CR Media oczekuje ograniczenia spadków rynku reklamy w IV kw.'09, a zwyżki w IV kw.'10
13.8.Warszawa (PAP)- CR Media Consulting, spółka zależna Internet Group, szacuje, że przychody reklamowe mediów w ujęciu netto spadły w II kw. 2009 roku o 20,9 proc. r/r, a w całym...
13.08.2009 | aktual.: 13.08.2009 14:13
13.8.Warszawa (PAP)- CR Media Consulting, spółka zależna Internet Group, szacuje, że przychody reklamowe mediów w ujęciu netto spadły w II kw. 2009 roku o 20,9 proc. r/r, a w całym pierwszym półroczu spadek wyniósł 16,6 proc. W IV kw. powinno nastąpić istotne ograniczenie tendencji spadkowej, a do wzrostów rynek powróci w IV kw. 2010 roku.
Zdaniem CR Media po raz pierwszy w historii polskiego rynku spadły wydatki na reklamę internetową zarówno w drugim kwartale 2009 roku, jak i w całym pierwszym półroczu.
"Drugi kwartał przyniósł nienotowany dotychczas na polskim rynku jednorazowy spadek wartości rynku reklamy. Bardzo dynamiczny przebieg obecnego kryzysu daje nadzieję, że po burzy szybko nadejdzie spokój. Oczekujemy, że IV kwartał przyniesie istotne ograniczenie tendencji spadkowej. Wzrostów wartości rynku spodziewałbym się jednak nie wcześniej niż w ostatnim kwartale przyszłego roku" - powiedział cytowany w komunikacie Maciej Chodorowski, autor Ad.media Raportu.
"Pomimo spodziewanego pogłębienia spadkowej tendencji wartości rynku reklamy rozpoczętej już w pierwszym kwartale, gdy rynek reklamy zmniejszył się o 11 proc., w drugim kwartale wszystkie media zanotowały straty większe niż oczekiwano" - podano w komunikacie.
Największe straty odniosła prasa, której przychody spadły w II kw. 2009 roku o 27,2 proc., przy czym ponownie silniejszy spadek zanotowały dzienniki, których przychody spadły o niemal 1/3 względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Ogółem w pierwszym półroczu przychody reklamowe prasy spadły o 23,7 proc.
Telewizja i radio w drugim kwartale zanotowały ponad dwukrotnie wyższe spadki przychodów niż w pierwszym kwartale.
Przychody stacji telewizyjnych spadły w drugim kwartale 2009 roku wobec roku poprzedniego o 19,2 proc., a radiowych o 22,4 proc. W całym półroczu spadki wyniosły odpowiednio 14,5 proc. oraz 15,9 proc.
CR Media podały, że po raz pierwszy w historii polskiego rynku spadły wydatki na reklamę internetową - przychody witryn z emisji reklamy graficznej zmniejszyły się w drugim kwartale o 6,9 proc. i pomimo wzrostu zanotowanego w pierwszym kwartale, w całym półroczu przychody te spadły o 2,1 proc.(PAP)
bas/ gor/