Dolnośląskie/ Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego główną inwestycją przeciwpowodziową

Trwająca od 2012 r. modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW) to główna inwestycja przeciwpowodziowa realizowana na Dolnym Śląsku. Jej koszt to ponad 901 mln zł, a prace obejmują niemal 60 obiektów w dorzeczu Odry i Widawy.

27.07.2015 12:15

We wtorek na wyjazdowym posiedzeniu we Wrocławiu rząd ma wysłuchać informacji o realizacji inwestycji przeciwpowodziowych na Dolnym Śląsku.

Głównym celem modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego jest zwiększenie przepustowości do takiego poziomu, by mógł on przyjąć falę powodziową o wielkości z 1997 r., czyli około 3100 m sześc. na sekundę.

Prace prowadzone w ramach modernizacji WWW objęły 55 obiektów w dorzeczu Odry i Widawy, m.in. przebudowywane są bulwary Odry w centrum Wrocławia, pogłębiane koryto rzeki, przebudowywane śluzy i kanały, umacniane są dotychczasowe i budowane nowe wały przeciwpowodziowe. W ścisłym centrum miasta przebudowanych jest ponad 37 km starego koryta i kanałów Odry, budowany jest kanał przerzutowy pomiędzy Odrą a Widawą.

Dwa ostatnie kontrakty w ramach projektu modernizacji WWW zostały podpisane we wrześniu 2014 r. Dotyczą one m.in. budowy kanału ulgi dla rzek Odry i Widawy oraz przebudowy ponad 45 km wałów i kilkunastu obiektów. Łączna wartość tych prac to ponad 373 mln zł. Modernizacja WWW powinna zakończyć się do końca 2015 r.

Z kolei w lutym 2015 r. Komisja Europejska zatwierdziła 190 mln euro dofinansowania na modernizację Wrocławskiego Węzła Wodnego. Wówczas rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Piotr Stachura mówił, że do wykonania postało jeszcze jedno zadanie w ramach tej inwestycji. "W ramach modernizacji WWW chcemy stworzyć centrum operacyjne, w którym będzie można monitorować wszystkie urządzenia i sytuację na rzekach. To będzie taki mózg całego WWW" - mówił wówczas Stachura.

Modernizacja WWW razem z budową zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny (powstaje na Odrze, w woj. śląskim) składają się na Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry. To największy projekt hydrologiczny w Polsce, łączny koszt jego realizacji to ponad za 2,5 mld zł. Zbiornik Racibórz Dolny ma powstać do 2017 r. Pieniądze na te inwestycje pochodzą z Banku Światowego, Banku Rozwoju Rady Europy, Funduszu Spójności oraz budżetu państwa.

W grudniu 2014 r. NIK opublikował raport, w którym wskazano, że możliwe są dalsze opóźnienia w modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego oraz Zbiornika Racibórz. NIK podkreśla, że w konsekwencji powstałych opóźnień wykonane dotychczas prace ani nie chronią przed skutkami wezbrań podobnych do tych z lipca 1997 r., ani nie eliminują ryzyka skutków powodzi o skali takiej, jak w 2010 r.

Według NIK powstałe opóźnienia spowodowały konieczność przesunięcia daty zakończenia projektu z maja 2014 r. na grudzień 2017 r. W ocenie NIK istnieje zagrożenie niedotrzymania również tej daty, głównie z uwagi na problemy związane z budową Zbiornika Racibórz.

W związku z opóźnieniami koszty wykonania projektu wzrosły z 505 mln euro do 749,6 mln euro - podkreśla Izba w swym komunikacie. Brakujące 244 mln euro będzie musiał wyasygnować budżet państwa.

Po raporcie NIK Stachura w oświadczeniu przesłanym PAP podkreślił, że "po raz kolejny mamy do czynienia z sytuacją, w której publikowany przez NIK raport z kontroli przedstawia tezy, które już dawno są nieaktualne".

Wyjaśnił, że problemy dotyczące modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, na które wskazuje NIK w swoim raporcie, dotyczą 2013 roku, czyli pierwszego roku kalendarzowego pracy przy tej inwestycji.

Rzecznik przyznał, że na początku inwestycji pojawiły się opóźnienia, "przez co początkowe zestawienia wydatkowanych pieniędzy nie pokrywały się ze wstępnymi planami". Podkreślił, że obecnie sytuacja jest znacznie lepsza.

Powódź z lata 1997 r., która dotknęła głównie południową i zachodnią Polskę, pochłonęła 54 ofiary. Zalanych zostało ok. 600 tys. ha, czyli ok. 2 proc. powierzchni kraju. Zniszczeniu uległo prawie 700 tys. mieszkań, ok. 4 tys. mostów, prawie 15 tys. km dróg, 2 tys. km torów kolejowych, ponad 600 km wałów przeciwpowodziowych. Straty oszacowano na ok. 12 mld zł.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)