Trwa ładowanie...
d1bbyq8
badania
19-03-2008 07:58

Czym się kierujemy wybierając towar w sklepie?

Jak wygląda Polak w sklepie? Mężczyźni w większym stopniu rozważają, czy warto coś kupić, kobiety uwodzone są... pięknem przedmiotu - tak wynika z badań przeprowadzonych w związku ze Światowym Dniem Konsumenta.

d1bbyq8
d1bbyq8

Okazuje się, że jesteśmy jednym z pięciu typów klientów. Warto się zastanowić, czy nasz typ to "powściągliwy pragmatyk", "modny zakupomaniak", "alternatywny łowca okazji", "snobistyczny koneser", "oszczędny asceta". To ważne tuż przed odświeżaniem szafy na Wielkanoc.

|

d1bbyq8

Cena, wygoda użytkowania oraz jakość wykonania i wygląd są czynnikami najczęściej branymi pod uwagę przez Polaków przy zakupie odzieży i obuwia. Mężczyźni w większym stopniu rozważają przesłanki racjonalne zakupu, natomiast kobiety ulegają czynnikom estetycznym - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie sieci Fashion House Outlet Centre. Mężczyźni bardziej zwracają uwagę na wygodę noszenia czy jakość wykonania, niż wygląd kupowanych ubrań. W większym stopniu kierują się także marką towaru. Kobiety częściej niż mężczyźni dokonują wyboru pod wpływem impulsu. Decydują emocje - a do nich należy zachwyt nad supermodnym fasonem - oraz estetyka, i to nie tylko kupowanych ubrań. Dotyczy to także całej otoczki: muzyki towarzyszącej zakupom, otoczeniu, atmosfery panującej w sklepie. To dla nich ważniejsze niż marka artykułu.

Firma Fashion House, na podstawie wyników badania zleconego Pentorowi, wyodrębniła pięć modeli klientów właśnie biorąc pod uwagę ich stosunek do zakupów odzieży i obuwia.
_ Nasze centra w Gdańsku, Piasecznie czy Sosnowcu najliczniej odwiedzają "modni zakupomaniacy" oraz "snobistyczni koneserzy" _ - mówi Katarzyna Czapran, marketing manager Fashion House. _ Klienci sklepów Fashion House, podobnie jak ogół Polaków, przy zakupie biorą pod uwagę cenę, jakość i wygląd towarów. Znacznie większą wagę przywiązują jednak do marki i mody, a także w znacznym stopniu kierują się okazjami. Większość klientów nosi rzeczy markowe, kupione na przecenach i wyprzedażach _ - dodaje.

Na pewno to nie są przede wszystkim "powściągliwi pragmatycy" - do których zalicza się 31 proc. Polaków. Ci nie dają się zwieść zakupom pod wypływem impulsu. Racjonalnie oceniają, czy rzecz ma odpowiednią jakość i jest wygodna. Kierują się własnym gustem, nie ulegają tylko modzie. W kupionym, ładnym - wedle nich ubraniu lub obuwiu - muszą się czuć dobrze. Zwracają uwagę na markę kupowanych rzeczy, ponieważ stanowi ona dla nich świadectwo jakości.

Z kolei "modni zakupomaniacy" - czyli statystycznie biorąc 29 proc. Polaków - lubią zakupy. Sprawia im przyjemność kupowanie nowej odzieży i obuwia, więc robią to często i impulsywnie, emocjonalnie. Kierują się przy zakupie modą i oryginalnością wybieranych rzeczy. Zwracają też uwagę na markę i nie przeraża ich cena, bo za dobrą metkę gotowi zapłacić więcej. Lubią przeceny i wyprzedaże, dzięki którym mogą kupić więcej nowych rzeczy. Dla 18 proc. Polaków liczy się znalezienie tańszego wyjścia z odzieżowego impasu. "Alternatywni łowcy okazji" wolą kupić więcej rzeczy tańszych, niż jedną drogą. To oni królują na przecenach i wyprzedażach. Wierzą, że nie zawsze dobre towary muszą być drogie, by gwarantowały wysoką jakość. Szukają więc skarbów pośród rzeczy przecenionych czy używanych.

d1bbyq8

Zdecydowaną mniejszość - 11 proc. Polaków - tworzą "snobistyczni koneserzy". Kierują się przede wszystkim wyglądem rzeczy, które kupują. Cenią estetykę, wygodę i wysoką jakość. Zwracają dużą uwagę na modę i cenią sobie markę, przy której cena nie ma znaczenia. Odzież i obuwie kupują często. Rzecz, która przyciągnie ich wzrok, kupują od razu, nie czekając na przeceny.

Na drugim biegunie są "oszczędni asceci", czyli 10 proc. Polaków. Ograniczają wszelkie zakupy do absolutnego minimum. Dla nich liczy się tylko cena, a na dalszym planie jest praktyczność, wygoda w noszeniu czy używaniu kupowanych rzeczy. Mniej wagi przywiązują też do wyglądu czy mody.

Podobne badania prowadziła również kilka lat temu Visa w Polsce. Okazało się, że w sklepach ogarniają nas dzikie żądze. Mężczyzna jest jak gepard - preferuje zakupy w pojedynkę i pragnie zakończyć je jak najszybciej. Z kolei kobieta jak guziec, czyli afrykański dzik - woli iść na zakupy razem z przyjaciółmi, w każdej chwili czujnie rozgląda się za okazją właśnie jak guziec.

d1bbyq8

Dlaczego poznanie własnej osobowości ujawnianej pod wpływem zakupów jest ważne? Wielu z nas w czasie weekendu ma tylko jeden azymut: megasklep.

_ W taki sposób wolny czas w dużych miastach spędza co trzeci młody człowiek _ - podaje doktor Izabela Sowa z Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Dobrze, jeśli jest to okazja do porównywania cen, oglądania, zbierania informacji, gdzie są lepsze i tańsze towary.

d1bbyq8

Gorzej, jeśli każdy wypad do megasklepu musi się skończyć kupieniem czegokolwiek.

| Kto robi niezamierzone zakupy? Osoba: - nie dostrzegająca konsekwencji swych czynów, - pożądająca mniejszej nagrody od życia, ale natychmiast - zamiast większej, ale za jakiś czas, - lubiąca zakupy i odwiedzanie sklepów, - dla której kupno czegoś jest przyjemnością, - robiąca zakupy w celu poprawienia humoru, - nieodporna na reklamę, - dla której zakupy są gratyfikacją za niepowodzenia, - kupująca zwykle więcej niż planowała. _ Źródło: Federacja Konsumentów _ |
| --- |

Beata Sypuła
POLSKA Dziennik Zachodni

d1bbyq8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1bbyq8