Dla Polski jest tym, czym Nokia dla Finlandii
Przewodniczący Parlamentu Europejskiego prof. Jerzy Buzek. otrzymał nagrodę honorową dla marki mającej wybitne zasługi dla promocji naszego kraju za 2010 r. Uroczysta gala odbyła się w niedzielę wieczorem w warszawskim hotelu Sheraton.
Nagrodę przyznaje organizacja The Superbrands Ltd. działająca w 80 krajach świata, w Polsce od 2005 r. Celem jest promowanie i nagradzanie sukcesów marek na danym rynku. Na polskim rynku organizację tą reprezentuje agencja New Communication.
Przewodniczący Rady Marek Paweł Rabiej uzasadniając przyznanie Buzkowi honorowej nagrody wymieniał cechy szefa PE: solidność i pracowitość, doskonałe przygotowanie merytoryczne, pasja, skromność, budowanie sojuszy, otwartość i dialog. Mówił także o ogromnych wsparciu, jakie udziela on polskim inicjatywom na forum europejskim, a także o zasługach dla kraju - za jego rządów zostały przeprowadzone cztery duże reformy, których wdrożenie "wymagało odwagi, a czasem pójścia pod prąd"
- Jest pan tym, czym była Nokia dla Finlandii - symbolem otwartości, dynamiki i globalnego sukcesu. Poprzez swój wizerunek buduje pan niezwykle skutecznie wizerunek Polski w świecie, a osobiste cechy lidera inspirują do myślenia o wartościach, na jakich trzeba budować reputację w każdych relacjach, zarówno w biznesie, jak i w życiu publicznym - powiedział Rabiej.
- Dostając tę nagrodę jako dobrą markę czuję się bardzo zaszczycony, bo jak rozumiem chodzi tu o uznanie ról, które pełniłem w kraju i w Europie. Polska jest przedmiotem mojej troski i aktywności. Powinniśmy starać się, by stała się ona wzorcem dla innych i przedmiotem dumy Polaków. - mówił Buzek dziękując za przyznanie nagrody.
Zdaniem Buzka, Polska powinna być przedsiębiorcza i innowacyjna - bo jest to podstawa naszego dobrobytu, wzbogacona o wolny, silny rynek; nowoczesna; otwarta na nowe wyzwania, inspirująca i kreatywna, a nie naśladowcza. Według niego, Polska widziana przez pryzmat UE i prezydencji powinna być budowniczym pomostów między starą a nową Unią - stąd tak ważne jest "partnerstwo wschodnie i wiele innych takich pomostowych inicjatyw".
Statuetkę wręczyła Buzkowi prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Henryka Bochniarz, która była ubiegłoroczną laureatka tej nagrody. Ponadto w poprzednich latach za polski "Superbrand" uznani zostali: Lech Wałęsa, Leszek Balcerowicz i Fryderyk Chopin.
W 2010 r. statuetki Superbrands zostały przyznane po raz piąty, a po raz trzeci - Business Superbrands. O ich przyznaniu decyduje tzw. Rada Marek, czyli niezależne gremium ekspertów w dziedzinie marketingu i reklamy m.in. w oparciu o kryterium rozpoznawalności marki.
Jak podkreślił Rabiej, "bycie dobrą marką" staje się coraz trudniejsze. Dodał, że z badań wynika, że niechęć odbiorców do przekazu marketingowego rośnie, 70 proc. osób chce słyszeć tylko informację o produkcie, a nie chce słuchać o historii marki.
Laureatami superbrands za 2010 r. zostały 42 marki, zaś statuetki Business Superbrand - przyznano dziewięciu markom: Boeing, Budimex, Grupa Lotos, LG Electronics, Lotnisko Chopina, Mercedes-Benz, Raiffeisen Bank Polska, RWE Polska BS, Sodexo.