Czerwiński: Warunki dokończenia terminala LNG są dobre dla Polski
Warszawa, 09.09.2015 (ISBnews) - Warunki zawarte w aneksie do umowy na budowę terminala LNG w Świnoujściu są dobre, uważa minister skarbu Andrzej Czerwiński.
09.09.2015 | aktual.: 09.09.2015 14:53
"Podpisanie aneksu do umowy na budowę terminala kończy trudne negocjacje w wykonawcą. Warunki, na które zgodziły się obie strony są dla nas dobre. Polska nie dopłaci do budowy, a jednocześnie otrzyma inwestycję spełniającą najwyższe standardy jakościowe i bezpieczeństwa, czego poświadczeniem będą wyniki zleconego dodatkowego audytu. Gwarancją dochowania wynegocjowanych terminów jest narzucenie na wykonawcę wyższych kar umownych" - powiedział Czerwiński, cytowany w komunikacie.
Dodał, że dzięki terminalowi LNG Polska będzie miała nie tylko zabezpieczenie dostaw gazu w każdych okolicznościach, ale także będzie mogła grać znaczącą rolę w stabilizowaniu dostaw gazu w regionie.
Generalny wykonawca Terminalu LNG w Świnoujściu - konsorcjum na czele z włoską firma Saipem - zobowiązał się na mocy podpisanego aneksu do umowy, zakończyć prace budowlane i odebrać pierwszą dostawę LNG w tym roku. Nie ulegnie zmianie wynagrodzenie umowne wykonawcy, co oznacza, że inwestor na podstawie aneksu nie dopłaci do realizacji inwestycji, poinformowało dziś Polskie LNG.
Gaz z pierwszej dostawy, po schłodzeniu instalacji, jej rozruchu i przeprowadzeniu prób, zostanie wtłoczony do sieci przesyłowej i trafi do polskich odbiorców. Druga dostawa, która zapewni surowiec na testy eksploatacyjne, zostanie zrealizowana w I kw. 2016 r., a komercyjna eksploatacja terminalu LNG będzie możliwa w II kwartale, po podpisaniu protokołu odbioru do użytkowania. Okres ten, gwarantujący pełną funkcjonalność operacyjną terminalu LNG, uwzględnia dochowanie wszelkich niezbędnych wymogów bezpieczeństwa oraz kontroli jakości.
Konsorcjum zaakceptowało ponadto wyższe kary umowne związane z terminową realizacją prac. Całkowite wynagrodzenie w ramach kontraktu wynosi 2,4 mld zł. Ponadto, wykonawca przyjął na siebie dodatkową, nieprzewidzianą dotychczas w kontrakcie odpowiedzialność za proces dostawy LNG na rozruch terminalu.
Strony uzgodniły ponadto przeprowadzenie dodatkowego audytu technologicznego całej instalacji. Szczegółowa kontrola zostanie przeprowadzona po zakończeniu prac budowlanych przez niezależnego, międzynarodowego audytora o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu. Jej celem jest potwierdzenie najwyższej jakości instalacji, nad którą bieżący nadzór sprawują służby Transportowego Dozoru Technicznego (TDT), nadzoru inwestorskiego (MulticonsultGroup), a w zakresie certyfikacji kluczowych instalacji - Jednostka Notyfikowana (TÜV Nord Hamburg).
Terminal LNG to istotny element systemu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Wraz z nowymi gazociągami, interkonektorami, wirtualnymi fizycznym rewersem na gazociągu jamalskim, a także podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem, wzmocni fundament naszej niezależności gazowej. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 rocznie i odpowiadać będzie jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Trwa opracowanie studium wykonalności dla rozbudowy mocy terminalu o połowę - do 7,5 mld m3.
(ISBnews)