Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
Klienci sklepu internetowego About You skarżą się na opóźnienia w zwrotach pieniędzy po odesłaniu towarów. Sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który bada zgłoszenia dotyczące praktyk sklepu. Naliczył już kilkadziesiąt skarg i nie wyklucza podjęcia dalszych działań.
Niemiecki sklep internetowy About You, znany z szerokiej oferty modowej, zmaga się z krytyką swoich klientów w Polsce. Osoby, które dokonały zwrotu towarów, skarżą się na brak zwrotu pieniędzy. Problemy dotyczą również kontaktu z obsługą klienta.
Kolejka do kebaba w Warszawie. Oto "efekt Książula"
Polki czekają na zwrot pieniędzy z About You
Jedną z poszkodowanych jest pani Alicja, która zaczęła działać po braku odpowiedzi ze strony sklepu. Jak relacjonuje wyborcza.biz, klientka złożyła zamówienie o wartości 1,2 tys. zł. Odesłała towary, które po tygodniu dotarły do magazynu.
Pomimo kilkunastokrotnego kontaktu z mojej strony, do tej pory nie udało mi się uzyskać od firmy zwrotu pieniędzy, a po wezwaniu do zapłaty firma przestała odpowiadać na moje maile - podkreśliła.
Pani Urszula, inna klientka, walczyła o zwrot kwoty 2343 zł. Mimo wielu prób kontaktu ze sklepem, uzyskała zwrot dopiero po wysłaniu przedsądowego wezwania. Przyznała, że takie doświadczenie mocno naruszyło jej zaufanie do marki.
Na portalu Ceneo klienci masowo wyrażają niezadowolenie. W komentarzach dominują te same zarzuty: brak rejestracji zwrotów, brak zwrotów środków i opryskliwa obsługa. Użytkownicy opisują, że mimo potwierdzenia odesłania towarów, pieniądze nie wracają tygodniami. Niektórzy relacjonują, że zamówienia, za które firma pobrała środki, zostały anulowane.
Podobne głosy pojawiają się na Trustpilot, gdzie użytkownicy również krytykują zwroty trwające tygodniami. Jeden z klientów relacjonuje, że po zgłoszeniu reklamacji sklep zamknął jego sprawę, uzasadniając to rzekomą odpowiedzią, której nigdy nie otrzymał.
About You się tłumaczy. UOKiK: liczba skarg rośnie
"Zazwyczaj zwroty środków przetwarzane są po tym, jak zwracane przedmioty dotrą do naszego magazynu i przejdą standardowe kontrole. Zwykle zajmuje to około 5-7 dni roboczych, choć w niektórych przypadkach czas przetwarzania może być dłuższy, na przykład z powodu sezonowego wzrostu liczby zwrotów, niekompletnej dokumentacji zwrotu lub opóźnień technicznych przy realizacji zwrotu środków" - twierdzi Laila Helmy, szefowa komunikacji w About You, cytowana przez portal wyborcza.biz.
Jednak UOKiK potwierdza, że liczba skarg rośnie - otrzymał ich już kilkadziesiąt. Dotyczą one głównie braku zwrotów pieniędzy, błędów systemowych powodujących wielokrotne obciążenia kont oraz niedostarczonych zamówień. Podobne sygnały pojawiają się także w Europejskim Centrum Konsumenckim.
UOKiK przygotowuje formalne wystąpienie do przedsiębiorcy. Jeśli analiza wykaże podejrzenie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, urząd zapowiada możliwość dalszych działań. W przypadku podejrzenia oszustwa sprawę mogą przejąć organy ścigania.
Początki niemieckiego sklepu internetowego About You sięgają 2014 r. Na początku marka należała do grupy OTTO. Oferując modę młodzieżową, szybko rozszerzyła działalność na inne kraje europejskie, w tym Polskę. Obecnie About You działa jako część Zalando (transakcja opiewała na 1,1 mld euro).
źródło: wyborcza.biz