 2014 r. będzie jeszcze dodatni, jednak wyraźnie niższy niż w 2013 r. W kolejnym roku zmniejszy się on do zera, aby w latach 2016-17 pozostać na ujemnym poziomie.

Wraz z poprawą koniunktury gospodarczej oczekiwane jest systematyczne zmniejszanie się stopy bezrobocia - po okresie jej wzrostu w latach 2009-13. Szacuje się, że w 2014 r. stopa bezrobocia spadnie do 9,8 proc., w 2015 r. wyniesie 9,3 proc., aby w okresie do 2017 r. zmniejszyć się do 7,9 proc. Jest to konsekwencja prognozowanych zmian w popycie na pracę. Oczekuje się, że w 2014 r. liczba osób pracujących wzrośnie przeciętnie o 0,6 proc, po spadku o 0,1 proc. w roku poprzednim. W latach 2015-17 przyrost liczby pracujących będzie nieco wyższy i ustabilizuje się na poziomie 0,8 proc. co roku.

Prognozuje się, że po wyraźnym spadku presji inflacyjnej, jaka miała miejsce w końcu 2012 r. i utrzymaniu jej na niskim poziomie w 2013 r., również w roku bieżącym inflacja średnioroczna (mierzona CPI) pozostanie niska i wyniesie 1,2 proc. w porównaniu z 0,9 proc. w roku ubiegłym. W kolejnych latach - przy założeniu stabilizacji cen na rynkach surowcowych oraz uwzględnieniu utrzymującej się wysokiej, ujemnej luki produktowej i oczekiwanej tendencji aprecjacyjnej złotego - presja inflacyjna będzie bardzo ograniczona i będziemy obserwować stopniowy powrót CPI w okolicę środka dopuszczalnych wahań w ramach prowadzonej polityki pieniężnej. W 2017 r., w związku z planowanym powrotem stawek podatku VAT do 22 proc. (z 23 proc.) oraz 7 proc. (z 8 proc.), prognozowany jest tymczasowy spadek CPI do 2,2 proc.

Pomimo niekorzystnych dla finansów publicznych uwarunkowań, w 2013 r. osiągnięto deficyt na poziomie 4,3 proc. PKB, czyli znacząco niższy od prognozowanego (4,8 proc. PKB) jeszcze jesienią 2013 r. przez Ministerstwo Finansów i Komisję Europejską.

Wzrost deficytu wynikał przede wszystkim ze spadku dochodów w relacji do PKB (o 0,8 pkt. proc. PKB w stosunku do roku poprzedniego), było to głównie efektem słabego popytu krajowego, niekorzystnej struktury wzrostu gospodarczego, bardzo niskiej inflacji oraz - co szczególnie istotne - procykliczności dochodów podatkowych. Negatywny wpływ na dochody sektora wywarły także problemy z przestrzeganiem przepisów podatkowych.

W kolejnych latach prognozuje się dalsze zacieśnienie polityki fiskalnej, prowadzące do osiągnięcia w 2014 r. jednorazowej nadwyżki w wysokości 5,8 proc. PKB oraz w 2015 r. deficytu sektora na poziomie 2,5 proc. PKB (według ESA95).

Realizacja takiej ścieżki fiskalnej, w warunkach utrzymującej się ujemnej luki produktowej, będzie możliwa dzięki konsekwentnej realizacji przez rząd działań strukturalnie zwiększających dochody oraz ukierunkowanych na obniżanie wydatków w relacji do PKB. Terminowemu zlikwidowaniu nadmiernego deficytu służyć będzie także wdrażanie pakietu działań ułatwiających podatnikom wypełnianie ich zobowiązań wobec państwa i podnoszących wydajność administracji podatkowej.

Ograniczenie deficytu będzie głównie wynikiem zmniejszenia wydatków o 3,5 pkt proc. do PKB.

Strategia konsolidacji, bazująca przede wszystkim na obniżaniu wydatków w relacji do PKB, a nie wzroście dochodów sektora, oraz przyjęte konserwatywne założenia dla sektora powinny pozwolić na uchylenie procedury nadmiernego deficytu w 2016 r. (na podstawie danych za 2015 r.).

W drugiej części dokumentu określono cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji. Bezpośrednio nawiązują one do kluczowych priorytetów rozwojowych i kierunków polityki społeczno-gospodarczej, określonych w najważniejszych dokumentach strategiczno-programowych: krajowych (w szczególności Strategii Rozwoju Kraju 2020) i unijnych. Pozostają spójne z opracowanym równolegle Krajowym Programem Reform na rzecz realizacji Strategii Europa 2020. Aktualizacja 2014/2015 oraz zaleceniami Rady UE z 9 lipca 2013 r.

Cele i mierniki dla poszczególnych funkcji zaprezentowano według strategicznych obszarów interwencji publicznej, obejmujących sprawność i efektywność państwa, konkurencyjność gospodarki oraz spójność społeczną i terytorialną.

Realizacja przyjętych w dokumencie celów i wartości mierników, ma się przyczyniać do osiągnięcia wizji rozwoju Polski wskazanej w Strategii Rozwoju Kraju 2020, powinna także umożliwić wzmocnienie i wykorzystanie istniejących potencjałów rozwojowych oraz usuwać zidentyfikowane bariery rozwojowe.


Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii "Europa 2020". Aktualizacja 2014/2015, przedłożony przez ministra gospodarki.

Krajowy Program Reform (KPR) na rzecz realizacji strategii "Europa 2020" rząd przyjął w kwietniu 2011 r. Obecna aktualizacja to kolejny, czwarty dokument przedkładany co roku w kwietniu Radzie Ministrów do akceptacji, zgodnie z harmonogramem Semestru Europejskiego, który od 2011 r. stanowi podstawowy mechanizm koordynacji polityk gospodarczych w UE.

Biorąc pod uwagę obecną sytuację makroekonomiczną, prognozy i priorytety gospodarcze rządu, a także zalecenia Rady Unii Europejskiej, skierowane do Polski 9 lipca 2013 r., KPR 2014/2015 wskazuje na najważniejsze działania, które przekładają się na realizację krajowych celów strategii "Europa 2020" w zakresie zatrudnienia, innowacyjności, energetyki, edukacji oraz przeciwdziałania ubóstwu.

W obecnej aktualizacji utrzymano priorytetowe kierunki działań, określono przedsięwzięcia zrealizowane w 2013 r. oraz zadania przewidziane do realizacji w latach 2014-2015. Ze względu na potrzebę monitorowania postępów realizacji strategii "Europa 2020", wzorem układu KPR 2013/2014, uporządkowano działania według pięciu wiodących celów strategii. Uzupełniono je o działania przyczyniające się do realizacji zaleceń Rady UE z 9 lipca 2013 r., które wykraczają poza te cele, tj. ochronę zdrowia, transport kolejowy, dostęp do internetu szerokopasmowego, gospodarkę odpadami i wodną, uproszczenie wymogów dotyczących pozwoleń na budowę, poprawę funkcjonowania administracji podatkowej, poprawę otoczenia dla biznesu oraz deregulację zawodów. W odrębnym rozdziale opisano działania, które pośrednio wpisują się w cele strategii "Europa 2020" i odpowiadają wyzwaniom zawartym w siedmiu inicjatywach przewodnich towarzyszących strategii.

KPR 2014/2015 uwzględnia priorytety zawarte w Rocznej Analizie Wzrostu Gospodarczego na 2014 r. i potwierdzone w konkluzjach Rady Europejskiej (z marca 2014 r.), dotyczące konsolidacji fiskalnej, działań ograniczających bezrobocie, zwłaszcza wśród młodzieży, wspierania wzrostu gospodarczego i konkurencji na jednolitym rynku, a także redukcji obciążeń regulacyjnych. Podstawą do przygotowania aktualizacji była także Strategia Rozwoju Kraju 2020: aktywne społeczeństwo, konkurencyjna gospodarka, sprawne państwo (przyjęta przez rząd we wrześniu 2012 r.) oraz strategie zintegrowane. Przy opracowywaniu aktualizacji wzięto też pod uwagę rolę, jaką KPR odegra w realizacji unijnej polityki spójności w ramach perspektywy finansowej 2014-2020.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ amt/

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich