Debata/ O sukcesie decyduje kadra, produkt, strategia i elastyczność
Jeśli firma chce osiągnąć sukces na globalnym rynku, musi posiadać wysoce wykwalifikowaną kadrę menadżerską, zawansowany produkt, właściwą strategię i elastyczność biznesową - przekonywali w środę uczestnicy debaty poświęconej globalnej ekspansji firm.
10.09.2014 13:25
Uczestniczący w organizowanej przez think tank "Poland, Go Global!" debacie Tomasz Czechowicz, Managing Partner w MCI Managemenet przekonywał, że ekspansja firmy wymaga kadry menedżerskiej, która ma lepsze umiejętności, niż w przypadku ekspansji na rynku krajowym. "Pewnie inaczej to wygląda w przypadku firm internetowych, bo tu o sukcesie może decydować technologia, więc czynnik przypadku ma większy udział" - powiedział.
Podobnego zdania był prezes RADWAG Wagi Elektroniczne Witold Lewandowski. Przekonywał, że łatwo osiągnąć sukces na globalnym rynku, jeśli produkt jest dobry i zaawansowany, ale wymaga to bardzo profesjonalnej kadry, zarówno ze strony firmy jak i jej partnerów. "To już zaczyna być wyzwaniem z punktu widzenia organizacyjnego i finansowego" - mówił.
Zdaniem przewodniczącego rady nadzorczej Selena FM Krzysztofa Domareckiego, należy pamiętać, że o sukcesie globalnym nie decyzje jeden czynnik, a jest ich kilka. "Na pewno zespół jest ważny. W Polsce mamy ten problem, że zespoły tworzymy mniej niż 25 lat. Jeśli porównamy konkurencyjność kadry menadżerskiej Polski z kadrą menedżerską w Europie Zachodniej, to na zachodzie jest lepiej" - powiedział.
"Do tych elementów, ludzie i produkt, dodałbym właściwą strategię, która musi być nieustannie modyfikowana i dostosowana do właściwego otoczenia rynkowego" - powiedział i podkreślił, że zna kilka dobrych produktów, które się nie obroniły, bo nie miały właściwej strategii.
Prezes Integer.pl Rafał Brzoska przekonywał, że oprócz strategii ważna jest też elastyczność biznesowa. "To jest coś, co wiele firm gubi w ich strategii - ślepa wiara, że powielanie tego samego modelu biznesowego przyniesie sukces w wielu krajach. Tak nie jest. Ważne jest dostosowanie produktu do rynku, który w każdym kraju jest trochę inny. Organizacje, które mają zdolność do szybkiej adaptacji, mają szanse wygrać" - powiedział.
Debatę współorganizowała Polska Agencja Prasowa.